Senaste nytt

Det var bättre förr - Pan Am

Pandion

Medlem
Trevlig dokumentär!

Som nämndes i dokumentären så hade ju Pan Am också hotell. Det skall ju också sägas att under glansdagarna så kom Pan Am på att när man flög Amerikaner till främmande delar av världen så ville dessa människor bo bra, och bo med samma standard som hemma. På 60-talet så var ju USA världens rikaste land, och en Amerikan hade en inkomst som var dubbelt så stor som en europé.

Därför startade Pan Am en hotellkedja som man döpte till Intercontinental Hotels, och kom man upp i högsta medlemsnivån så var man six continents ambassador...
 

JonW

Medlem
Trevlig dokumentär!

Som nämndes i dokumentären så hade ju Pan Am också hotell. Det skall ju också sägas att under glansdagarna så kom Pan Am på att när man flög Amerikaner till främmande delar av världen så ville dessa människor bo bra, och bo med samma standard som hemma. På 60-talet så var ju USA världens rikaste land, och en Amerikan hade en inkomst som var dubbelt så stor som en europé.

Därför startade Pan Am en hotellkedja som man döpte till Intercontinental Hotels, och kom man upp i högsta medlemsnivån så var man six continents ambassador...
...och 1989 ägde plötsligt SAS nära aktiemajoriteten i denna hotellkedja...
 

Tjaeng

Medlem
SAS köpte 40% av InterContinental Hotels från ett japanskt konglomerat år 1989 och sålde tillbaka det 1992. Jag vet inte hur mycket man fick sålt sin andel för (hittar inget vid en snabb överblick av årsredovisningar från den tiden), men de ska visst ha köpt sina 40% för 500 mUSD 1989, när Saison Group hade köpt 100% av samma hotellkedja för 2200 mUSD ett par år innan dess. Det tycks alltså vara så att 80-talets turbo-Japan var snäppet vansinnigare än Carlzons SAS. Men bara litegrann ( i samma årsredovisningar redogörs för SAS dåvarande innehav i allt från LAN Chile till NK parfym).
 

Pandion

Medlem
Jan Carlzon var nog för stor för SAS. Där och då var han helt rätt person, men hans ego var nog lite för stort för SAS. Men tanken är svindlande. SAS skulle ju äga hela kedjan, från limousinen som stod utanför dörren, till hotellet du sov på. Jag tycker idag att Radisson Blu (tidigare Radisson SAS) inte är så helt 100. Finns det någon som var affärsresenär på tiden då det var 100% SAS som ägde SAS hotels?

Jag minns att när jag var 12 år gammal bodde vi på Arlandiahotel, och jag minns att jag var häpen över att dom som stod i receptionen på hotellet hade SAS uniformer, samt att man kunde checka in för sin flight redan i receptionen på hotellet...

Det skulle ha varit kul att se vart SAS hade varit idag om man hade haft någon som kunnat styra SAS i rätt riktning.
 

Dr. Miles

Expert
Jag minns att när jag var 12 år gammal bodde vi på Arlandiahotel, och jag minns att jag var häpen över att dom som stod i receptionen på hotellet hade SAS uniformer, samt att man kunde checka in för sin flight redan i receptionen på hotellet...
Japan Airlines(JL) hade likadant system när det var deras storhetstiden och man kan fortfarande göra det på JAL Hotel i Narita.
 

Tjaeng

Medlem
Jan Carlzon var nog för stor för SAS. Där och då var han helt rätt person, men hans ego var nog lite för stort för SAS. Men tanken är svindlande. Det skulle ha varit kul att se vart SAS hade varit idag om man hade haft någon som kunnat styra SAS i rätt riktning.

Min gissning är att ett helt och hållet Carlzon-stöpt SAS skulle ha gått samma öde tillmötes som Swissair (som på många sätt var precis det som Carlzon ville att SAS skulle vara ). Och du hade hetat HON på businessclass.se. :p

Swissair när det hade som mest tentakler (minus en massa minoritetsposter i en uppsjö med flygbolag)
SAirGroup.png
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Det fanns ju som sagt en del fördelar med att SAS ägde hotellen man bodde på:
Man kunde på morgonen checka ut från hotellet och samtidigt checka in sin väska
för att sedan åka direkt till flygplatsen när det var dags att resa - mycket smidigt !
Detta skulle naturligtvis inte fungera idag rent säkerhetsmässigt.
 
Toppen