Senaste nytt

Det eviga handbagaget

mha321

Medlem
+1 på den - det låter som ett ganska löst rykte skulle jag säga för det är inget som någon från Eurobonus har sagt vad jag vet.
Tyvärr är det ju många andra program som går åt det hållet. (Vilket jag personligen tror kommer straffa sig för de programmen om/när marknaden väl vänder neråt, men det är en anann sak). Men det var många nyheter som presenterades inför det berömda EuroBonus 3.0, och där var de ju inte med. Så förhoppningsvis väntar de åtminstone till EB 4.0, och då kanske marknaden har talat om att det är fel :)
 

agehall

Medlem
Tyvärr är det ju många andra program som går åt det hållet. (Vilket jag personligen tror kommer straffa sig för de programmen om/när marknaden väl vänder neråt, men det är en anann sak). Men det var många nyheter som presenterades inför det berömda EuroBonus 3.0, och där var de ju inte med. Så förhoppningsvis väntar de åtminstone till EB 4.0, och då kanske marknaden har talat om att det är fel :)
Jo, men det finns i dagsläget inget som tyder på att Eurobonus ska gå åt det hållet. Det här är första gången någon ens nämnt det på BC. Då kan man ju likagärna fråga sig hur awardpriserna kommer att se ut efter devalveringen...
 

Ziplock

Medlem
Flög med Norwegian häromdagen, inrikes. Hade köpt en incheckad väska. Planet var fullt och de flesta drog med sig alla sina väskor ombord. Personalen ropar ut "det är fullt idag och det betyder mycket handbaggage. Får ni inte plats med er väska är ni välkomna fram så checkar vi in den gratis"

Dvs till och med ett bolag som har det som sin affärsidé att ta betalt för baggage klarar inte att förhindra att folk tar med hela bohaget in i kabinen och tvingas erbjuda gratis incheckning för att lösa situationen.
Samma sak hände när jag flög med Norwegian från Arlanda i fredags. Planet helt fullt och gatepersonalen ropade ut att folk med kabinväskor med hjul skulle checka in dem. Ca 20 personer nappade på det, men som tack fick de boarda först.

Kul dessutom satt se vad övriga passagerare hade med sig in i planet. En familj med ett barn hade med sig något som jag skulle kalla en hockeybag. En kinesisk turist hade en ryggsäck som utan tvekan hade fungerat för en veckas fjällvandring.

Föga överraskande gick boardingen väldigt segt på slutet då bagagehyllorna helt enkelt var fulla.
 
Jag ser ju verkligen fram emot den förändring jag hört talas om med att det är spend som ska ge poäng i framtiden....

En sån förändring vill jag personligen inte se, då jag själv mest reser i Norden och det blir inte många poäng trots att jag bokar Plus typ 95%
Skulle nog hellre vilja se att man t ex nått över Gold i poäng innan man kan nå Diamond i antal flygningar eller tvärtom.
Att nå Diamond för att man flyger typ 4-8 ggr LH i Business, men en annan (läs jag) måste kämpa ihop 90 flygningar inom Norden känns spontant som #ilandsproblem #jaeintebitter #hörhemmaidiamondtråden
 

agehall

Medlem
En sån förändring vill jag personligen inte se, då jag själv mest reser i Norden och det blir inte många poäng trots att jag bokar Plus typ 95%
Skulle nog hellre vilja se att man t ex nått över Gold i poäng innan man kan nå Diamond i antal flygningar eller tvärtom.
Att nå Diamond för att man flyger typ 4-8 ggr LH i Business, men en annan (läs jag) måste kämpa ihop 90 flygningar inom Norden känns spontant som #ilandsproblem #jaeintebitter #hörhemmaidiamondtråden
Det hjälper ju inte speciellt mycket när man bara behöver flyga ihop 13k för att få EBG numera. Men nu är vi rätt OT i den här tråden.
 

agehall

Medlem
Detta är diskriminering mot oss utlandsboende som vill flyga SAS! Själv måste jag flyga in alla poängen, men då blir mycket med LH som ger betydligt mer poäng när man bokar sent. Dock OT som @agehall skriver.
Ja, det är lite av ett skämt hur enkelt det är att få EBG idag. Jag tycker att 45k för EBG är ett skämt och det blir ännu mer så när man kan få ihop merparten med kreditkort....
 

graphics

Medlem
Annan sak jag noterat är när crew lägger upp sina bagage och ockuperar flera utrymmen där plusresenärer ska lägga sina bagage, det känns inte heller ok att de ska få göra så när vi som betalat för att ta med handbagage då inte får plats ovanför vår sittplats.

Man får också ha respekt för att det är deras arbetsplats. Gamla konfigurationen på 319 och 321 fanns ju stora garderober där personalen fick in sina väskor samt halva kabinens. Men nu när de börjat göra om kabinen för att få in stolar finns inte dessa garderober kvar. På gamla 320 finns det plats där framme för lite väskor som kanske duger för två i personalen. Neon har ju inget extra utrymme öht. Således måste ju personalen använda hatthyllorna. Sen kan man ju tycka att man borde använda utrymmet längre bak i kabinen i första hand.

Har ibland observerat AF och KL Cabin Crew har hämtat "Crew"-märka väskor på bagagebandet. Så de kanske har någon form av transport "in the hold" även för dem?

De reser med enorma väskor som inte är i närheten av kabinstorlek från vad jag har sett.
 

Agö

Medlem
Man får också ha respekt för att det är deras arbetsplats. Gamla konfigurationen på 319 och 321 fanns ju stora garderober där personalen fick in sina väskor samt halva kabinens. Men nu när de börjat göra om kabinen för att få in stolar finns inte dessa garderober kvar. På gamla 320 finns det plats där framme för lite väskor som kanske duger för två i personalen. Neon har ju inget extra utrymme öht. Således måste ju personalen använda hatthyllorna. Sen kan man ju tycka att man borde använda utrymmet längre bak i kabinen i första hand.
Det finns ju bolag som markerar vissa hyllor längst fram för "Crew". Inget fel med det men i så fall bör man ju också göra det i kombination med riktig prioboarding, kontroll av handbagare (antal, storlek, vikt) och se till så att passagerare i Plus har prioritet för bagage (om nu hyllorna längst fram ska användas) - då är vi nog hemma. Första hyllorna tenderar ju att vara fullproppade med kuddar och filtar också...
 

graphics

Medlem
Det finns ju bolag som markerar vissa hyllor längst fram för "Crew". Inget fel med det men i så fall bör man ju också göra det i kombination med riktig prioboarding, kontroll av handbagare (antal, storlek, vikt) och se till så att passagerare i Plus har prioritet för bagage (om nu hyllorna längst fram ska användas) - då är vi nog hemma. Första hyllorna tenderar ju att vara fullproppade med kuddar och filtar också...

Ja, vi kan ju vara överens om att systemet är fel från början. :)
 
Toppen