Senaste nytt

Devalvering av bonusprogram fortsätter

Storsteffe

Medlem
FF program kommer ha ett stort värde även i framtiden men skillnaden är att de flesta kommer bli revenuebaserade istället för baserade på antalet miles/legs.

Moderator, läge att flytta tråden till ett generellt forum?

Instämmer och som en följd av detta tror jag att bolagen kommer att se till att det blir oerhört dåligt värde att flyga med andra bolag med undantag för de som man har väldigt nära samarbete med. Skulle inte bli förvånad om SAS har förändringar i den här riktningen på gång också.

Ja en flytt av tråden vore inte fel.
 

A380*G

Medlem
Instämmer och som en följd av detta tror jag att bolagen kommer att se till att det blir oerhört dåligt värde att flyga med andra bolag med undantag för de som man har väldigt nära samarbete med. Skulle inte bli förvånad om SAS har förändringar i den här riktningen på gång också.

Ja en flytt av tråden vore inte fel.

Absolut, men samtidigt finns det regionala enkla metoder att vinna över pax mha FFP. Ta SAS tex om kör många av sina kampanjer nu för att hantera Norwegian.
 

FF#1

Medlem
Jag tror att det finns en broms, om de flesta program bara blir sämre och sämre så kommer det komma andra program som är lite bättre och då hoppar kunderna över om det finns något val.
 

Storsteffe

Medlem
På ett sätt tycker jag det är helt rätt. Personer som inte reser så mycket förlorar på det hela, och det är väl så det ska vara. Om man inte reser, varför ska man få samma fördelar som resenärer som i princip bor i ett flygplan?

Revenue baserat borde gynna mig trots att jag inte reser speciellt mycket, iaf inte i förhållande till många här på BC :rolleyes:. Jag flyger oftast C longhaul och får inte till många segment(runt 25-30 inkl. anslutningar) per år men i stort sett alla är väldigt lönsamma för flygbolaget. Skulle tro att man behöver mångdubbelt fler segment på billigaste eco för att skapa samma revenue. När jag flög SAS så kostade biljetterna runt 30k när man ville ha flexibel hemresa.
 

Swisser

Medlem
Jag håller definitivt inte med A380*G och jag förstår inte heller hur du tänker. För mig handlar det om enkel matematik. Om något kostar 135k miles (i det här fallet en F-award med partnerbolaget LH) och från och med februari kostar 220k miles, så har det blivit otroligt mycket dyrare oavsett hur mycket revenue jag genererar till FF-programmet. Åtminstone jag vill få ut så mycket valuta som möjligt för den revenue jag genererar i ett FF-program och jag vill även få en bra utväxling på mina award miles.
 

A380*G

Medlem
Jag håller definitivt inte med A380*G och jag förstår inte heller hur du tänker. För mig handlar det om enkel matematik. Om något kostar 135k miles (i det här fallet en F-award med partnerbolaget LH) och från och med februari kostar 220k miles, så har det blivit otroligt mycket dyrare oavsett hur mycket revenue jag genererar till FF-programmet. Åtminstone jag vill få ut så mycket valuta som möjligt för den revenue jag genererar i ett FF-program och jag vill även få en bra utväxling på mina award miles.

Marknadsekonomins A och O är pris och efterfrågan. Högre pris betyder att färre efterfrågar tjänsten. Med konstant utbud blir därmed tillgången bättre för penninggenererande kunder, läs high revenue makers med många miles på kontot.
 

Swisser

Medlem
Vi har helt olika uppfattningar om denna sak. Enligt ditt resonemang så borde du ju bara vara medlem i de absolut dyraste FF-programmen, i vilka du måste generera otroligt mycket revenue får att få tillbaks några kaksmulor i form av awards. Jag personligen föredrar FF-program där jag får en bra utväxling på den revenue jag genererar till flygbolaget.

Det som stör mig betr de kommande förändringarna i MileagePlus är att kostnaden för F-flighter med partnerairlines ökar oproportionerligt i förhållande till deras egna UA-flighter. Därigenom förlorar programmet rätt så mycket i beauty för min del. Det är tyvärr en utveckling vi ser i flera andra program att de inför olika typer av särregler.
 

Storsteffe

Medlem
Jag tror: För att få bra valuta för poängen så kommer det på sikt att vara nödvändigt att spendera dessa i sitt "eget" bolag. Det finns nog ingen återvändo på det och det är ju rätt självklart egentligen. Intjäningen kommer naturligtvis att följa samma linje, åker du med annat bolag så blir det lite eller inga poäng. En del bolag kommer säkert att knyta sig nära varandra men de stora allianserna blir urholkade. Surt men bara att gilla läget.
 

A380*G

Medlem
Värdet i programmen kanske tom blir större än nu - för de som förtjänar det, läs de som ger mest revenue.

Vi har helt olika uppfattningar om denna sak. Enligt ditt resonemang så borde du ju bara vara medlem i de absolut dyraste FF-programmen, i vilka du måste generera otroligt mycket revenue får att få tillbaks några kaksmulor i form av awards. Jag personligen föredrar FF-program där jag får en bra utväxling på den revenue jag genererar till flygbolaget.

Det som stör mig betr de kommande förändringarna i MileagePlus är att kostnaden för F-flighter med partnerairlines ökar oproportionerligt i förhållande till deras egna UA-flighter. Därigenom förlorar programmet rätt så mycket i beauty för min del. Det är tyvärr en utveckling vi ser i flera andra program att de inför olika typer av särregler.

Vad är ett dyrt FFP-program? Dyra awards eller hög gräns för status?

Jag skrev aldrig att det kommer bli bättre för alla men jag är övertygad att det blir förbättringar för dem som genererar mest inkomst, dvs har högst spending i F och C.
 
Toppen