Senaste nytt

Detaljeret kritik af Københavns Lufthavn fra de 10 største flyselskaber

mha321

Medlem
Ja, helt onödigt på en liten flygplats som Köpenhamn. Visst, det kan bli lite trångt men det är väl inte värre än i t.ex. Amsterdam med trånga pirar som alla leder till samma "shoppingområde". Köpenhamns styrka är ju just att det är en förhållandevis bra transferflygplats, i synnerhet om man reser SAS-SAS inom Schengen.

Precis, de största bristerna är ju avgångshallen och baggage. De gånger jag reser med avgång eller ankomst cph så har jag nästan aldrig bagage, och då tycker jag både ankomst och avgång funkar bra.

En av mina absoluta favoriter där är att man slipper knuffa sig fram genom taxfree när man går genom FastTrack. Tänk om fler flygplatser kunde göra det.

Visst är det lite trångt airside ibland, men min uppfattning är att även det är mycket bättre än på tex Arlanda...

Men förstår som sagt helt kritiken mot framförallt avgångshallen. Och att man behöver slå sig fram genom det för att efter ankomst komma fram till metro.
 

Agö

Medlem
Men förstår som sagt helt kritiken mot framförallt avgångshallen. Och att man behöver slå sig fram genom det för att efter ankomst komma fram till metro.
Indeed. Och detta har ju blivit ännu värre efter ID-kontrollerna vid tåget när alla ska gå igenom avgångshallen. Flygplatsen kan dock förstås inte lastas för det. Har sett några helt horribla köer till DSBs biljettförsäljningsluckor de senaste veckorna också, sådant stökar till det på den lilla yta som finns. Nu har dom ju också ställt upp sådana där självbetjäningsmaskiner överallt i incheckningsområdet vid T3.
 

pep

Medlem
T3 er sikkerhedsmæssig ret følsom.Fra gaden kan man vade lige ind, anbringe tre bomber (f.eks. arrival gate, check in SK/TG, og DSB billetkøen). >1000 mennesker in one blow....
 
Indeed. Och detta har ju blivit ännu värre efter ID-kontrollerna vid tåget när alla ska gå igenom avgångshallen. Flygplatsen kan dock förstås inte lastas för det. Har sett några helt horribla köer till DSBs biljettförsäljningsluckor de senaste veckorna också, sådant stökar till det på den lilla yta som finns. Nu har dom ju också ställt upp sådana där självbetjäningsmaskiner överallt i incheckningsområdet vid T3.

Skall man vidare med tåget efter ankomst på CPH brukar jag vanligtvis köpa biljetten i någon av de DSB-automater som finns inne vid bagagebanden (så kan man vara produktiv medan man inväntar väskan). Mitt rekord från kabindörren till perrong i Malmö (inkl tågresa) ligger på runt 35 minuter totalt och det var innan Citytunneln. Av flighten från Göteborg, ner till bagagebanden, lösa biljett i automaten, ut genom tullen, ner till plattformen, på tåget...

På något vis får jag en känsla av att många som köar borta vid DSB har missat den möjligheten att köpa biljetten medan de väntar på bagaget (beror i.o.f på). Det är dock lite smått "lyxig" känsla att ha biljetten i handen, elegant glida ut genom tullen och förbi automatköerna ner till plattformen.;)

När det gäller själva flygplatsen måste jag säga att jag ser fram emot utbyggnaden, det kan vara ganska rejält trångt i gången mellan T2 och T3 ibland när det t.ex köas till Tax Refund-diskarna. Annars måste jag generellt säga att jag gillar CPH, dock är jag inte helt förtjust i C-gaterna som det ser ut nu eftersom det är närmast öken därinne efter att man passerat passkontrollen. Jag brukar därför alltid försöka att gå så sent som möjligt dit för att i gengäld spendera mer tid i antingen loungen eller flanera runt bland butikerna.

Något jag skulle vilja se är helt klart lite mer utbud i C-piren och även att det på sikt blir lite kommers i D- och kommande E-pirarna också (tycker det känns som att man är långbortistan när man vandrar ut till D med tanke på att utbudet är koncentrerat till A/B/C-området).
 

Lynx

Medlem
Jag saknar fler Skånetrafiken automater vid bagagebanden, nu finns det vad jag vet bara en (!!) innan tullen, med tanke på den kö som finns där, borde de ha minst 4, precis som de har vid piren innan man går ner till tågen. Fanns det inte fler tidigare i bagageutlämningsområdet?
 

