Senaste nytt

Direktflyg Stockholm - Tokyo

Finns det något annat tungt skäl emot en sådan lösning?
JA. De øgede omkostninger.

Hvorfor skulle man tage den SAS rute som historisk har haft den højeste yield og "ødelægge" den med et stop i Stockholm? At man alligevel fylder flyene er jo indtil videre end påstand og ikke noget jeg tror man kan regne med. Ruten har historisk haft en del passagerer fra Europa og jeg har svært ved at se de skulle acceptere yderligere et stop - så kan de flyve med Finnair, Lufthansa og nogle af de andre aktører og få en simplere rejserute.

At lave en "one stop service" er nok en rigtig dårlig løsning, så er det bedre at åbne en ny rute fra Stockholm eller få flere afgange fra København.
 

Andrew

Medlem
Det hade varit väldigt trevligt, men Kastrup har övertaget mot Arlanda både geografiskt (upptagningsområdet, som tidigare nämnts) och även som flygplats. Helt enkelt en bättre hub för SAS. Även om Arlanda eventuellt kan konkurrera lite mot Finnair.
Personligen skulle jag nog ändå inte välja SAS för den resan (men om ANA flugit hit hade det varit en helt annan historia), även om man skulle sparat någon timme på det. Dock kan jag ändå tycka att det är synd att SAS inte satsar mer på Arlanda.
 

Dr. Miles

Expert
Det hade varit väldigt trevligt, men Kastrup har övertaget mot Arlanda både geografiskt (upptagningsområdet, som tidigare nämnts) och även som flygplats. Helt enkelt en bättre hub för SAS. Även om Arlanda eventuellt kan konkurrera lite mot Finnair.
Personligen skulle jag nog ändå inte välja SAS för den resan (men om ANA flugit hit hade det varit en helt annan historia), även om man skulle sparat någon timme på det. Dock kan jag ändå tycka att det är synd att SAS inte satsar mer på Arlanda.
I ett folkrikt land som Japan har två stora flygbolag (ANA och JAL) övergett två eller hubbarstrategi (de har dock både Tokyo Haneda och Tokyo Narita som hubbar), så att SAS ska ha en till long haul hubb i Stockholm kan nog inte fungera.
 
Jag undrar hur många i Arlandas upptagningsområde, inkl. allt norr om Sthlm, som väljer att åka via Helsingfors istället för omvägen via CPH? Dessa skulle ju relativt självklart hellre åka direktflyg från Arlanda. Norska resenärer skulle också spara flygtid med en Tokyo-kärra från ARN istället för CPH.

Japan har ju många internationella hubbar idag. Exempelvis så flyger THAI på Fukuoka, Osaka, Nagoya, Tokyo och Sapporo. Finnair flyger på Osaka, Nagoya och Tokyo.
 
Toppen