Senaste nytt

Det eviga handbagaget

intuition

Medlem
Flög med Norwegian häromdagen, inrikes. Hade köpt en incheckad väska. Planet var fullt och de flesta drog med sig alla sina väskor ombord. Personalen ropar ut "det är fullt idag och det betyder mycket handbaggage. Får ni inte plats med er väska är ni välkomna fram så checkar vi in den gratis"

Dvs till och med ett bolag som har det som sin affärsidé att ta betalt för baggage klarar inte att förhindra att folk tar med hela bohaget in i kabinen och tvingas erbjuda gratis incheckning för att lösa situationen.
 

igelkotten

Medlem
Flög med Norwegian häromdagen, inrikes. Hade köpt en incheckad väska. Planet var fullt och de flesta drog med sig alla sina väskor ombord. Personalen ropar ut "det är fullt idag och det betyder mycket handbaggage. Får ni inte plats med er väska är ni välkomna fram så checkar vi in den gratis"

Dvs till och med ett bolag som har det som sin affärsidé att ta betalt för baggage klarar inte att förhindra att folk tar med hela bohaget in i kabinen och tvingas erbjuda gratis incheckning för att lösa situationen.

Behöver inte nödvändigtvis betyda att folk har med hela bohaget med sig. Ifall en flight är full, och ingen har valt att checka in väska, så tror jag att även det tillåtna mängden handbagage per passagerare är för mycket för hyllorna i planet. T ex Ryanair brukar ofta märka upp bagage för incheckning redan vid boardingkön av den anledningen.
 

mha321

Medlem
Nu reser jag 99% inrikes men är en sådan person som alltid checkar in mitt bagage då jag oftast har 2legs i mina resor. Tycker det är smidigt att slippa handbagage att dra runt på i flygplatserna och jag kan kliva på sist sätta mig ned och bara behöva försöka hitta plats för jacka och datorportfölj.
Men fy helvete vad jag stör mig på de gånger man betalat 9-13k för en plusbiljett där man dels sitter som mittsätesryttare samt har portfölj på golvet och jacka hängandes framför sig för att det är överfullt på bagagehyllorna överallt. Det är då man undrar vad man får för sina pengar och hur SAS ens har mage att ta betalt för detta.

Kan man faktiskt få ihop en inrikes plus för 13k, eller är det på tur ner mot Europa du menar då?

(fortfarande lika illa förstås)

Det där är ett satans otyg. Man fattar ju att folk blir sura när man tvingas checka in sin väska och cabin crew glider förbi bagagebandet med sina väskor som de hade i bagagehyllan längst fram. Det blir ju en hel del väskor bara från personalen på A321 eller så.

Det måste finnas någon annanstans för personalen att förvara sina prylar på ett så stort plan utan att de behöver blir märkbart mer sena från sitt flyg.

Till att börja med kunde de lägga dem längst bak. Så att de åtminstone inte tar platsen från premium passagerare.

Det finns väl oftast ett litet skåp längst fram som är crew only. Men det är ju inte tillräckligt stort om hela crew vill ha med en kabinväska var.
 

squeezen

Medlem
Flög Till Moskva fr CPH via Frankfurt (i biz) och boardade sent, en av fördelarna med biz ju.

LH har ju seatblock på mittsätet. Ändå ta mig tusan när jag klev på så sade flygvärdinnan; its quite full i think you will never find soace for your bag”.

”Thats odd, even in businesclass its full overhead?”

”We had to move some from the back due to lack of space”

”Well, i think you’re gonna have to re-arrange that. I do not pay premium price and get to check my bag due to over-packed passangers in Eco stealing my space”.

Så sjukt less på det här med handbaggage. Får väl ställa sig först i kön på shorthaul även om man flyger biz.
 

Matriam

Medlem
Kan man faktiskt få ihop en inrikes plus för 13k, eller är det på tur ner mot Europa du menar då?

Nu har jag bara möjlighet att boka med via egencia när jag reser inom tjänsten men dyraste 4legs inrikesresan har varit på14580kr, men det är ganska ofta jag bokar 4legs resor för 10000kr. Det känns ju ganska snöpligt att få ihop 4*940poäng för en sådan resa kan man säga :)

Jag ser ju verkligen fram emot den förändring jag hört talas om med att det är spend som ska ge poäng i framtiden....
 

mha321

Medlem
Nu har jag bara möjlighet att boka med via egencia när jag reser inom tjänsten men dyraste 4legs inrikesresan har varit på14580kr, men det är ganska ofta jag bokar 4legs resor för 10000kr. Det känns ju ganska snöpligt att få ihop 4*940poäng för en sådan resa kan man säga :)
Ouch!
Jag ser ju verkligen fram emot den förändring jag hört talas om med att det är spend som ska ge poäng i framtiden....
Det hoppas jag verkligen att det inte blir :/ Var har du hört det?
 
Toppen