Det verkar som att jag ska till Kathmandu, Nepal

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Martin Björnström, 26 Maj 2014.

1. Är det någon på BusinessClass som varit i Kathmandu i Nepal? Jag fick ett samtal imorse och det verkar som att jag ska åka dit kanske redan i slutet på veckan för att stanna 2-3 dagar.

Snabb research visar visumkrav (?) för svenskar. Att det är lite lätt oroligt där politiskt.

Har hittat Business Class biljetter med Turkish för runt 17.000kr med vettiga flygtider. Qatar låg på ca 23.500kr och hade lite knepigare flygtider. Andra förslag välkomna!

2 personer gillar detta.
  2. Inte någon erfarenhet av Katmandu, men blir nyfiken. Vadan denna hastiga resa?

3. Jag är lika förvånad som du, kan inte säga exakt men det är ett möte med en leverantör typ.

4. I Nepal av alla ställen. Jag hoppas att det blir av och att du gör ett reportage!
    Antar att du redan läst detta förresten:

Edit:
    Hittade dock detta nu:

Visum Nepal - Läs allt om visum till Nepal här!

Last edited: 26 Maj 2014
    1 person likes this.
  5. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En arbetskamrat var där för ca 5 år sedan, och han blev magsjuk, lags in på sjukhus när han kom hem! Men det var han, trevlig resa Martin!

2 personer gillar detta.
  6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kuriruppdrag?

1 person likes this.
  7. maba

maba Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Visum skaffar du lätt vid ankomsten och har för mig att det kostar runt 25 dollar, glöm inte att ta med ett extra foto. Bodde fyra nätter på Radisson i Kathmandu och kan inte påstå att jag kände av några politiska oroligheter. Nu vet jag inte hur TKs flygtider ser ut men själv flög jag Qatar och deras transit var ganska lång på obekväma tider så du gör nog rätt i att välja TK.

Om du får tid över så rekommenderar jag att du hyr en bil med chaufför och tar dig upp i bergen runt staden, fantastisk utsikt. Ett annat tips är att du smörjer in dig med solskydds crème med HÖG solskyddsfaktor, man bränner sig ganska fort utan att hinner märka det. Hoppas du kommer iväg då det är en annorlunda men väldigt trevlig destination :)

EDIT:
    Ser att jag blev typ 2a eller 3a under tiden jag skrev

2 personer gillar detta.
  8. Nu har andra redan skrivit men det går att få visa on arrival på Kathmandu flygplats.

Ny partnerskap med Nepal Airlines (RA, tidigare Royal Nepal Airlines)?

Du kommer nog inte att äta på något håll-i-väggen ställe men var försiktig med ej upphettad mjölk. Det kan finnas risk att få Diphtheria.

9. Christian R

Christian R DYKWIA

Hvorfor får jeg aldrig den slags opringninger? :confused:

Jeg håber du kommer afsted, jeg var så heldig at være på den anden side af bjergene for lidt over 2 år siden, hvilken fantastisk oplevelse! Det gode ved Kathmandu er at byen 'kun' ligger i 4500ft (Frequent flyers regner vel i fod :p ) så du bør ikke have problemer med højden.

10. Var i KTM för ett antal veckor sedan. Ett par tips baserat på tidigare besök:

1. Se till att vara bland de första att lämna planet och ta dig in i terminalbyggnaden till immigration snabbt för en plats i kön (och ha alla praktiska detaljer klara) för Visa-On-Arrival processen. Välj rätt kö direkt och bespara dig tid!
    2. Boende - Hyatt Regency, går att beställa airport transfer via hotellet. Har för mig det kostade $25 USD eller liknande per väg - kan faktureras rummet. Hyatt har en fö resmålet trevlig Executive lounge och fina gröna inhängnade områden inklusive walking trek. I rummen ingår ficklampa för användning vid strömavbrotten.
    3. Vid återresa finns en mindre lounge efter immigration som, beroende på tid och om man lyckas hitta en sittplats, kan fungera som en relativt lugn oas i den, åtminstone vid vissa tidpunkter, bildas annars tämligen ovärdiga upplevelsen som de kallar gateområdet. Dessvärre ligger loungen innan en security checkpoint och har stundtals långa köer.

//SC

4 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!