Diners, vad betyder ingen övre köpgräns?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Timotey, 25 Februari 2016.

1. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som rubriken lyder om man läser om Diners kortet hos SAS så står det att det inte har någon övre köpgräns, men på fakturan så står det ju ändå kreditutrymme och sedan den summa jag valt att ha. Vad innebär det här i praktiken, kan jag handla för 100.000 SEK en månad trots att jag har ett kreditutrymme på 25.000 SEK.

Gus gillar detta.
  2. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Diners är väl i princip ett betalkort dvs. man betalar HELA fakturan varje månad.
    Om man inte betalar hela fakturan så är det då kanske max 25' som kan vara
    kredit ? Har aldrig funderat på detta då jag betalar fakturan varje månad men
    det har aldrig varit något problem/några frågor trots spend på ibland uppemot
    100' per månad på flygbiljetter.

Timotey gillar detta.
  3. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du kan definitivt handla för mer än ditt kreditutrymme. Jag gör det med jämna mellanrum. Det viktiga är att du åtminstone betalar fakturan ner till kreditutrymmet.

Gus och Timotey gillar detta.
  4. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är skillnad på kreditkort och betalkort. Diners och Amex är betalkort där hela summan betalas vid förfallodatum.
    Exempel på kreditkort är de flesta Mastercard där fakturan kan betala i sin helhet eller delbetalas mot avgifter. Oftast ger kreditkort längre betalningsfrist.

På ett kreditkort används utrymmet inom krediten och det finns ett beviljat tak. På ett betalkort finns ingen formell limit, men det kan finnas en i din profil baserat på tidigare inköp.

Ett betalkort syns inte på en UC, vilket ett kreditkort gör.

Vid tecknande av Diners går det att välja till ett kreditutrymme, vilket är helt onödigt om man inte avser att delbetala sina utlägg till jättedåliga vilkor. On det väljs så ses det på fakturan, trots att det är ett betalkort. Om kredit väljs på ett Diners har man delvis konverterat sitt betalkort till ett kreditkort,

Gus, Nemo och Timotey gillar detta.
  5. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanon kommer alldeles strax ha en utgift som är högre än mitt kreditutrymme på kortet ville mest säkerställa så att jag inte blir nekad i butiken.

Gus gillar detta.
  6. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du har högre utgifter som inte ligger i linje med dina tidigare utgifter rekommenderar jag att ge info i förväg till Diners.

Timotey gillar detta.
  7. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack, bra tips tror inte det är några bekymmer då det inte är jätte mycket högre spend än jag brukar ha

8. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ring dom innan och säkerställ att allt är OK. Ingen här kan nog ge ett säkert svar.

Timotey gillar detta.
  9. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer!
    Ring dem innan så gör de en notering om kommande större utgift. Har glömt någon gång då jag betalt hotell m.m före större grupp. Då har hotellet ringt och kollat vid utcheckning. Kan bli lite tidsödande på viss håll i världen. Har dock aldrig haft problem med själva betalningen

Timotey gillar detta.
  10. Olsson91

Olsson91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Diners utfärdas av SEB, antar att de är precis som Eurocard då.

linnan när jag enbart körde med Eurocard så låg jag på 80-120k i månaden. Har dragit kortet upp över 250 och hörde inte ett pip. Så de är nog inte något problem att dra 100k på kortet under en månad. Men hitta ställen som accepterar de kortet är ju svårare än att komma upp i 100k.
    Bara de, har du en kreditgräns på 10 000 så måste du betala ner den till 9600kr typ varje månad.

Last edited: 26 Februari 2016

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!