Senaste nytt

Destination Tokyo – guide för medvetna

Bra sammanfattande artikel om Tokyo. Ett tillägg och ett personligt tips.<br />
Om du ankommer NRT, tänk på att även om 80 km med "Airport Limousine" (flygbussen) låter kort, så kan det ta rejäl tid i rusningstrafik. 2,5 h för mig senast (det går inte fortare med taxi, och bussen tar dig direkt till hotellet). Om du kan, ta Narita Express och anslut till hotellet med taxi istället.<br />
<br />
För den som är intresserad av japansk matkultur (inkluderande det man behöver för att tillreda och äta maten) kan ett besök i Kappabashi rekommenderas starkt. Mellan Inaricho och Tawaramachi finns en gata som enbart har butiker med porslin, teserviser, knivar, lackvaror, kort sagt allt som har någon koppling till mat och dryck. Bra kvalitet och mycket resonabla priser (betydligt billigare än i varuhusen).
 

Gweilo

Medlem
Tack för bra guide,<br />
Bodde på Shinagawa Prince och åkte Yamanote Line runt. Testade Omoide Yokocho vid Shinjuko - mycket genuint !<br />
Min japanske kollega rekommenderade Yodobashi Camera Shinjuko - prutade ner ett Nikkor objektiv rejält, ta med passet så fixar dom momsen direkt.
 

Dr. Miles

Expert
Om ni tänker att åka tåg till Tokyo Narita eller Tokyo Haneda flygplats under rusningstid, försök inte använda tåg till din anslutningsstation (Shinjuku, Tokyo, Ueno, Shinagawa etc) speciellt om ni har bagage.<br />
<br />
Det är bäst att ta taxi eller buss till dessa stationer. Det går inte att ta med bagaget onboard på tåget på Yamanote Line under rusningstid helt enkelt.
 

palmen

Moderator
Fanns det något bra sätt att skriva ut guiden, eller är det copy/paste till ett word-dokument som blir workaround?
 

Dr. Miles

Expert
Japanska Yenen mot Svenska kronor har försvagat från 100 JPY = 9 SEK till 100 JPY = 6,5 SEK på ett halvt år.<br />
Många elektronik prylar har blivit billigare, i SEK.<br />
<br />
<a href="http://www.di.se/indikatorer/valutor/?insref=31904" rel="nofollow">di.se - Valutor</a>
 

pitch

Medlem
Hå hå. Jag har tagit det lite lungt med resor dit på senaste tiden (bara två på fyra år), men om yenen är nere på nästan 2008-nivå så är det ju riktigt prisvärt igen.<br />
<br />
Det där som många tror, att Japan ska behöva vara så fantastiskt dyrt, tycker jag bara är en myt. Det är klart, om man absolut vill att det ska kosta så är det nog lättare att bränna pengar i Tokyo än nästan var som helst annars.
 
<blockquote><strong>pitch;134965 wrote:</strong> Det där som många tror, att Japan ska behöva vara så fantastiskt dyrt, tycker jag bara är en myt. Det är klart, om man absolut vill att det ska kosta så är det nog lättare att bränna pengar i Tokyo än nästan var som helst annars.</blockquote>
Det går att äta riktigt goda tempuramiddagar inkl dryck för under 100 SEK. I Stockholm är däremot tempura exklusivt och betydligt dyrare.
 
Toppen