Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

Immelman

Medlem
Skulle gärna åka till Bonaire eller Cozumel. Jag började med dykning rätt nyligen och har mest dykt i Östersjön förutom en tripp till Egypten i vintras. Nästa utflykt blir till Marsa Shagra tillsammans med min 10-årige son på påsklovet.
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Har gillat dykning sedan tiden som divemaster i Moalboal på Cebu i slutet av 80-talet..Nu dyker jag så ofta jag kan.En minnesvärd site är East of Eden och Anitas reef på Similan Island. Jag ser också fram emot Borneo/Sipadan i Juni.
Med 3döttrar som alla tagit sina cert i 12 årsåldern blir man väldigt mån om säkerheten. Den i mitt tycke bästa diveshopen för utbildning av barn är Discoverydivers på Koh Samui, med speedboat till Koh Tao. Detta vill jag varmt rekommendera till alla föräldrar som avser "tvinga"ner ungarna i djupet i syfte att få dyka mer själva.......
 

Traveller

Medlem
Har gillat dykning sedan tiden som divemaster i Moalboal på Cebu i slutet av 80-talet..Nu dyker jag så ofta jag kan.En minnesvärd site är East of Eden och Anitas reef på Similan Island. Jag ser också fram emot Borneo/Sipadan i Juni.
Med 3döttrar som alla tagit sina cert i 12 årsåldern blir man väldigt mån om säkerheten. Den i mitt tycke bästa diveshopen för utbildning av barn är Discoverydivers på Koh Samui, med speedboat till Koh Tao. Detta vill jag varmt rekommendera till alla föräldrar som avser "tvinga"ner ungarna i djupet i syfte att få dyka mer själva.......

East of Eden är Nice. Rättare sagt hela Similan området är ju fantastiskt fint att dyka i. Vissa platser dock med väldigt stark ström och kräver kompetens och en buddy som är en riktig buddy och inte går på egna äventyr. Här har jag dykt med Valhaj, Giant Napoleon Lip Fish (som vi även simmade fram till, den ju bara hängde där i vattnet enormt stor, tog ur reggen och pussade den på munnen, alla sex i gänget :) ), här såg jag Manta rays kalva - ofattbart häftigt.

_1061542 Napoleon lipfish, Chelinius ondulatus (Fury Shoals, Egypt, Red Sea)sc.jpg

Hoppas på många inlägg i denna tråd och ett intresse för att i höst dra iväg på resa för oss med samma intresse.
 

palmen

Moderator
Har svårt att ranka mina dyk jag gjort, är "bara" 55 stycken än så länge och alla har gjorts i varma vatten (var dock sugen på att dyka på island mellan europeiska och nordamerikanska plattan). De 3 bästa upplevelserna jag gjort är dock följande.

Great Barrier Reef: Har gjort två liveaboards från Cairns med Pro Dive. Väldigt seriösa och det var med dom jag tog mitt OW och adventure. De har bra båtar för liveaboards så man kommer långt ut på revet och slipper dagsturisterna. Tyckte itne alls om de första 4 dyken med instruktör, efter det blev det dock en helt annan sak när man fick dyka på egen hand med en buddy.

Koh Bon, Koh Tachai, Richeliue Rock: Jag skulle nog ranka första dyket på Koh Bon som mitt bästa. Direkt när vi hoppade i var det 4 manta rays som cirkulerade under oss och vi höll dom sällskap resten av dyket. Richeliue Rock var kul också även om det krävde lite mer av en som dykare. Var med om en "thermal client" eller vad det kallas. Helt plötsligt på ca 20 meters djup ser man hur folk börjar försöka ta skydd bakom stenar och det kommer en "grön vägg" mot oss. Hade ingen aning om vad det var under dyket, men det blev oerhört strömt och man gjorde bäst i att hålla sig bakom en sten eller liknande, det blev dessutom väldigt kallt (omkring 20 grader istället för 29). 2 minuter senare var den borta och efter dyket fick jag förklarat för mig vad det var

Sipadan: Vad ska man säga, här finns det mesta, tycker man om sköldpaddor är nog detta paradiset. Inte direkt upphetsande efter ett tag när man sett över 100 sköldpaddor under samma dyk. Valhaj är itne jättevanligt även om det förekommer, även hammerheads finns runt ön. Oerhört rikt marinliv och det vara bara att njuta under alla 3 dyken. Mina dyk där saknade dock det lilla extra som gör att man kommer ihåg ett specifikt dyk, men man kan inte ha tur jämnt.


Similan är också vackert och erbjuder en hel del, men inget som var bättre än GBR eller Sipadan och framförallt inte de 3 dykplatserna precis norr om Similan (Koh Bon, Koh Tachai, Richeliue Rock).
Gjorde ett väldigt intressant dyk på Surin Islands också, vet inte om jag inte lyssnade eller om jag missförstod eller att de glömde att berätta att det skulle vara ett drift dive. De första minuterna dök vi runt båten men sedan flöt vi med strömmarna i 55 minuter och kom upp ca 1km från båten (som inte var inom synhåll). Jag hängde bara med gruppen iom att jag inte riktigt fattade vad som hände eller skulle ske, det var helt omöjligt att simma mot den strömmen. Efter några minuter när vi kommit upp till ytan så hämtades vi av en liten "gummibåt" som bogserade oss tillbaka till vår liveaboard.
 

