Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

malmokalle

Medlem
Nästa vecka bär det iväg till Malaysia och Penang. Är det någon som har erfarenhet av dykningen där och kanske tips på något vettigt dykcenter?
 

kaktusen

Medlem
Sipadan har väl ändrats? Man kan väl inte bo på ön och bara ta ett dyk som man känner för? När vi var där 2010 (tror jag det var) var man tvungen att dyka via något dykcenter och det var begränsat med platser varje dag och när båten kom dit var man tvungen att skriva in sig också.
Du har väl sällan fel så det stämmer säkert:) Vi var där för många år sedan men det var ett par trevliga veckor på ön trots att jag inte är dykfantast. Det enda lilla problemet var att kort innan vi ankom hade många turister på ön kidnappats och tagits till Filippinerna. Det var därför alltid ett par patrullbåtar från militären utanför stranden.
 

DHXSTHLM

Medlem
Dykning är en "seriös" hobby för mig och min fru och vi försöker alltid på våra resor hitta ett resmål med möjligheter att dyka. Mina topp 3 (egentligen utan inbördes ordning) har varit:

Raja Ampat (Indonesien) - lång och jobbig resa, dyrt, men det var i princip bara jag och marinbiologer där. Träffade ett team som dokumenterade mantor och gjorde 3 dyk på samma plats och samma dag vid Manta point...

Komodo (Indonesien) - liveaboard, tror vi loggade nästan 25 dyk under 5 dagar, 3 på dagen och ett nattdyk. Här gjordes även mitt mest memorabla dyk, ett nattdyk bland ett dött korallhav, låter inte så intressant men har aldrig sett så mycket "juvenile".

Sipadan (Malaysia) - behöver väl inte gå in närmare på?

Cenotes Dos Ojos (Mexico) - häftig upplevelse att dyka i en cenote och de kringliggande större grottsystemen däromkring!

Någon här som provat isdykning eller dyker i Norden?
 

malmokalle

Medlem
Isdykning har jag inte provat, men näst intill. När jag köpte min första utrustning för många år sedan så stod det januari i kalendern. Att notera att vi snackar köp av en normal våtdräkt. Men grejorna skulle provas!

Fick med mig en instruktör från Malmö Dyktjänst (med torrdräkt) och så bar det iväg till Ön och en vattentemperatur på +3 grader. En kort sammanfattning av dyket: Kallt!:eek:

När det gäller dykning i Norden så kan man väl säga att ju längre upp på västkusten man kommer desto bättre dyk. Har ifs gjort många dyk på Kullen (Skåne) och de kan vara helt OK på våren och hösten.
 

DHXSTHLM

Medlem
Isdykning har jag inte provat, men näst intill. När jag köpte min första utrustning för många år sedan så stod det januari i kalendern. Att notera att vi snackar köp av en normal våtdräkt. Men grejorna skulle provas!

Fick med mig en instruktör från Malmö Dyktjänst (med torrdräkt) och så bar det iväg till Ön och en vattentemperatur på +3 grader. En kort sammanfattning av dyket: Kallt!:eek:

När det gäller dykning i Norden så kan man väl säga att ju längre upp på västkusten man kommer desto bättre dyk. Har ifs gjort många dyk på Kullen (Skåne) och de kan vara helt OK på våren och hösten.

Jag tänkte mer att dykningen i Norge och även Island ska tydligen vara väldigt bra, vore kul att prova. Som du ser har jag ju i princip bara varit i tropikerna... dök i 16C i kroatien i somras, bland d värsta jag har varit med om. 5mm dräkt och 10kg vikt...
 

Sofia

Medlem
Stämmer men du får ett garanterat dyktillstånd där om du bor 4 nätter på något av hotellen i närheten. Max 120 dykare per dag får tillstånd.
Ja, eller om du åker på en liveaboard. Tror husreven är undantagna från denna regel. Och även de vet ju hur många gäster som väntas och kan boka utan problem.
 

swadabe

Medlem
Sipadan har väl ändrats? Man kan väl inte bo på ön och bara ta ett dyk som man känner för? När vi var där 2010 (tror jag det var) var man tvungen att dyka via något dykcenter och det var begränsat med platser varje dag och när båten kom dit var man tvungen att skriva in sig också.

Stämmer men du får ett garanterat dyktillstånd där om du bor 4 nätter på något av hotellen i närheten. Max 120 dykare per dag får tillstånd.

Var där i början av 2011. Stämmer att man inte får bo på Sipadan. Istället bor man på Mabul (man ser till Sipadan men det är en bit bort). Minns inte exakt hur det var med garantier, men vi var en vecka på Mabul (två olika hotell; det finns typ tre st). Vi var inte garanterade nånting. Låg på dykcentret om att vi verkligen ville ut till Sipadan. Vi kom ut efter ett par dagar, och så pushade vi för en gång till och betalade lite "extra". Reglerna var hårda men de verkade inte följas särskilt hårt. Eller så fanns det plats över ändå :)

Det bästa vi såg på Sipadan var på det passande namnet Barracuda Point. Enorm Vortex med Barracudor.. mäktigt. En hel del revhajar som låg och chillade på reven också, simmade iväg när man kom inom några meter. Såg tyvärr inga hammarhajar :/
 
Toppen