Senaste nytt

Det var bättre förr - Pan Am

Hasse E

Medlem
Min storebror fick en gång åka till New York med PanAm från Arlanda, första klass. Ett par veckor innan avfärd kom menyn hem i brevlådan, man kryssade i det man ville ha samt fyllde i en ruta om man hade något speciellt önskemål. Min bror fyllde i "kängurufile" mest för skoj skull. Jodå, kängurun blev serverad! Detta tillsammans med ett rödvin som skulle passa "synnerligen" bra till just känguru. Det var som min bror sade, jag vet inte om det var känguru men jag är böjd att tro det!
 

Alf

Medlem
Just Pan Am service var suverän. Jag flög mycket med dom till USA från ARN tills dom lade ner sin verksamhet. Sista tiden flög dom A310 med tre klasser från ARN-JFK. Eftersom vi flög så ofta med dom på den tiden var det alltid upgradering till F klass.
Det var full kaviar service bland förrätterna och dom tillagade lammracken som man ville ha den. Dom slog de flesta restauranter. Tyvärr klappade Pan Am igen och det blev Delta som tog över. Kan nämnas att det gick att erhålla poäng även på den tiden. De poäng jag inte hann få ut på Pan Am överfördes till Delta. Jag har aldrig varit ett fan av Delta så det blev inte så mycket resor med dom mer än att bränna poängen från Pan Am.
 

Alf

Medlem
Vad kostade det?

Jag kommer inte riktigt ihåg, det var ju 1991 som Pan Am upphörde och man slutade flyga på ARN. Vi hade ett avtal och har för mig att vi betalade 13-14 000kr för ARN-SFO. Vårt avtal möjliggjorde konfirmerad uppgradering en klass. På den tiden var arbetsgivare mer generösa så att resa i businessklass var en självklarhet. På köpet fick vi då resa i F klass.

Arbetsgivare ville att vi skulle åka med SAS men då hittade vi billigare priser med Pan Am så då var det inga problem att använda dessa. Servicen på Pan Am låg ljusår före SAS.

Kommer ihåg att vi senare använde TWA som flög ARN-JFK och hade ett pris på strax under 10 000 kr till SFO.

Priserna var således i samma nivå som nu om man tar med inflationen, i alla fall om man går på publicerade normalpriser.

Fil:N805PA-A310-PanAm-PIK-July89.jpg ? Wikipedia
 

Resenären

Medlem
Jag kommer inte riktigt ihåg, det var ju 1991 som Pan Am upphörde och man slutade flyga på ARN.

Kommer ihåg att vi senare använde TWA som flög ARN-JFK och hade ett pris på strax under 10 000 kr till SFO.
Fil:N805PA-A310-PanAm-PIK-July89.jpg ? Wikipedia
Jag tror, minns, snarare att det var 1990, som Delta började flyga istf Pan Am. Jag åkte ofta till JFK vid den tiden. Min chef, svensk/amerikan insisterade på att jag samlade poäng till Delta. Jag 'förstod inte varför..', men valde hans råd. Och mycket riktigt ett ett antal resor i C, så hade jag miles för bonusresa för mig och hustrun. Dessa nyttjades i februari 1991 vid en resa till Tampa FL. När vi skulle resa hem blev jag intervjuad av ett TV-team ifrån Tampa, som undrade om jag vågade resa till Europa!? Någon tid innan hade första Kuwait-kriget börjat, som kanske någon minns. :confused:

TWA flög väl från Stockolm, via NY och Detroit till Minneapolis? Åkte med dem 1979 på en så kallad Apex biljett. Minnen...
 
Toppen