Senaste nytt

Diskussion kring etik och moral vid vårt poängjagande

Jacob

Medlem
Men gränsen för när man låter sig påverkas genom privata fördelar/smicker/uppvaktning m.m. är ju hårfin. För visst ska väl businessclass.se även i fortsättningen vara ett neutralt forum, trots att man senaste tiden givit SAS ett enormt utrymme?
Självklart! Vi har inga planer på att binda oss med något flygbolag/allians/partner, det här ska vara en oberoende sida. Men oavsett vilket har vi ett ansvar över innehållet på sidan.

Goda relationer är alltid en fördel, de öppnar upp en kanal där man kan föra fram åsikter och idéer från de som reser mycket direkt till de i branschen och förhoppningsvis bidra till en förändring. Mycket av det som skrivs på sidan skrivs väl just för att man vill att någon ska läsa/lyssna? Skulle vi få ett rykte som en sida där det ges tips på hur man missbrukar systemen (på ett bedrägligt/kraftigt oetiskt sätt och i stor omfattning) så kommer det i alla fall knappast göra något enklare.

Men jag förstår absolut din poäng och håller med, vi gör ju detta jobb framförallt för att gagna våra medlemmar och så hoppas jag det uppfattas, likaså att vi så långt det bara går vill slippa behöva moderera inlägg. Ska nämnas att det här inte ens är i närheten av att vara något problem idag.
 
För visst ska väl businessclass.se även i fortsättningen vara ett neutralt forum, trots att man senaste tiden givit SAS ett enormt utrymme?

Vi är öppna för kontakter med alla flygbolag, hotellkedjor och bolag inom resebranschen. I dagsläget har vi en sponsor (Arlanda Express) och vi har arrangerat ett event (med SAS) men jag jobbar stenhårt på att hitta nya kontakter. Det har gått rätt bra - mitt mål är att arrangera ett event varje månad med en sponsor/partner. Under 2012 borde vi kunna uppnå det.
 

agehall

Medlem
Personligen tycker jag att det är svårt att beskriva var gränsen går. Att köpa 500 reflexvästar anser jag nog är OK men att boka en fullflex biljett som man inte har för avsikt att använda bara för att komma in i en lounge tycker jag inte är OK.

Däremot så har jag svårt att tycka att det behöver regleras vad som skrivs ur etisk synvinkel. Det är knappast oetiskt att berätta hur man kan utnyttja saker, det är ju den som faktiskt gör det som kanske agerar oetiskt. Var och en bör använda sunt förnuft och fundera på om det man gör kan vara fel eller inte.
 

Alx

Medlem
Tack Jacob och Björnström, då är ju allt som det ska vara! :) Jag tycker ni gör ett kanonjobb allihop i redaktionen och värdesätter verkligen era ansträngningar att skapa ännu större mervärde med businessclass.se genom event, nya kanal in i företagen m.m. Det kommer självklart att gynna alla parter. :)
 

Ubbe

Medlem
Etik och moral är tunga ord som betyder olika saker för olika personer. Själv tex har jag hellre med mig en lite omoralisk tjej hem en kväll än en moralens väktare :eek: ..

När det gäller reflexvästtråden respektive bläckpatron/liten lampa tråden så hade det ju rent personligt för mig varit bättre att inte skriva om dessa företeelser utan enbart utnyttja dem själv till egen vinning. Tycker dock att det är bra att bidra till forumet.
Att vara obunden är inte så viktigt för mig. Kommer Eurobonus med ett erbjudande om guldkort till mig och min fru om jag inte längre postar "suspekta" poängtips så skulle jag sluta direkt. :cool:
Det finns ju fortfarande ett antal varianter som ger bra utdelning / Skr.
Håller med agehall om att orka jobba med att boka fullflexbiljetter för att komma in i en lounge . "Mycket skrik för lite ull sa han som rakade grisen".. Jag säger bara ORKA!
Försöker förövrigt att få flera företag jag har kontakt med att ansluta sig till webshopping.flysas och givetvis samtidigt ta emot Amex.Hoppas på att det kommer mera så snart. Behöver få ihop ca 400K poäng till en långresa nästa vinter.
Gillar forumet och har på någon månad lärt mig mycket som jag inte hade någon koll på tidigare. Håller nu på att värva fler till Amex-Eurobonus så att fler av mina vänner får möjlighet att utnyttja poängresor i framtiden.
 

Bonden

Medlem
Lite OT: Ubbe, alla bolag som är anslutna till TradeDoubler finns hos sas, de har alltså inga egna direktavtal med företagen (det är därför det strular lite extra också).
 
Toppen