Senaste nytt

Det eviga handbagaget

Senator

Moderator
För mig började behovet av handbagage bli stort när jag började åka runt i Europa med fem städer på fem dagar. Ofta landade jag i nästa stad efter 22.00 och tanken på att fem kvällar i följd vänta 25-40min extra på bagage var inte aktuellt,

Mina resor nu till USA/Kanada, har inte fem städer på fem dagar, men ofta tre städer på tre dagar. Tid är pengar för mig, så dödtid som att vänta på bagage är inte så aktuellt.

På SAS och alla som fyller alla rader till randen blir detta ett större problem. Ser inte samma problem i samma omfattning på Lufthansa, Swiss eller BA i premium.

Det största problemet i mitt tycke är inte alltid själva mängden, men hur människor med ”Me, Myself and I” berättigande glömmer bort att det är en gemensam yta. Jag ser med en blandning av humor, förfärelse, otålighet HUR även frekventa resenärer packar hyllorna. Eller på bolag med seat block, varför inte använda detta utrymme mera?
 

mha321

Medlem
Åh kul. Jag ska åka till London den 12/12 men tvivlar på att Arlanda tillämpar det här. Ska bli intressant att se. Själv reser jag på en awardbiljett (måste kolla vad som står gällande handbagage där).
I alla fall så vet jag inte vad man ska säga om artikeln "Dessutom är det inte särskilt vänligt att tvinga resenärer som är helt beroende av sitt handbagage att kliva på först när bagagehyllorna troligen är fyllda." Hur kan man vara helt beroende av sitt handbagage, vad har du egentligen med dig? och de menar väl kliva på sist?

Det är ju knappast flygbolagets jobb att bara vänliga. Deras jobb är ju att premiera de kunder som de tjänar mest pengar på. Om man ska vara krass.

Jag tycker det är en bra idé. Förutsatt att det är tydligt redan vid bokningen att det är det som gäller, vilket det förstås inte kommer vara.
 

mha321

Medlem
På SAS och alla som fyller alla rader till randen blir detta ett större problem. Ser inte samma problem i samma omfattning på Lufthansa, Swiss eller BA i premium.

Det största problemet i mitt tycke är inte alltid själva mängden, men hur människor med ”Me, Myself and I” berättigande glömmer bort att det är en gemensam yta. Jag ser med en blandning av humor, förfärelse, otålighet HUR även frekventa resenärer packar hyllorna. Eller på bolag med seat block, varför inte använda detta utrymme mera?
Ja utrymmet under det blockerade mittsätet är ju perfekt. Särskilt om man har fönsterplatsen eftersom man då dessutom kommer åt sitt baggage utan att personen i gångplatsen behöver flytta på sig.

Skulle gärna använda den mer på tex sas också, men då behöver jag ju veta i förväg om mittsätet är tomt just denna gång...
 

Homer

Medlem


Som vanligt misslyckas svensk skräpmedia med att missförstå artiklarna de kopierar

Till att börja med
"De statliga brittiska flygbolaget har popularitetsproblem sedan länge."
- Statligt? BA privatiserades 1987

I Daily Mail artikeln står det

Number one will be assigned First Class passengers on long-haul flights and short-haul travellers on BA’s business class, Club Europe, as well as Gold members of the BA Executive Club

Next will be business class Club World passengers on long-haul flights, and Silver members of the Executive Club.

Group three will be passengers in World Traveller Plus, which is BA’s premium economy, as well as Bronze members.

Normal economy passengers will be in group four.



såhär alltså

On Long haul
Group 1 will be Gold/Emerald/First.
Group 2 will be Silver/Sapphire/Club.
Group 3 will be Bronze/Ruby/Premium Economy.
Groups 4 and 5 will be economy.

On Short haul
Group 1 will be Gold/Emerald/Club Europe.
Group 2 will be Silver/Sapphire.
Group 3 will be Bronze/Ruby.
Group 4 is Economy.
Group 5 is Economy customers who have purchased a hand baggage only fare.
 

