Här kommer lite roligt läsning om de gånger jag klagat på SAS. Det bästa kommer längst ned...
Jag har klagat på SAS vid ett flertal tillfällen, geting i maten gav mig till exempel 2500 kronor i checkar, en annan gång så var på väg till Johannesburg, SK till FRA och sedan Lufthansa. På något sätt satt min bokning fast i systemet så det gick inte att checka in mig. Vänligen bad incheckningen på SAS mig gå till biljettdisken för hjälp och det gjorde jag. Väl vid biljettdisken fick jag vänta en stund men inga problem. Det blev min tur och det var ännu 50 minuter innan avgång. Kvinnan bakom disken hade problem att få "loss" min bokning i systemet och blev att otåligare. Jag frågade vänligt, då det var 35 minuter kvar till avgång, hur det gick. (Kanske fel att fråga i stressens närvaro men jag behövde ju veta). Kvinnan svarade, "Stressa mig inte, då kan du flyga med något annat jävla flygbolag! Gissa om jag blev förvånad - och förbannad... Plötsligt fick kvinnan det att fungera och jag fick boardingkort. Väl på planet skrev jag omedelbart ett mail till SAS Customer relations... Skickade det från Frankfurt och redan då jag kom hem efter två veckor låg det presentkort på 5000 kronor i brevlådan. Bra jobbat SAS! Men nu till rekordet!
För tre år sedan skulle jag till Århus. Flög från ARN till CPH och flyget kom sent. jag fick springa från B piren på CPH till inrikes.. Det vet vi ju alla att det är en svettig bit. Väl där sprang jag fram till Århus gaten. Blev en av de sista som checkade in, fick min lapp i handen och började lunka mot planet. Ut genom dörren och där stod en SAS anställd och visade mig vägen till mitt flyg. Jag gick in och skulle sätta mig på min plats, 4F, men där satt redan en kille så jag satte mig på 4A. Strax efter kom en annan man in i planet och det visade sig att även han hade 4F, då flyttar sig killen som satt på "min" plats en rad bakåt och den sista mannen satte sig på 4F.
Dags att göra planet redo och för säkerhetsköret. Dom börjar räkna passagerarna, inte en gång utan flera. Något verkar vara fel. En röst kommer i högtalarna som säger att det är ett problem med passagerarantalet och att dom måste räkna en gång till.. vilket dom gör.. Rösten kommer tillbaka, och det här är enda gången jag varit med om detta, och säger att dom måste ROPA upp allas efternamn för igenkänning. Fint, dom börjar och jag kan säga att det tog ruskigt lång tid att gå igenom hela alfabetet och jag som har den sista bokstaven i det Engelska alfabetet fick naturligtvis vänta till sist.... krypa till korset och säga "mitt namn saknas". Jag berättade att mannen på 4F satt på min plats men att jag hade den här resan bokad. Dom bad om mitt boardingkort och fick det, pratade med kapten och vi satte fart mot start. Upp i luften och vidare mot målet, trodde jag... Under inflygningen undrade jag vad sjutton vi flög över.. Känner ju igen inflygningen så.. Hmmm. Vi landar och dags att gå ur planet, terminalen är under ombyggnad/renovering så jag tänker väl inte mer på det tills jag upptäcker att jag är i Ålborg och inte Århus... Hur sjutton gick det till???? Jag tittade på mitt boardingkort, där stod det ett helt annat namn som visserligen började på samma bokstav, den sista i det Engelska alfabetet.. Det var bara att gå till Hertz, fick deras sista hyrbil och köra hela vägen i skitväder till Århus. Fort gick det... När jag sedan skulle hem var 19 flyget från Billund inställt så det blev att ta in på hotell.. Det fanns inte många rum att få tag på så jag hamnade på Legoland i ett rum med en krokodil i taket... Så, första flyget från Billund på morgonen mot ARN. (Kommer ännu ihåg Cimbers torra fralla den morgonen).
Det blev ett brev till Customer relations, som jag skrev på flyget, vid ankomst till Arlanda ringde jag och pratade med dom - Anders tror jag han hette. Han sa åt mig att skicka in min historia och det hela slutade med att jag fick 12.500 kronor insatt på ett konto av SAS. Riktigt snyggt tycker jag.
Det man dock kan fundera över är ju hur jag kunde komma ombord ett plan jag inte skulle vara på, hur det går att starta med en passagerare ombord som inte skall vara där - hade vi haft en olycka hade det ju funnits en passagerare för mycket ombord och hur det kan komma sig att tre passagerare hade samma seatning på detta flyget...
När jag har klagat så har jag faktiskt alltid fått respons från SAS och det skall dom ha all heder för!
Last edited: 29 Januari 2012