Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

Ricci

Medlem
Ja det är fint men kom igen, häng på till Komodo i augsti nästa år och be totalt blown away! Kolla under Resmål för mer info!

Hade för något år sedan en fantastisk upplevelse på "Manta airport" nära Komodo.....som jag aldrig kommer att glömma......Så jag är på till en resa till Komodo igen...... har #4000 på Dykarna.nu
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Tog mitt CMAS** i Sverige 1993/94.
"Fobiträning" då jag hade stor skräck för vatten.
En hel del torrdräktsdykning i Sverige och Norge varav Norge gav högst utdelning. Ett Kalle Anka vrak utanför Ålesund. Båten hade varit privat Yacht och sänkt efter tillstånd beviljats. Sandbotten, lätt lut och ca 16 m.
Återigen Norge, Kristiansund. Strömdyk mellan öarna. Koll först med morgontidningen vid vilken tid som flod sker just den dagen. Befinna sig vid ytan utanför öarna då och när man kommit ner en bit suger strömmen tag i en. Det sades att vi färdades i 4-5 knop och jag sög tag i ö-väggen och låg vågrätt och höll i mig rejält. Sen som en skadeskjuten kråka innan jag kom på rätt köl igen.
Vansinnigt roligt!

Hurghada, ett annat strömdyk. Lyckan över att efter den totala skräck jag känt för vatten våga kasta sig bakåt från båten i farten på ganska hög höjd, ner i vattnet och omslutas av "sockerdrickan" som bildades. Sen ett ljuvligt cocktaildyk med mycket att se på.
Hurghada, simma igenom en "vägg" á la science fiction. I ett hål i en bergvägg huserade ett stim grågröna småfiskar. Framförvarande divemaster bara "försvann" framför mig. Men rätt var det var var man igenom på andra sidan. Läcker att se de andra dykarna dyka upp en efter en ur väggen!

Dyket på 42 meter, också Hurghada. Då vi fick syn på 4 Eaglerays på flera meter mellan "vingspetsarna". Vi hade turen att de valde att stiga mot ytan i den takt vi behövde för en säker uppstigning. Njöt till max.

Då jag inte fick se några hajar i Röda Havet valde jag att resa till Thailand iställt. Först Phi Phi Island sen några jular på Live aboard vid Similan Islands.
Första dyket på Phi Phi såg vi en Leopardhaj ligga och ta igen sig på botten.
Jag klappade den och det var en enorm adrenalinkick! Som grovt sandpapper i gummi skulle jag beskriva känslan.

Absolut sämsta dyk var ett nattdyk i Vättern en vinter. 2 grader i vattnet. En sovande abborre.
 
Det finns några olika på topplistan. Efter att ha dykt en del i Norge blir det Saltströmmen med sjukt fina strömdyk.
Det är en tjusning i sig. Annars står det nog mellan en valhaj på Hin Daeng i Thailand. Vi möttes under ett djupdyk med två elever på 30 meter djup. Följde med den upp till ytan. Sinnessjukt stor, en upplevelse i sig. 2. Cleaning station i Similand Island - 90 min dyk med massor av manta rays.
 
Väcker denna tråd igen..
Har varit runt i världen och dykt sedan jag tog mitt cert 1997, Söderhavet, Asien, Australien, Nya Zeeland, Röda havet, Medelhavet mm
Men jag vill nog påstå att ett av mina bästa minnen var dykningen i Silfra, Thingvellir, på Island. Inga fiskar, inga små söta krabater, inga färggranna koraller.. ingenting!! men sjukligt bra sikt. hade 80 meter sikt! ja just det, det var 2 grader i vattnet och vi hade soligt väder, nej jag menar det snöade och haglade och regnade och soligt.. Ja vädret kan vara lite blandat där ;)
 

Traveller

Medlem
Lägger till en till destination här. Denna gång Layang Layang som är ett helt underbart ställe och med många Treshersharks, Hammerheads, Mantarays osv. Den här destinationen ligger utanför Malaysias kust och är helt enkelt en atoll med cirka tvåtusenmeters djup runt omkring. Men just intill självaste atollen s är det superb dykning. På den atollen finns endast en liten landningsbana, ett dykcenter med tillhörande hotell och en liten militär utpost. Ingenting annat. Flyget går med MAS (Malaysian Airlines) 2-3 gånger per vecka och det från Kota Kinabalu. Flygtiden är cirka 40 minuter ut i ingenstans.
IMG_0165.jpg
IMG_1144.JPG
IMG_1203.JPG
IMG_1226.JPG
IMG_0165.jpg
 

Attachments

  • Manta ray 5 Layang.jpg
    Manta ray 5 Layang.jpg
    102,9 KB · Visningar: 144

Joggi

Medlem
Har dykt på en del ställen men Sipadan, Borneo, Malaysia är helt klart bäst so far. Även mest minnesvärt eftersom det var här jag gjorde mitt 100:e dyk och enligt tradition gjorde det...ja...helt näck.

3337793397_4fb5309582_b.jpg

3338010413_a87395c58d_b.jpg

Edit: Bildlänkar...
 

Direktorn

Medlem
Bumpar tråden. Håller med Skyraider om Cenotes. Har haft OW sedan 1993. Gjorde säkert några hundra dyk första åren innan jag lessnade och har egen komplett utrustning. Har tagit upp dykningen nu igen efter att i Thailand för ett par år sedan försökt ta på dräkten bakfram efter mer än 10 års uppehåll:) Har dykt mycket I Sverige och Norge b la en del ensamdyk i Norska fjällsjöar sökandes efter vrakdelar från WW2 vilket intresserar historikern i mig. Längre bort är det Key Largo, Thailand, Bali, Cozumel, och nu sist på dealen till St:Martin med bra dykning. Ganska stora hajar och stingrocka med bra sikt. Av de ställen jag dykt på utomlands så minns jag fortfarande en galen spanjor 1999 som körde mig och en Amerikansk kille ett par mil ut i djungeln på Yucatan där vi fick hoppa ner i ett 10*10m hål ute i nowhere. Grottdykningen i färskvatten i Cenotes under långa överhäng slår nog faktiskt allt.
 
Toppen