KalleSus

Medlem
"Dessutom är det inte särskilt vänligt att tvinga resenärer som är helt beroende av sitt handbagage att kliva på först när bagagehyllorna troligen är fyllda."
Med lite underlättande kommatering, hade den här meningen inte, i sig, behövt bli en diskussion.
Dessutom är det inte särskilt vänligt att tvinga resenärer som är helt beroende av sitt handbagage att kliva på, först när bagagehyllorna troligen är fyllda.
 

Hachans

Medlem
På SAS och alla som fyller alla rader till randen blir detta ett större problem. Ser inte samma problem i samma omfattning på Lufthansa, Swiss eller BA i premium.

Det blir värre även på Lufthansa. Åkte igår från Frankfurt med en i stort sett fullsatt A321. Besättningen var mycket bra på att se till att folk la grejer under sina säten vilket gjorde folk skitsura trots att de bara tvingade folk som hade mer än ett bagage med sig.

Medan jag väntade på flyget så ropade andra flygbolag ut att om man har för mycket bagage med sig ska man gå ut och checka in och betala väskan, annars blir man denied boarding.

Men, poängen jag vill komma till är att det såg ut så här vid bagagebandet.

81B42F50-8308-4F2A-B9C6-06BD3C064C0E.jpeg

Knappt någon med incheckat bagage. Det kom några till efter att bilden togs, men inget anmärkningsvärt. Och jag förstår dem. Bagagehanteringen är långsam och igår kom inte ens min väska fram. Den dök förvisso sedan upp en stund senare när jag hunnit ut till taxi på specialbagagebandet. Vad en väska i kabinstorlek gjorde där undrade både jag och markservicen.

Jag checkar in min väska, jag vill ha så lite som möjligt med mig in i kabinen för att göra det lättare att placera min väska och komma lättare genom säkerhetskontrollen. Samtidigt så hade jag velat ha möjligheten att ta med min kabinväska ombord när jag behöver, utan att behöva oroa mig för att den får plats.
 

Matriam

Medlem
Nu reser jag 99% inrikes men är en sådan person som alltid checkar in mitt bagage då jag oftast har 2legs i mina resor. Tycker det är smidigt att slippa handbagage att dra runt på i flygplatserna och jag kan kliva på sist sätta mig ned och bara behöva försöka hitta plats för jacka och datorportfölj.
Men fy helvete vad jag stör mig på de gånger man betalat 9-13k för en plusbiljett där man dels sitter som mittsätesryttare samt har portfölj på golvet och jacka hängandes framför sig för att det är överfullt på bagagehyllorna överallt. Det är då man undrar vad man får för sina pengar och hur SAS ens har mage att ta betalt för detta.

Annan sak jag noterat är när crew lägger upp sina bagage och ockuperar flera utrymmen där plusresenärer ska lägga sina bagage, det känns inte heller ok att de ska få göra så när vi som betalat för att ta med handbagage då inte får plats ovanför vår sittplats.
 

Hachans

Medlem
Annan sak jag noterat är när crew lägger upp sina bagage och ockuperar flera utrymmen där plusresenärer ska lägga sina bagage, det känns inte heller ok att de ska få göra så när vi som betalat för att ta med handbagage då inte får plats ovanför vår sittplats.

Det där är ett satans otyg. Man fattar ju att folk blir sura när man tvingas checka in sin väska och cabin crew glider förbi bagagebandet med sina väskor som de hade i bagagehyllan längst fram. Det blir ju en hel del väskor bara från personalen på A321 eller så.

Det måste finnas någon annanstans för personalen att förvara sina prylar på ett så stort plan utan att de behöver blir märkbart mer sena från sitt flyg.
 

rvarttinen

Medlem
...

Det måste finnas någon annanstans för personalen att förvara sina prylar på ett så stort plan utan att de behöver blir märkbart mer sena från sitt flyg.
Har ibland observerat AF och KL Cabin Crew har hämtat "Crew"-märka väskor på bagagebandet. Så de kanske har någon form av transport "in the hold" även för dem?
 

Hachans

Medlem
Har ibland observerat AF och KL Cabin Crew har hämtat "Crew"-märka väskor på bagagebandet. Så de kanske har någon form av transport "in the hold" även för dem?

Jo, det har de säkert. På Lufthansaflighten jag postade bilder från ovan kom crew och hämtade sina väskor på bandet. Det var dock modell större.
 
Toppen