Det blir ny snabbtågslinje mellan Turin och Lyon

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Palazzi, 7 Februari 2013.

  1. Den 6:e Februari 2013 (igår) enades slutligen den franska och italienska regeringen om att byggnationen av den nya järvägssträckningen mellan Turin och Lyon ska inledas, och det redan i år.

    Projektet presenterades för allmänheten redan för 22 år sedan och har sannerligen inte varit okontroversiellt. På den franska sidan har kritiken främst kommit från närboende, medan det sedan länge skuldtyngda Italien varit kritiska mot det ekonomiska i satsningen. Den s.k Italienska NO TAV-rörelsen har kämpat stenhårt för att stoppa projektet, men tvingas nu ge upp hoppet.

    Förslaget blev en budgetkompromiss där tågen kommer kunna färdas i maximalt 220km/h, vilket ändå kommer reducera restiden mellan Milano-Paris till 4h, från dagens 7.

    Projektet finansieras till 60% av Frankrike & 40% av Italien, där den franska delen till 22% är understödd av privata finansiärer. Den Italienska kostnaden beräknas hamna i regionen av 20miljarder SEK. Alla kostnader sker samtidigt som man medfinansierar Alptranit i Schweiz, Gotthard mot Österrike och bygger nya höghastighetslinjer inrikes. Totala kostnade för järvägsinvesteringar t.o.m 2020 är över 110 miljarder (ungefär det dubbla av Sverige investeringar). Trots att Italien är ett betydligt folkrikare land än Sverige kan man förstå frustrationen hos de Italienare som idag saknar inkomst - faktum kvarstår dock att Italien leder Europas järnvägssatningar framåt.
     
  2. Italien har ganska stor befolkning som bor i norra Italien och det är väl praktiskt att förflytta sig med tåg än med flyg.
    Finanssituation är en annan sak dock, men jag tycker att själva satsningen av tågnätverk i Italien är rätt väg att gå.
     
    1 person likes this.
  3. Konstruktion av järnväg ger också nya jobb, vilket EU & Berlusconi ("den vise", haha) påpekat.

    Jag håller givetvis med dig om att järnvägen är rätt väg att gå för Italien. Finns ingen anledning till massiv flygtrafik i ett land där alla stora städer kan knytas samman med tåg inom 4h (därtill även Zurich, Geneve & Paris).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×