Sofia

Medlem
Oj, vart ska man börja?!
Jag är dykare och instruktör sedan 1999 och har haft förmånen att få jobba och resa på ett antal olika platser runt om i världen. En del riktigt fantastiskt bra, så där att reggen ramlar ur munnen när man kommer ner, andra som varit otroligt deprimerande och riktiga besvikelser.

Jag vill dock inte förringa någons upplevelse, det jag med flera tusen dyk tycker är mediokert är förmodligen helt fantastiskt för nybörjaren. Det är som med allt, man är "blown away" av allt i början men blir kräsnare med åren.

Mina absoluta favoriter är utan tvekan den mesta dykningen i Inodnesien där jag täckt in de flesta populära resmålen och en hel del mindre kända och där ligger Komodo National Park i topp alla kategorier, främst för att variationen på dykningen är som ingen annan stans (som jag varit ännu). Komodo bjuder på allt från fina rev, spännande strömdyk, hajar, mantor, delfiner och mycket fisk samt även små små spännande djur som nakensnäckor och sjöhästar.
Är man inte så förtjust i små små djur är Raja Ampat the place to go. Helt fantastiska rev med så mycket fisk att man knappt ser ytan, mantor som cirklar över ens huvud, pärlfarmar och klippformationer som gör att man känner som i Jurassic Park.

Vill också passa på att slå ett slag för en underbar dykbåt som seglar runt i Indonesien, The Waow. Den är verkligen WOW. Den fina webbsidan Waow | Water Adventure Ocean Wide gör inte båten rättvisa (bara en sån sak!). Min sambo jobbar just nu som videographer ombord och jag har haft förmånen att få åka med vid några tillfällen. Skulle andan att fara på en dykresa falla på går det bra att boka genom mig. Flygresor till Indonesien tror jag dock att alla på det här forumet klarar av att boka på egen hand ;-)

Som ett smakprov på min sambos alster bjuder jag på denna länk: Steffan Kilby Underwater Showreel on Vimeo

Har nån frågor om dykning på andra håll står jag gärna till tjänst. Jag har jobbat och rest i bla Thailand, Malaysia, Egypten, Filippinerna, Australien och Indonesien såklart!
 

Traveller

Medlem
Skulle gärna åka till Bonaire eller Cozumel. Jag började med dykning rätt nyligen och har mest dykt i Östersjön förutom en tripp till Egypten i vintras. Nästa utflykt blir till Marsa Shagra tillsammans med min 10-årige son på påsklovet.

Åk till Bonaire och upplev dykning utan stress osv.. Helt underbart. Dessutom fantastiskt väder osv (se första inlägget här). Flyger gör du billigast genom att först flyga till Amsterdam och därifrån flyga med ArkeFly (Tui) där du kan komma med från 4.400 kronor T/R.
 

pitch

Medlem
Egentligen kanske jag är diskvalificerad i den här tråden, för det var under en jordenruntresa, ingen regelrätt dykresa. Men...

Mitt bästa dyk nånsin, följt av ett par som var rätt OK dom också, var utanför Nusa Penida, bredvid Bali. Det var så många mantor så det gick inte att räkna dom, ganska grunt och helt galet med surge. Så där låg man i tvättmaskinen och spanade in alla möjliga modeller och storlekar på mantor samtidigt som man skulle försöka undvika att krascha in i botten, buddyn eller mantorna (dom verkade i o f s fixa att unvika kollisioner ganska bra själva). Ingen annan var där, heller, det var lite på gränsen att vi borde ha hoppat i egentligen. Några galna snorklare var där och försökte, men dom gav upp nästan omedelbart och såg rätt sjuka ut.

Hade vi lyckats hitta några mola mola sen också så hade min tripp till Nusa Lembongan varit totalt fulländad. Men den var rätt jäkla bra ändå, en hel del för att hon som råkade bli min buddy där var så rolig att umgås med även ovanför vattenytan.

Jag dök förresten med Blue Corner där. Kan rekommenderas om ni är i trakten nån gång. Jag var ju tvungen att hyra nästan allt, men dom hade schyssta grejor och priserna var inte farliga alls, med en sån där prisstruktur där det blir billigare per dyk ju fler du gör.

edit:För övrigt så skriver jag det här i våtdräkt. Vilket kanske är ett lite roligt sammanträffande, jag har precis varit och köpt en ny (Waterproof W2), och försöker just nu övertyga mig själv om att storleken är rätt. 5mm neopren är kanske inte vad jag brukar ha på mig när jag tassar runt hemma, men det går förvånansvärt bra än så länge.
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Japp! Nusa Penida och chansen att se mola mola är helt underbar!

Och så ja, det känns alltid lite märkligt att gå runt i dykdräkter inne hos sig själv ;-) lite så där lagom kinky
 

pitch

Medlem
Och så ja, det känns alltid lite märkligt att gå runt i dykdräkter inne hos sig själv ;-) lite så där lagom kinky
Tänk då hur kinky det skulle vara att gå runt hemma hos nån annan. Man kanske skulle skylla på maskerad nån gång och prova.
(Speciellt praktiskt om det lutar åt en blöt fest, förstås.)
 

gusten

Medlem
Tog mitt cert av en svensk instruktör på Boracay i Filippinerna på 80 talet och det var en härlig plats att dyka på. Dök under några år bl a i Bahamas en hel del men slutade när barnen kom och efter några tillbud med utrustning som kunde slutat illa. Bl a tog luften oväntat slut på ett djupdyk i Fiji en gång.
 
Toppen