Senaste nytt

Diskriminering av Arlanda-baserade resenärer

A

Aurora

Guest
Om man nu har valt att ha en policy att reducera CO2 borde man kanske ha en prissättningspolitik som reflekterar detta val, oaktat vad forskningen visar. Allt annat är väl aningen hycklande?

CO2-kompensasjonen er et frivillig tilleggsvalg.

Det som derimot teller er SAS's valg om moderne motorer med mindre lokal luftforurensning (mindre partikler), resirkulering og sortering av søppel og liknende. CO2 er en medieelefant som SAS har valgt å tilby muligheten til å kjøpe seg fri for om man tror på sånt. Det eneste reelle man kan gjøre med CO2 er punktvis fangst og lagring fra store utslippspunkter som betongindustrien og ikke minst kullkraftverk. At et par flygplan farter mellom OSL og ARN har ingen effekt på om en isbre smelter eller inte :)
 
+1 til jumbooze

Man kunne jo også venden den om og sige at rejsende fra Kastrup diskrimineres fordi vi skal rejse nordpå via en lufthavn der har 30% mindre international trafik...

Full Flex er jo altså bare den højeste bookingklasse i Plus - dvs. man har mulighed for at booke om til alle andre afgange på strækningen uden at betale ekstra. Så der er Plus sæder ledige.

Som allerede nævnt kan der være utroligt mange grunde til at SAS revenue management vælger at prissætte rejserne så forskelligt. For mig ville det slet ikke være utænkeligt at man tildeler et vist antal sæder til hver region, her har prognosen så været dårlig og man har ikke justeret undervejs. Lidt ala Married-Segments.

Men igen, der kan være uendeligt mange grunde til at SAS prissætter som de gør.

Det er lidt ærgerligt at dine screenshot's er tre uger gamle, hvis de havde været friske kunne man have set på hvordan antallet af ledige sæder var fordelt i kabinen.
 
Last edited:

pep

Medlem
Jeg vil nok sige at os som rejser mest fra CPH at det er i gennemsnit en dyrere destination end ARN (og OSL). Interkontinentale priser på flights fra CPH via Europæiske hubs er ofte 10-15% højere end hvis de var købt i Sverige - og ofte endnu billigere hvis afgået fra ARN i st. f. CPH!. I mange år anede jeg det ikke og kunne have sparet rigtig mange penge hvis jeg havde booket på svenske websider frem for danske. Jeg går udfra at een grund er, at CPH er en dyr lufthavn at benytte. Men der er sikkert mange andre. Hvorfor skal svenskerne altid forfordeles med billige biletter :mad:
 

staff

Medlem
Tänk om man ändå hade varit dansk. Då hade man kunnat flyga CPH-ARN-AGP i GO för 1723 eller i PLUS för 1964 kr.
CPH är Sveriges näst största flygplats efter ARN, så man behöver inte vara svensk för att ha CPH som hemmaflygplats!

Och som många andra skribenter redan har påpekat så tror jag ARN generellt är billigare att utgå ifrån jämfört med CPH. Man kan nästan säga att det är svenskar i StorMalmö som är diskriminerade eftersom de får betala "danska priser" (satta enligt den högre köpkraften hos danskar) på flighter som utgår från CPH.
 
Last edited:

Petter

Medlem
Går det att boka Köpenhamn-Stockholm-Malaga, och strunta i första segmentet och bara "hoppa på" i Stockholm?
 

Jungle512

Ny medlem
Aurora,
Jag är överens med dig avseende CO2-bluffen. Det skulle dock vara spännande att höra vad bolaget svarar på frågan om varför det skall vara billigare att orsaka högre utsläpp än det motsatta. Krävs nog lite retorisk akrobatik där.

Agehall och Jumbooze
tack för er input. Var i rubriken hittar man en förkortning?
 

Denne er meget i samme stil:
http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/17545-flygresa-malmoe-goeteborg-via-arlanda.html

Igen igen igen kan vi se at AAA-hub-AAA er prissat meget anderledes end rejser AAA-hub-BBB-hub-AAA.

