Senaste nytt

Diners konstig autogirodragning

Delayed

Medlem
Jag tror inte jag förstår skillnaden. För mig fungerar e-faktura så att jag får fakturan som PDF och sen har möjlighet att betala den utan att manuellt behöva mata in OCR-nummer och annat (eftersom de fälten automatiskt fylls i min bank).
Jag är säkert otydlig. :( Så här långt är det ingen större skillnad och naturligtvis vill inte hellerl jag mata in några uppgifter, vilket jag inte heller behöver vid autogiro. Dock måste jag här göra något, vilket jag slipper med autogiro. Detta sparar tid och besvär.

Jag får exakt samma information som vid pappersfaktura men kan läsa fakturan och betala den från stranden om jag vill.
Det är här det är skillnad. Jag vill inte behöva göra något från stranden, bland annat för att jag där sällan har tillgång till det jag behöver (kvitton framförallt) för att kunna godkänna något.

Jag tar hellre risken med ett "indirekt godkännande" via autogiro och vid plats och tid som passar mig, granska en vanlig pappersfaktura och "godkänna" den. I de sällsynta fall jag finner något fel tar jag hellre striden i efterhand.

Jag vill att mina regelbundna betalningar ska göras helt utan min inblandning och att det enda jag behöver göra är att granska att fakturorna är korrekta när och var det passar mig. Skulle det råka vara efter det att fakturan är betald samtidigt som den skulle råka vara felaktig är jag bered att ta det problemet. Fördelen med att betalningen sker utan att jag alls behöver bry mig är för min del större.
 

AtleFlyg

Medlem
Dock måste jag här göra något, vilket jag slipper med autogiro

Går ju med automatiskt godkännande... Då slipper du göra något

Jag vill att mina regelbundna betalningar ska göras helt utan min inblandning och att det enda jag behöver göra är att granska att fakturorna är korrekta när och var det passar mig

Inga konstigheter, och sedan när du har din hög med kvitton kan du logga in på internetbanken och kolla på fakturan (som är densamme som du skulle fått i brevlådan) Detta kan du ju också självklart göra i efterhand. Du spar dessutom miljön på detta sätt...

Men jag tror inte denna diskussion kommer leda någonvart utan det är som med allt annat... Man gillar olika =)
 

Delayed

Medlem
Inga konstigheter, och sedan när du har din hög med kvitton kan du logga in på internetbanken och kolla på fakturan (som är densamme som du skulle fått i brevlådan) Detta kan du ju också självklart göra i efterhand. Du spar dessutom miljön på detta sätt...
Fast jag vill inte behöva logga in för att se fakturan, och jag vill inte ha besväret och kostnaden med att skriva ut den själv. För jag vill ha en pappersfaktura att plocka fram när den av någon anledning behövs och inte längre finns på internetbanken, eller då jag kanske inte längre är kund i den internetbanken. Och när det gäller miljön får jag väl försöka inbilla mig att leverantörernas monsterskrivare är miljömässigt bättre än mina så ska jag nog kunna somna även ikväll. Papperet måste ju ändå transporteras till mig. :p (För att somna väljer jag medvetet att glömma kuverten...)

Men jag tror inte denna diskussion kommer leda någonvart utan det är som med allt annat... Man gillar olika =)
Tror du har rätt. :) Och för övrigt börjar vi nog bli rätt OT. :oops:
 
Det är nog svårt för någon här att hjälpa dig. Har du inte fått någon faktura och inga fakturor/transaktioner syns på "Mitt Kort", är det nog bara Diners och/eller banken som kan reda ut vad som gått fel. Jag har dock svårt att tro att de ska vara några som helst problem att få igen pengarna. I värsta fall är det väl bara att dra av 2413 kronor när du får nästa faktura. :)

Förväntar mig ingen hjälp härifrån, vill bara ventilera. Hade inte varit något bekymmer att ha de där pengarna innestående om jag hade tänkt handla något på kortet, men som jag hade lagt upp det tänkte jag bara plocka ut mina loungebesök och sedan klippa kortet. Där jag brukar vara så tillför inte Diners något i brukbarhet utöver mina befintliga MC/Visa/AmEx.
 

agehall

Medlem
Vi är ganska långt OT nu, men men...

Fast jag vill inte behöva logga in för att se fakturan, och jag vill inte ha besväret och kostnaden med att skriva ut den själv. För jag vill ha en pappersfaktura att plocka fram när den av någon anledning behövs och inte längre finns på internetbanken, eller då jag kanske inte längre är kund i den internetbanken.

Kan bara hålla med. Jag älskar IT och har hur mycket prylar som helst hemma, men vissa saker är jag otroligt gammelmodig med. Fakturor är en sådan sak. Boardingkort är en annan sådan sak.
 
De måste väl ha upptäckt att de överdebiterat dig tidigare, eller vad tror du? Annars, grattis :)
Med tanke på den väldigt udda summan lutar det ju åt överdebitering, om inte det är typ 250% av feldebiteringen (ids inte räkna), blir väl att kolla fakturorna mot den dragna summan månad för månad. Suck.
 
Toppen