Senaste nytt

Det blir svårare att ta ut kontant på bankomater i Grekland

nota bene

Medlem
Har nu placerat mig i Lufthansaloungen på ATH.

Mer eller mindre allting utom banker fungerar helt normalt här nere just nu. Det är köer till bankomaterna i Aten, och de flesta verkar ta ut sina €60. Visst finns det tomma bankomater på öarna, men det är inte särskilt ovanligt som GOTATH redan konstaterat.

Jag har kunnat använda kort (om jag önskat) på alla ställen som normalt tar kort. Senast i morse blev jag vid utcheckning frågad om jag inte ville betala med kort (litet hotell med 10 rum på ö), vilket jag avböjde då jag lika gärna kunde betala kontant.

Vad jag förstår så fungerar internetbankerna som vanligt, vilket innebär att inrikestransaktioner inte är ett problem (betala leverantörer, löner, räkningar). Det kan ju bli ett problem senare om folk börjar vägra få betalt via banköverföring av rädsla att bankerna ska gå i konkurs. Det är så vitt jag kunde förstå inte helt solklart hur insättningsgarantin på €100k fungerar om privata banker och staten skulle gå i KK i princip samtidigt.

Min vän som har restaurang sade att han var lite orolig över just kortbetalningarna eftersom han inte vet när dessa pengar krediteras hans konto - plus att det är tveksamt om dessa går att få ut i form av kontanter. Han har inga planer att sluta ta kort just nu, men om leverantörer och personal kräver kontantlön etc. så skulle han bli tvungen att sluta acceptera kort. Turisterna använder just nu 80% kort hos honom.

Jag citerade min grekiske sambo som är i Grekland just nu, men det kan ha blivit fel i översättningen från grekiska till svenska...

Oavsett så får de inte neka.
Jag tror att det spelar väldigt liten roll vad som är lagligt eller ej.

Kan de inte bara skrapa bort märken/dekaler som säger att de tar kort? Hur vet då någon att de brukar ta kort? De kan råka tappa sin kortapparat så att den inte fungerar... Om jag känner människorna på öarna rätt så kommer det inte att gå att betala med kort om de inte vill ha betalt den vägen - oavsett om det är lagligt eller inte.
 

thsred

Medlem
.....
Jag tror att det spelar väldigt liten roll vad som är lagligt eller ej.

Kan de inte bara skrapa bort märken/dekaler som säger att de tar kort? Hur vet då någon att de brukar ta kort? De kan råka tappa sin kortapparat så att den inte fungerar... Om jag känner människorna på öarna rätt så kommer det inte att gå att betala med kort om de inte vill ha betalt den vägen - oavsett om det är lagligt eller inte.

Det är klart, men det är ju lite konstigt om en restaurang i Aten som folk alltid vet tar kort slutar göra det och skrapar bort ettiketterna (förutom nu scenariot med att den "råkar" gå sönder). Grekiska övärlden gör ju lite som den vill, så där skulle jag aldrig utgå ifrån att man kan betala med kort...
Dessutom så är det andra företag som tillhandahåller kortläsarna och de är inte stängda...
Men vi kan diskutera detta fram och tillbaka en massa. Det finns många saker som görs olagligt. Jag säger bara att det är det.
 

jumbooze

Medlem
På ATH kunde jag ta ut pengar utan problem före inrikesflyget ( innanför säkerhetskontrollen är det svårt att tömma automaten ). Är nu på Skiathos och här säger alla cash pleaseee, hoppas på att hitta lite mer ställen som tar kort.
 
Toppen