Denne er meget i samme stil:
http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/17545-flygresa-malmoe-goeteborg-via-arlanda.html
Igen igen igen kan vi se at AAA-hub-AAA er prissat meget anderledes end rejser AAA-hub-BBB-hub-AAA.
Senator, jeg ved ikke om jeg vil kalde revenue management for galskab, OK det er til tider tæt på, derimod er det en videnskab hvis mål er at tilbyde priser der ligger så tæt på kundens betalingsvillighed som muligt.
I det tilfælde i din gamle tråd, havde du både tid og mulighed for at trickse lidt, lækkert for dig, surt for Swiss.
Det er mit indtryk at mange firmaer / forretnings rejsende er ligeglade med hvilken pris der står på billetten, så længe det var den billigste i bookingøjeblikket. Dette prøver flyselskaberne naturligvis at udnytte ved at indfører adv. purchase, min. stay osv. udover det styres antallet af billetter i en given bookingklasse også, netop for at tilpasse prisen på den enkelte billet til den enkelte kundes betalingsvillighed.
Ruten spiller naturligvis også ind, ofte kigger jeg selv efter billetter Hovedstad-Hovedstad og Hovedstad-Ferieby, når jeg kigger i Expertflyer findes der billige fares på begge ruter. På flyselskabets hjemmeside findes de kun på Hovedstad-Ferieby. Hvorfor? Fordi det er to forskellige kundesegmenter der rejser på ruterne.
Et muligt eksempel på dette kunde være CPH-FRA og CPH-PRG. Bemærk særligt bookingklasserne M, E, Y, J & C. Allerede
Nu er jeg lidt af en talnørd og synes også revenue management er spændende så jeg legede lige lidt med Excel. I en simpel sammenligning af SAS priser mellem CPH-FRA og CPH-PRG kom jeg frem til følgende.
Metode: For at korrigerer for forskellen i strækning brugte jeg følgende formel for at regne %-vis prisforskel ud:
((Pris CPH-FRA / Dist. CPH-FRA) / (Pris CPH-PRG / Dist. CPH-PRG) - 1) x 100%
Der er opdelt i Go og Plus.
SAS Go CPH-FRA vs. CPH-PRG
CPH-FRA er altid dyrere end CPH-PRG
FRA er i gennemsnit 33% dyrere end PRG
Mindst forskel er der i bookingklasse M, her er FRA kun 13% dyrere end PRG.
Størst forskel er der i bookingklasse T, her er FRA 60% dyrere end PRG
SAS Plus CPH-FRA vs. CPH-PRG
CPH-FRA er altid dyrere end CPH-PRG
FRA er i gennemsnit 35% dyrere end PRG
Mindst forskel er der i bookingklasse B, her er FRA kun 13% dyrere end PRG.
Størst forskel er der i bookingklasse C, her er FRA 75% dyrere end PRG
Hvis man for alvor skulle udtale sig om emnet skulle man kende load factor på begge ruter og antallet af pladser i hver bookingklasse på de enkelt flyvninger. Overordnet kan det dog, med fobehold, konkluderes at SAS kunder til FRA har en større betalingsvillighed end SAS kunder til PRG.
Hvis fx. man først finder ud af at man skal afsted en dag, eller måske bare en time, før afgang er det formentlig tilpas vigtigt til at man er villig til at betale det som det nu engang koster uden at tænke yderligere over det. (Hvorfor kommer jeg til at tænke på
agehall og bookingklasse Y?)
Noget af det første jeg lærte på Økonomistudiet var at det med at lave individuel prissætning var det eneste der var bedre end et monopol, Airline revenue management må ses som et forsøg på dette. Til sammenligning kan man kigge på priserne på Microsoft Office Home/Student og så Business...
For at vende tilbage til dit case. Du synes om at rejse og er opmærksom på flere faktorer end den almindelige forretningsrejsende, hvis du nu havde været almindelig uoplyst rejsende der skulle til Zürich med vigtige dokumenter havde du så tøvet for du halede firmakortet frem? Formentlig ikke...