Senaste nytt

Din axelväska, portfölj och kabinväska (med betyg)

masaba

Medlem
Nja jag tror du har blandat ihop olika bolag. KLM har max 55x35x25 och SAS ligger liksom norwegian på 55x40x23.

Tack för rättningen, dubbelkollade och du har helt rätt.

Vad gäller KLM så menade jag Lufthansa, skrev fel.

När jag googlade utgick jag från en lista jag hittade på skyscanner.se (se länk nedan) som inte var allt för gammal. Vid dubbelkontroll på SAS hemsida var det precis som du säger 23 cm som var max.

Listan med felaktiga måttet för SAS:
https://www.skyscanner.se/nyheter/handbagage-matt-och-viktguide-for-kabinvaskor

Oavsett vad så är det inte några problem att pressa ihop denna till 23 cm då de sista centimetrarna är frontfickan och expansionszippen så det borde inte vara några problem att få ned den i kontrollboxarna om den inte är packad till bristningsgränsen. Riktigt bra väska i alla fall. :)

/Martin
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Tack för rättningen, dubbelkollade och du har helt rätt.

Vad gäller KLM så menade jag Lufthansa, skrev fel.

När jag googlade utgick jag från en lista jag hittade på skyscanner.se (se länk nedan) som inte var allt för gammal. Vid dubbelkontroll på SAS hemsida var det precis som du säger 23 cm som var max.

Listan med felaktiga måttet för SAS:
https://www.skyscanner.se/nyheter/handbagage-matt-och-viktguide-for-kabinvaskor

Oavsett vad så är det inte några problem att pressa ihop denna till 23 cm då de sista centimetrarna är frontfickan och expansionszippen så det borde inte vara några problem att få ned den i kontrollboxarna om den inte är packad till bristningsgränsen. Riktigt bra väska i alla fall. :)

/Martin
Ingen fara, det är så mycket att hålla reda på. Som jag sa tidigare så är du på det torra med den väskan på Finnair, Thai och British Airways samt några andra småbolag. :)
 

masaba

Medlem
Japp, man tycker att flygbolagen kunde aligna lite bättre. Skulle underlätta rejält för både resenärer och väsktillverkare.

Vad gäller Victorinoxväskan så är den ju 24 cm tjock enligt spec, men går lätt att trycka ihop 2-3 cm om man inte överpackat. Har själv inte varit med om att flygbolagen kollat än så länge. Någon erfarenhet om det brukar godkännas vid kontroll eller om flygbolagen brukar vara petiga möjligen?
 

Jönsson

Medlem
Det händer men väldigt sällan. Oftast på lågprisbolag. De trycker ner väskan i en maxmåttram. Har på 20 år aldrig blivit måttad på vare sig KLM eller AF men jag också alltid till att hålla mig till reglementsenliga väskstorlekar.
 

Areschoug

Medlem
Tänkte att det fanns samlad kunskap här istället för att starta en ny tråd.
Kommer få börja flänga endel i nya jobbet. Vilket innebär släpbar dator på 17".

Föredrar ni kabinväska + datorväska, eller kabinväska med datorfack?
 

Jönsson

Medlem
Som ovan men finns det fysisk plats så brukar jag faktiskt stoppa datorn i kabinväskans datorfack och sedan packa en tom portfölj/laptopväska överst i kabinväskan.
 

Areschoug

Medlem
Du vill ju inte släpa med dig kabinväskan på alla möten, jag tycker det är uppenbart att man vill ha två olika väskor.

Som ovan men finns det fysisk plats så brukar jag faktiskt stoppa datorn i kabinväskans datorfack och sedan packa en tom portfölj/laptopväska överst i kabinväskan.

Tack så mycket för input!
Hade kollat på samsonite prodigy vilket verkade smidig, men som Agehall säger, jobbig att släpa på alla möten! Kikar vidare!
Jönsson, din idé kommer aboslut att testas!
Åter igen, tack båda två!
 
Det här är ett ämne jag har slösat bort alldeles för mycket tid på!
Jag reser mer eller mindre konstant. Garanti har varit viktig för mig eftersom billigare väskor har antingen slitits bort eller blivit trasig. Med mantra "köpa billigt, köpa två gånger" har jag kostat på litegrann på senaste åren.
Det jag har nu är:
Kabinväska - Travelpro Platinum Magna
Betyg 5/5 - väldigt stadiga hjul som har magnet för att hålla dem raka. Krävs endast en finger för att den glider fram (på flygplatsgolv). Har också bra fack på framsidan och även en superbra kostym väska som passar precis inuti och håller kostymen skrynkelfri.
299556_1_1



Mindre kabinväska / större laptopväska på hjul - Everki Journey Laptop Trolley
Betyg 5/5 - Perfekt om jag ska bara övernatta eller reser med kostymen på och behöver bara plats för skjörtar och underkläder. "kläderfacket" är helt separat från datorfacket så man behöver inte visa kunderna sina kallingar mitt på mötet när man tar ut något ur väskan. Hjulen går bra och tyst, och de tar inte extra plats. Mängder med fack för kablar, nycklar osv. och en mikrofiber fack för datorn/paddan. Plats för datorn är justerbar så att den skyddar bra.
ekb440_04.jpg


Axelväska (även om jag bär den med handen) - Tumi Compact Large Screen Laptop Brief
Betyg 4/5 - Senaste köpet och har bara haft den ett par månader. Jag var tveksam att köpa just en Tumi men fick en bra deal på Amazon där den kostade runt 2500kr. Bra i kombination men travelpro. Gillar mindre formfaktorn. Verkar hög kvalité och är stadig (den välter inte när det är lite saker i den). Den tappar en poäng eftersom den saknar små fickor i laptopdelen för kablar osv men har löst det med en liten kabelväska.
26114D2_alt1
 
Toppen