Det eviga handbagaget

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av graphics, 22 November 2017.

  1. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    När jag och en kollega reste till Ukraina för ett antal år sedan (typ 9) så hade hon checkat in sitt bagage och jag hade mitt som handbagage. Pga att vår flight från Köpenhamn var försenad missade vi anslutningen till Kiev och kollegans bagage kom på villovägar. Inte förrän 10 dagar senare, samma dag som vi skulle resa hem, kom bagaget ikapp oss så att hon kunde ta det med sig hem. Det var mycket krångel, telefonsamtal mm under dessa 10 dagar och då bestämde jag mig för att aldrig någonsin checka in bagage på resor kortare än 14 dagar.

    Utöver detta spelar tidsbesparingen, som redan nämnts, stor roll. Tiden vid själva bagagebandet är en sak men utöver detta så slipper man också ett antal hundra människor att trängas med i taxikön vilket sparar ytterligare tid.
     
    Smuffe gillar detta.
  2. JohnR

    JohnR Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det brukar väl snarare vara vikt än volym som man maxar först?
     
  3. Hachans

    Hachans Medlem

    Ja men eftersom vikt uppenbarligen inte har någon betydelse för många flygbolag så länge man klarar av att lyfta väskan själv så får man ju stuva den så full man bara kan.

    Men jag checkar som sagt oftast in min väska ändå, så det spelar ingen roll för min del om det blir tungt.
     
    jerixon gillar detta.
  4. squeezen

    squeezen Medlem

    Ort:
    Södra Sverige
    Land:
    Sverige Sverige
    Också intressant hur olika approach som finns på just vikt. British Airways har ju extremt vänligt där medan andra är futtiga 7 kg.
     
  5. Hachans

    Hachans Medlem

    Det jag är fundersam kring där är ju maxvikten som anges i flygplanet på hyllorna. Är lite skraj att någon förr eller senare ska få en hylla i huvudet. Framförallt de flygplan som har lådor som man trycker upp istället för luckor man fäller ner. Där står ju maxvikter som inte är särskilt generösa. Man har ju sett folk få stora väskor i huvudet på tåget när det kränger till och det är ju ganska otrevligt...
     
  6. SilverJonten

    SilverJonten Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har absolut ingen lust att klara mig på handbagage, a 8-10kg, i två veckor iallafall.
    Då väntar jag gärna lite på väskan så kan jag ta med det jag vill utan att behöva prioritera så hårt.
     
    MrDollar gillar detta.
  7. Smuffe

    Smuffe Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är intressant att det fungerar och efterlevs på andra internationella flygplatser.

    Den 7 november flyttade jag tillbaka till Sverige från Manila.
    Jag hade de bekräftade godkända 3 incheckade väskorna som var tillåtet som Star Alliance Gold på separata bokade biljetter hos EVA Air, Asiana och Ethiopian Airlines.
    Först i Manila var det stopp då de dels inte hade den blekaste aning om bagageregler för de separata flygbolagen.
    Efter mycket om och men fick jag allt checkat hela vägen till Arlanda pga interline agreement inom Star Alliance.
    Rätt kul som lätt berusad passagerare förklara regelverket för hela personalstyrkan på upp till 7 pers i incheckningsdisken.
    Dock blev det totalstopp när de undrade vad det var i min smala väska som innehöll min biljardkö.
    Nej, den skulle absolut inte få åka med i handbagaget och det blev ett sjujäkla liv.
    Hur som helst så lät de mig checka in den till Seoul via Taipei.

    Väl i Seoul så tog jag mig till bagagebandet via immigration och priotaggad som den var, kom dök den upp inom 5 min i en plastlåda trots att den färdats från satelitterminalen.
    Jag tog väskan och gick ut, tog några selfies utanför byggnaden innan jag gick in för att gå genom security.
    Den ena säkerhetskontrollanten sa att jag fick ha den som handbagage men väl i säkerhetskontrollen var det tvärstopp.
    Vänlig personal guidade mig ut igen.
    Jag paketerade fodralet vid en servicedisk så att den skulle skyddas resten av vägen till Tokyo, Hong Kong, Addis Abeba och Oslo och vidare till Stockholm.
    Checkade in paketet i guldincheckningen hos Asiana utan problem.

    När jag väg anlänt till Narita, tagit mig ut och till Terminal 2 för lite shopping så kom jag tillbaka till Terminal 1 och väl efter immigration hörde jag 3-4 högtalarutrop med mitt namn, 50 min innan boarding till Hong Kong och Addis Ababa.
    Väl framme längst ut på piren i gaten meddelade de att mitt extra paket som bagage var ett incheckat för mycket och i gaten ville de ha runt $230 I avgift.
    Jag förklarade situationen att jag inte ville checka in det och att guldincheckningen hos Asiana i Seoul inte meddelat något samt att jag redan hade betalt $35 mer för biljetten eftersom Ethiopians hemsida inte hade fungerat vid betalningen.
    Efter mycket om och men så skulle jag få betala $12 för att paketet skulle få flyga med till Stockholm via Addis.

    Vad jag vill komma fram till är att flygbolaget/handlingbolaget utan problem bör ha en kortläsare för betalning i gate vid varje flight.
    Det är inte ett problem att lösa.
    Har någon för mycket handbagage så betalar man i gate, lämnar exeeded luggage eller så flyger man inte med.
    Hur svårt kan det vara?

    Sorry för långt utlägg men jag ville ge er hela bakgrundshistorien.
     
    Joakim, dino_81, jerixon och 9 andra gillar detta.
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Swiss skojar inte runt med handbagaget. Istället för att personalen sitter och rullar tummarna innan boarding så går de runt och hugger folk med mer än en väska och mer eller mindre tvingar dem att checka in det. Vissa blir fantastiskt upprörda över detta, men bordningen flyter på som bara den.

    Och så vill jag bara säga att prioboarding tillämpades utan pardon och fuskare hänvisades till sist i kön vilket avskräckte resten.
     
  9. jerixon

    jerixon Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Alltid gillat Swiss :)

     
  10. squeezen

    squeezen Medlem

    Ort:
    Södra Sverige
    Land:
    Sverige Sverige
    Två legs med Brussels igår.
    Cph-bryssel och bryssel - manchester.

    Katastrof båda gångerna. Tack och lov funkade prio boarding så jag och min kumpan offrade loungetid och säkrade plats.

    Skulle gissa cph-bryssel va 80% full men efter 2/3 av boarding började tjafset med att det va fullt. Skade-glad och statusnöjd bara beskådade jag spektaklet.

    Sedan bryssel-manchester var proppad så där började tjafset efter halva boardingen. Återigen kunde man le inombords.
    Många satt med weekend bag under fötterna och parkas i knät... suck.
     
    Sebastian Lauterbach och Smuffe gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×