Direktflyg Stockholm - Tokyo

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dag Klingstedt, 5 Maj 2015.

  1. Dag Klingstedt

    Dag Klingstedt Medlem

    Ort:
    Tokyo, Japan
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hoppas att detta ämne inte tagits upp på senare tid. Ursäkta i så fall.

    Som boende i Japan större delen av tiden sedan 1982, så är det både på det personliga och det vidare planet en tråkig detalj att vi inte har direktflyg mellan Sverige och Japan (förutom en kort period i början av 90-talet då SAS och ANA körde code sharing mellan Arlanda och Narita). Skulle man enbart till Skåne så vore det ju inget problem med Kastrup, men när man flyger förbi Stockholm och vet att man inte kommer tillbaks på tre-fyra timmar, så känns det jobbigt. Dessutom är det faktiskt ganska pinsamt här i Japan att behöva erkänna att det inte finns direktflyg till Japans största handelspartner i Skandinavien. Det är också intressant då SAS rimligen förlorar en del kunder på att inte ha direktflyg från Sthlm. Kan jag, så flyger jag ju hellre Finnair via Helsingfors än omvägen via Kastrup. Visserligen ett byte, men ett snabbare byte och "åt rätt håll".

    Jag har hört ryktas om att Norwegian åtminstone funderar på en linje Stockholm-Tokyo. Är det någon som hört något liknande? Vore också intressant att veta om det nya code sharing-avtalet mellan SAS och ANA innehåller några tankar om Stockholm framledes.

    Min personliga teori är att så länge inte Kastrup-kärrorna blir överbokade varje avgång, så får inte Sthlm någon Tokyo-kärra.
     
  2. Det fanns rykte runt 2009 att SAS kanske skulle öppna Stockholm-Tokyo i 2010 men det blev aldrig.
    SAS eyes Stockholm – Tokyo in Oct 2010 | Airline Route

    Om jag inte minns helt fel, flög SAS några avgångar från Köpenhamn, några avgångar från Stockholm till Tokyo fram till mitten av 90 talet.
     
  3. Dag Klingstedt

    Dag Klingstedt Medlem

    Ort:
    Tokyo, Japan
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, SAS flög - tror jag - två dar i veckan mellan Stockholm och Tokyo under kanske tre års tid där i början av 90-talet. Men vid åtminstone två tillfällen lade man i sista minuten om det hela så att man ändå var tvungen att åka via Köpenhamn (då man hade ansträngt sig för att pricka in rätt dag för flighten)..
     
  4. Jag har uppfattat utmaningen så här:

    För flygbolag som fokuserar på affärsresenärer krävs det i princip dagliga eller åtminstone 6 flighter i veckan mellan destinationerna. SAS upptagningsområde för Köpenhamn täcker en stor del av södra Sverige. Den bit av Sverige som inte har närmare till Köpenhamn är för liten för att motivera en så "tung" investering i direktflight som inte går att flyga med ett flygplan (det är för långt ARN-TYO för att köra ett plan som vänder).

    Norwegian satsar inte på affärsresenärerna utan kan starta direktflighter till små destinationer med 1 flight i veckan.
     
  5. Dag Klingstedt

    Dag Klingstedt Medlem

    Ort:
    Tokyo, Japan
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har givetvis inga siffror, men Stockholm, inklusive allt norrut och allt söder om Stockholm som är närmare Arlanda än Kastrup, måste väl rimligen vara en större marknad än "lagom långt till Kastrup" inom Sverige. Eller vad tror ni?

    Ponera att en direktflight Stockholm - Tokyo täcker in ovanstående plus alla som åker via Helsingfors, så borde det alltså vara ett minus för både Köpenhamnsflyget och Helsingforsflyget. Det handlar alltså - om min tes är riktig - inte om att ekonomin inte funkar, utan om att SAS ledning vill försvara Kastrups ställning som huvudhub till nästan varje pris.

    Hur många huvudstäder i Europa - bredvid Oslo och Stockholm - saknar direktflight till Tokyo?
     
  6. Styf747

    Styf747 Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Av de något större länderna saknar Ankara, Aten, Belgrad, Berlin, Bratislava, Bryssel, Budapest, Bukarest, Dublin, Madrid, Prag mfl direktflyg till Tokyo...
     
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Inom Sverige, ja antagligen. Men om du lägger till Danmark och delar av norra Tyskland, så blir det svagare.

    Dessutom har man idag många fler matarflyg från Europa till Köpenhamn. Om man skulle "splittra" sina hubbar så skulle man behöva fler matarflyg på Stockholm, och därmed troligen få betydligt sämre kabinfaktor även i matarflygen. Och flyttade man all hub till Stockholm, så skulle samtliga matarflyg bli en timme längre, med allt vad det innebär.
     
  8. silwer

    silwer Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle det vara helt orimligt att köra något lite old-school, en flight CPH-ARN-NRT? Med detta stopp blir ju flighten möjligen inte lika attraktiv från Köpenhamn, men planen torde ju ändå bli fyllda. Finns det något annat tungt skäl emot en sådan lösning?
     
  9. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Kostar att landa "en extra gång" vet inte vad det kostar att gå ner på ARN med en A340
    Vill minnas att det diskuterades att ev. ANA skulle börja flyga Tokyo-Stockholm
     
  10. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Arlanda är i första hand en lokalflygplats för stockholmsborna och i andra hand en transferflygplats för folk som bor i Norrland, det räcker att man kommer neråt Linköping/Norrköping så börjar det bli smidigare att ta sig till Kastrup än till Arlanda. Lyckas man få ordning på den dysfunktionella infrastrukturen i stockholmsområdet så att det går att ta sig till Arlanda på ett vettigt sätt, då kan man börja prata om södra Sverige som ett upptagningsområde till Arlanda.
     
    Knucket gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×