Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

jumbooze

Medlem
Nu blir jag sugen på att haka på tråden, dykning/snorkling har aldrig varit något för mig fram tills jag i år var på Cook Islands och snorklade för första gången då jag fått tag på goggles med hyfsad styrka så nu kan jag se något under ytan!! Wow blev sugen på att utforska mer så funderar på dykning helt klart.
 

Bibinski

Medlem
Enda dykresan jag gjort var till Galapagos med en dyk-galen vän. Kan väl sammanfatta upplevelsen med förkortningen PTSD :D Så kan det gå när man ska ge sig på skitsvåra dyk med hajfan och hans moster , utrustning som går sönder under vattnet (den när man vevar med handen över halsen för att det går fort mot nollan på ens pressure gauge) och en näsa som konstant blöder bland alla dessa hajar ! Allt detta efter en mycket behaglig OW-kurs där examen togs i 3-gradigt vatten i Stockholm två eftermiddagar i december med en läckande torrdräkt. Men man fick ju grilla korv i alla fall, den var god.
 
L

Lars Pettersson

Guest
Socorro Islands i Mexiko. Saker vi såg:

-Hundratals hajar (Blandning av Silky, Galapagos, Dusky, White tip, Silvertip, Tiger, Hammerhead)
-Valhaj 8 dyk i rad! ca 12 meter långa.
-Delfiner (ca 20st)
-Havssköldpadda
-7 meter breda Giant Pacific Manta (100 tals), som gillar dykarnas bubblor på magen och därmed letade upp oss och simmade precis över oss. Så nära att man kan klappa dem... fast det ska man inte :). Vi hade en marinbiolog ombord och enligt honom identifierade han 24 olika mantor på ett enda dyk vi hade på San Benedicto :)

Kan vara bästa dykplatsen i världen. Utan överdrift nu, av de 26 dyk vi hade så såg vi haj varje dyk!! Man besöker 3 öar, San Benedicto, Socorro och Roca Partida. Vi åkte med båten Solmar V. 11 dagars resa, 24 timmar söder om Cabo San Lucas, Mexiko. Värt varenda krona!! Bifogar en kul bild på mig ;)
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-12-20 at 9.35.17 AM.png
    Screen Shot 2016-12-20 at 9.35.17 AM.png
    455,1 KB · Visningar: 172

palmen

Moderator
Socorro Islands i Mexiko. Saker vi såg:

-Hundratals hajar (Blandning av Silky, Galapagos, Dusky, White tip, Silvertip, Tiger, Hammerhead)
-Valhaj 8 dyk i rad! ca 12 meter långa.
-Delfiner (ca 20st)
-Havssköldpadda
-7 meter breda Giant Pacific Manta (100 tals), som gillar dykarnas bubblor på magen och därmed letade upp oss och simmade precis över oss. Så nära att man kan klappa dem... fast det ska man inte :). Vi hade en marinbiolog ombord och enligt honom identifierade han 24 olika mantor på ett enda dyk vi hade på San Benedicto :)

Kan vara bästa dykplatsen i världen. Utan överdrift nu, av de 26 dyk vi hade så såg vi haj varje dyk!! Man besöker 3 öar, San Benedicto, Socorro och Roca Partida. Vi åkte med båten Solmar V. 11 dagars resa, 24 timmar söder om Cabo San Lucas, Mexiko. Värt varenda krona!! Bifogar en kul bild på mig ;)
Kul med massa haj, ni måste sett bland de största valhajarna, största de mätt är strax under 13 meter. Hammarhaj skulle jag gärna se :)
 
L

Lars Pettersson

Guest
Kul med massa haj, ni måste sett bland de största valhajarna, största de mätt är strax under 13 meter. Hammarhaj skulle jag gärna se :)
Alltid svårt att mäta under vattnet men säg mellan 10-12 meter iaf :) STOR va den hehe. Om du vill se hammarhaj så kommer du garanterat få se det där, förmodligen i stim :)
 
Toppen