Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

Totopez

Medlem
Tog mitt OW genom Cairns Dive Centre, en härlig live aboard som vi på plats förlängde och tog AOW också.
Efter den veckan har det mesta känts ganska svartvitt, även om PhiPhi, Cozumel, Zanzibar, Boracai och lite annat smått och gott gett ganska bra upplevelser. Men att första gången man dyker i öppet vatten göra det vid barriärrevet är svårslaget.
 

palmen

Moderator
Tog mitt OW genom Cairns Dive Centre, en härlig live aboard som vi på plats förlängde och tog AOW också.
Efter den veckan har det mesta känts ganska svartvitt, även om PhiPhi, Cozumel, Zanzibar, Boracai och lite annat smått och gott gett ganska bra upplevelser. Men att första gången man dyker i öppet vatten göra det vid barriärrevet är svårslaget.

PÅ exakt samma sätt tog jag mitt cert, vi tog dock bara adventure OW som påbyggnad, mitt AOW tog jag sedan året efter i Thailand.
 

pitch

Medlem
Inte för att det var min bästa resa nånsin, men jag var nyss nere i Röda Havet, runt Sharm el Sheikh. Jag måste säga att Thistlegorm, överexploaterat som det må vara, fortfarande är rätt imponerande.

Och dessutom visade sig min nya våtdräkt vara den bästa jag nånsin haft på mig. Oftast aningens för varm (i vatten på 22-23), men lite för kall när vi hängde och fladdrade som ett jävla flaggspel i shotlinen upp från ett kvällsdyk på Thistlegorm. Ström är kul, i alla fall när man slipper simma mot den ;)
 

Sofia

Medlem
Håller med Thistlegorm må vara överexploaterat och sönderdykt men har man tur att få till ett riktigt bra dyk är det svårslaget för nån som är såld på vrakdykning.
Ett av mina bästa dyk där var ett solodyk, och då menar jag att jag var HELT solo, på natten, med en trasig lampa :D
 

Traveller

Medlem
Håller med Thistlegorm må vara överexploaterat och sönderdykt men har man tur att få till ett riktigt bra dyk är det svårslaget för nån som är såld på vrakdykning.
Ett av mina bästa dyk där var ett solodyk, och då menar jag att jag var HELT solo, på natten, med en trasig lampa :D

Sist jag var där så kom vi dit som första båt. Det blir ju alltid mängder av båtar där. Vi var sju dykare som tog oss ned till de 30 meter hon ligger på och kollade. Då vi kom upp igen så var vi fortfarande de enda där men strax kom tre andra båtar. Thistelgorm kan rekommenderas. Nedan några bilder från senaste dyket där. På tisdag bär det av mot Zanzibar och nya dyk.

DSC02330.jpg
DSC02338.jpg
DSC02342.jpg
DSC02357.jpg
DSC02360.jpg
DSC02364.jpg
 
Den intressantaste dykningen gjorde jag på Dominica. Ön är vacker med kuperad terräng och djungel, inte särskilt mycket bebyggelse mot havet. Dykcentrat låg på en sömnig bygata där det traskade omkring höns och getter. Jag valde dykplatsen för jag vill se sjöhästar. Dessa blyga och söta varelser är känsliga för förorenat vatten och riskerar dessutom att hamna i kinesiska hälsokostaffärer.
På samma dykplats finns även ett skojigt rev som heter champagne! Vulkanisk aktivitet släpper ut gaser från havsbottnen och dykaren får en känsla av att simma omkring i ett glas med champagne.

DSC03255.jpg

DSC03298.jpg
Svart sjöhäst

DSC03399.jpg
Champagne
 

tomle

Medlem
Håller med om att Barriärrevet är häftigt men mitt bästa dyk var vid Similan-öarna. Var på en fyra dagars live-aboard och vid ett av dyken så bestämde sig min instruktör och jag att vi skulle simma in i nästa vik. Det dök upp tre väldigt nyfikna mantor som simmade runt, över och under oss på någon meters avstånd och vi var helt ensamma där. Kommer inte att glömma det dyket!

Dök på Curacao igår, måste säga att det är svårt att slå Barriärrevet och Similan-öarna vad gäller mängden arter och liv under vattnet. Inte dåliga dyk men jag kommer inte att åka tillbaka till Curacao för dykningen.
 

Sofia

Medlem
Ja det är fint men kom igen, häng på till Komodo i augsti nästa år och be totalt blown away! Kolla under Resmål för mer info!
 
Toppen