Det är nästan farligare att bo i Malmö än att flyga

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 15 Juli 2013.

1. Vi har vid flera tillfälle haft diskussion om flygsäkerhet och flygolyckor.
    Idag presenterade Statoils och NTF trafikskadeindex 2013 där det finns en rad intressant statistik.

Statoil Fuel & Retail Sverige AB - Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna - Mynewsdesk

• Det är nästan dubbelt farligt att bo i Malmö än att bo i Göteborg
    • Det är nästan tre gånger farligt att bo i Västerås än att bo i Uppsala

2012 Was the Safest Year for Airlines Globally Since 1945 - NYTimes.com

Så innan man börjar fundera på om hur farligt det är att flyga, är det kanske bäst att flytta till Orust istället?

Dagens tips till Andreas Eriksson, Jonas C och Palazzi är en flytt till Uppsala. ;)

4 personer gillar detta.
  2. Aurora

Aurora Medlem

Fjernt relatert - finnes det "dårlige" områder i Uppsala? Er på utkikk etter leie i byen, men 100% ukjent. Vil nødigst ende opp i et dårlig strøk...

3. Haha, det finns iofs fler anledningar än trafikolyckor att flytta från Västerås ;)... Tror dock inte att min hemstad, Bergamo, är bättre. Kanske dags att flytta till Stord, Norge igen :p

Uppsala flyttar jag inte till även om det vore 0.1% risk att dö innan 100år.... Tycker staden är mäkta överskattad.

När jag först läste rubriken trodde jag dock att det handlade om mord-statistik :p

4. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag bodde i Uppsala för 10 år sen så jag kanske inte är helt uppdaterad. Undvik Gottsunda och hyreshusen i Valsätra. Stenhagen och Gränby är inte heller så bra.

Vi pratar inte om någon favela men det här är områden som man inte väljer att bo i om man inte behöver.

1 person likes this.
  5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hmm vet inte hur man ska tro på den statistiken, då billisterna i Uppsala inte tycker om att stanna vid övergångsställen. Däremot har vi vära borderline kriminella busschaufförer. De kör som dårar och jag vet inte hur många gånger jag har sett folk nästan bli påkörda.

6. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag la märke till att de flesta av kommunerna i botten av listan utmärks av att de har stora genomfartsvägar inom sina gränser. Det kan vara bra att tänka på att ett trafikflöde som är långt större än vad kommuninvånarna kan generera på egen hand kommer att ge ett olyckstal som blir ganska skevt när det jämförs med invånarantal och sedan räknas om till jämförelsetalet olyckor/100.000 inv.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!