Kastrup

Medlem
Är det bara jag som reagerar på kritiken mot att ankommande och avresande passagerare inte är separerade? Jag hoppas verkligen inte man följer upp det spåret, då blir det längre avstånd och snart transfer security och vips har CPH blivit en mycket sämre flygplats som jag ser det.

Jag gissar på att man menar det kaos som uppstår ute i själva "vingen" (se flygbild över T3) när ankommande passagerar kommer ut från tullen och blir mötta av hela släkten, och krockar med passagerare som är på väg ut i världen.
 

yopeyo

Medlem
Jag saknar fler Skånetrafiken automater vid bagagebanden, nu finns det vad jag vet bara en (!!) innan tullen, med tanke på den kö som finns där, borde de ha minst 4, precis som de har vid piren innan man går ner till tågen.

Använd skånetrafikens app istället när du ska köpa din biljett. Då slipper du köa och hålla reda på en papperslapp under resan. Dessutom har du tidtabeller samt kan se i realtid var tåg/bussen är.
 

maswan

Medlem
Jag gissar på att man menar det kaos som uppstår ute i själva "vingen" (se flygbild över T3) när ankommande passagerar kommer ut från tullen och blir mötta av hela släkten, och krockar med passagerare som är på väg ut i världen.

Vi får hoppas det, det är ju inte en lyckad konstruktion där separering skulle funka riktigt bra.

Men det kan också tolkas som att vara konflikten i t ex mynningen av pir B där man behöver vara uppmärksam så man hänger på rätt flöde när man ska passera vid fel tidpunkt (flera plan som töms samtidigt som många vill in till sina gater för avgång). Det är dock mer ett tecken på att korridoren borde vara ett par meter bredare närmast terminalen, inte att de borde bygga ut separering av avågende och ankommande inne i piren.
 
De automater jag brukar använda vid bagagebanden är DSBs - åtminstone tidigare fanns inget annat. Särskilt välutnyttjade har de inte varit - kanske någon person före mig. Jag får alltid intrycket att alla är helt inriktade på sitt bagage även om det alltid tar tid snarare än att lösa biljett innan bandet ens kommit igång.

Jag är inte så säker på Skånetrafikens automater eftersom jag vanligtvis använder DSB inne vid banden. Från början fanns det en (1!) DSB-automat därinne, vilket sedan utökades samtidigt som man började skriva om det i Ud & Se (deras kundtidning). Dock uppfattar jag det fortfarande som att många helt enkelt inte "hittar" dessa automater utan de drar till bandet, hänger där tills väskan kommer och sedan ut till DSB-kön....;)

Sedan håller jag med om T3-kaoset, jag uppfattar den terminalen som oerhört mer kaotisk än T2. Det känns som att den vill för mycket - den vill ju agera ankomsthall, inchecking, järnvägsstation - allt på samma gång. Just att ankommande kommer ut med incheckningsdiskar på var sida, trappor upp till security och hela köret bidrar. Sedan tycker jag dock att framkomlighetsproblemen brukar vara rätt svåra ibland i gången mellan T3 och T2 (checkar oftast in på T2). Det är nästan att jag skulle önska lite transportband däremellan för att det åtminstone skall vara tydlig separation mellan de som är på "genomresa" respektive övriga som skall till Tax Refund och även butiken som ligger bredvid.

För min del kan jag känna att den bästa lösningen vore en utbyggad - behåll tullfiltret där det ligger men försök flytta T3-incheckningen till en utbyggd del. Man skulle kunna tänka sig att diskarna till vänster om utgången (sett när man kommer ut från tullen, till höger när man kommer från järnvägen) flyttades eftersom det är främst där trängseln uppstår i.o.m passagen till T2. Skulle man expandera kunde en lösning vara att man behåller diskarna till höger (sett från tullen) och bakom dessa, i en utbyggd del - placerar övriga diskar (de som är vänster om tullen) och på så vis har alla diskar samlade på ett ställe. Sedan kan man t.ex flytta Tax Refund och något mer till utrymmet som blir över när man flyttat på de vänstra (från tullen) diskarna.

Samtidigt får man mer plats och bättre separation eftersom krocken mellan anhöriga som väntar, resenärer som skall checka in samt övriga som skall till T2 reduceras.
 
Toppen