De automater jag brukar använda vid bagagebanden är DSBs - åtminstone tidigare fanns inget annat. Särskilt välutnyttjade har de inte varit - kanske någon person före mig. Jag får alltid intrycket att alla är helt inriktade på sitt bagage även om det alltid tar tid snarare än att lösa biljett innan bandet ens kommit igång.
Jag är inte så säker på Skånetrafikens automater eftersom jag vanligtvis använder DSB inne vid banden. Från början fanns det en (1!) DSB-automat därinne, vilket sedan utökades samtidigt som man började skriva om det i Ud & Se (deras kundtidning). Dock uppfattar jag det fortfarande som att många helt enkelt inte "hittar" dessa automater utan de drar till bandet, hänger där tills väskan kommer och sedan ut till DSB-kön....
Sedan håller jag med om T3-kaoset, jag uppfattar den terminalen som oerhört mer kaotisk än T2. Det känns som att den vill för mycket - den vill ju agera ankomsthall, inchecking, järnvägsstation - allt på samma gång. Just att ankommande kommer ut med incheckningsdiskar på var sida, trappor upp till security och hela köret bidrar. Sedan tycker jag dock att framkomlighetsproblemen brukar vara rätt svåra ibland i gången mellan T3 och T2 (checkar oftast in på T2). Det är nästan att jag skulle önska lite transportband däremellan för att det åtminstone skall vara tydlig separation mellan de som är på "genomresa" respektive övriga som skall till Tax Refund och även butiken som ligger bredvid.
För min del kan jag känna att den bästa lösningen vore en utbyggad - behåll tullfiltret där det ligger men försök flytta T3-incheckningen till en utbyggd del. Man skulle kunna tänka sig att diskarna till vänster om utgången (sett när man kommer ut från tullen, till höger när man kommer från järnvägen) flyttades eftersom det är främst där trängseln uppstår i.o.m passagen till T2. Skulle man expandera kunde en lösning vara att man behåller diskarna till höger (sett från tullen) och bakom dessa, i en utbyggd del - placerar övriga diskar (de som är vänster om tullen) och på så vis har alla diskar samlade på ett ställe. Sedan kan man t.ex flytta Tax Refund och något mer till utrymmet som blir över när man flyttat på de vänstra (från tullen) diskarna.
Samtidigt får man mer plats och bättre separation eftersom krocken mellan anhöriga som väntar, resenärer som skall checka in samt övriga som skall till T2 reduceras.