Senator, jeg ved ikke om jeg vil kalde revenue management for galskab, OK det er til tider tæt på, derimod er det en videnskab hvis mål er at tilbyde priser der ligger så tæt på kundens betalingsvillighed som muligt.

I det tilfælde i din gamle tråd, havde du både tid og mulighed for at trickse lidt, lækkert for dig, surt for Swiss.

Det er mit indtryk at mange firmaer / forretnings rejsende er ligeglade med hvilken pris der står på billetten, så længe det var den billigste i bookingøjeblikket. Dette prøver flyselskaberne naturligvis at udnytte ved at indfører adv. purchase, min. stay osv. udover det styres antallet af billetter i en given bookingklasse også, netop for at tilpasse prisen på den enkelte billet til den enkelte kundes betalingsvillighed.

Ruten spiller naturligvis også ind, ofte kigger jeg selv efter billetter Hovedstad-Hovedstad og Hovedstad-Ferieby, når jeg kigger i Expertflyer findes der billige fares på begge ruter. På flyselskabets hjemmeside findes de kun på Hovedstad-Ferieby. Hvorfor? Fordi det er to forskellige kundesegmenter der rejser på ruterne.

Et muligt eksempel på dette kunde være CPH-FRA og CPH-PRG. Bemærk særligt bookingklasserne M, E, Y, J & C. Allerede

CPH-fra.png


cph-prg.png


Nu er jeg lidt af en talnørd og synes også revenue management er spændende så jeg legede lige lidt med Excel. I en simpel sammenligning af SAS priser mellem CPH-FRA og CPH-PRG kom jeg frem til følgende.

Metode: For at korrigerer for forskellen i strækning brugte jeg følgende formel for at regne %-vis prisforskel ud:

((Pris CPH-FRA / Dist. CPH-FRA) / (Pris CPH-PRG / Dist. CPH-PRG) - 1) x 100%


Der er opdelt i Go og Plus.

SAS Go CPH-FRA vs. CPH-PRG

CPH-FRA er altid dyrere end CPH-PRG

FRA er i gennemsnit 33% dyrere end PRG

Mindst forskel er der i bookingklasse M, her er FRA kun 13% dyrere end PRG.

Størst forskel er der i bookingklasse T, her er FRA 60% dyrere end PRG


SAS Plus CPH-FRA vs. CPH-PRG

CPH-FRA er altid dyrere end CPH-PRG

FRA er i gennemsnit 35% dyrere end PRG

Mindst forskel er der i bookingklasse B, her er FRA kun 13% dyrere end PRG.

Størst forskel er der i bookingklasse C, her er FRA 75% dyrere end PRG

Hvis man for alvor skulle udtale sig om emnet skulle man kende load factor på begge ruter og antallet af pladser i hver bookingklasse på de enkelt flyvninger. Overordnet kan det dog, med fobehold, konkluderes at SAS kunder til FRA har en større betalingsvillighed end SAS kunder til PRG.


Hvis fx. man først finder ud af at man skal afsted en dag, eller måske bare en time, før afgang er det formentlig tilpas vigtigt til at man er villig til at betale det som det nu engang koster uden at tænke yderligere over det. (Hvorfor kommer jeg til at tænke på agehall og bookingklasse Y?)


Noget af det første jeg lærte på Økonomistudiet var at det med at lave individuel prissætning var det eneste der var bedre end et monopol, Airline revenue management må ses som et forsøg på dette. Til sammenligning kan man kigge på priserne på Microsoft Office Home/Student og så Business...

For at vende tilbage til dit case. Du synes om at rejse og er opmærksom på flere faktorer end den almindelige forretningsrejsende, hvis du nu havde været almindelig uoplyst rejsende der skulle til Zürich med vigtige dokumenter havde du så tøvet for du halede firmakortet frem? Formentlig ikke...
 
Last edited:
Toppen