Senaste nytt

Destination New York - LÄMNA ERA TIPS

speedwing

Medlem
Här kommer några sena tillägg:


Elektronik och hushåll.
J&R har flera byggnader som ligger intill varandra och har i stort sett allting som går på el. JR ligger på Park Row nedanför City Hall långt ner på Manhattan. Priserna är ofta mycket bra. Foto köper man ofta bättre på BH Photo men priserna är samma och ofta är nyare prylar slut på ena stället. Letar du efter den speciella LED-lampan eller näshårsklipparen så är JR rätt… Ganska nära till Brooklyn Bridge (tänk bara på att ta bron först så du slipper släpa kassarna till Brooklyn).

Appleprylar
Det finns 5 AppleStore på Manhattan: SoHo, Grand Central Station, Meatpacking, Columbus Circle och Fifth Avenue. Sortmentsmässigt kvittar det vilken man väljer, Fifth Avenue är störst och har dessutom öppet dygnet runt. Har man inte tidigare köpt en iPad mini kl 4 på morgonen så kan man göra det här. Bästa köpen är iPad med Wifi, Mac mini, alla iPodar, AppleTV. Dessa funkar i Sverige (även garantin) om man kompletterar med en enkel kontaktadapter/sladd. Varning för portabla datorer eftersom tangentborden är annorlunda och ej går att byta (till rimlig kostnad). Det mesta är ca 25-30% billigare än i Sverige (mest pga lägre moms).

Hotell
The Standard ligger bra i Meatpacking med fin utsikt. Dessutom kan man utifrån se IN i hotellet. En populär aktivitet som kan rekommenderas för par går (får?) ej att beskriva fullt ut i detta forum men innebär att ena parten lutar sig med handflatorna mot fönstret...

Restaurang
Standard Grill i bottenvåningen på hotellet har kul mat och goda drinkar.

Balthazar i Soho är en klassiker känd från Sex and the City och håller fortfarande. Nästan alltid kö och fortfarande celebs då och då.

New Yorks äldsta och bästa pizzeria heter Lombardi´s och ligger i Little Italy/SoHo. Jättegoda pizzor, varmt och trångt och kul, ofta kö.

Riktigt bra kött får man på Ruth's Chris Steak House, 148 West 51st Street. Denna kedja finns över hela USA och är en upplevelse för oss "vego-svenskar". Köttbiten sköljer man lämpligen ner med en bra kalifornisk "Cab". Glöm ej att planera in några timmars vila efter måltiden för att smälta maten.

Outlet
Om man tröttnat på röran på Century 21 så kan man ta bussen från Port Authority Bus Terminal (550 9th Avenue) till Woodbury Common Premium Outlet. Där finns finns alla vanliga amerikanska märken i mellanprisklass (RL, Timberland, Polo, Hilfiger etc) men även lite bättre (Prada, Gucci). Nackdelen är att det går åt nästan en hel dag men vill man shoppa mycket baskläder på en gång (läs: som de flesta män) så funkar det bra.

Jeans
Levis jeans bl a (för oss äldre) köper man billigast på det klassiska stället Dave´s, 581 6th Avenue. Löjliga priser för oss svenskar.

Promenad
En lite ovanligare rutt är att gå från Meatpacking (Highline etc) ner diagonalt på Bleecker Street ända ner till Broadway, SoHo. Gatan har många trevliga butiker, matställen, fin miljö…kvinnligt sällskap brukar uppskatta en cupcake från Magnolia Bakery.

Matbutik
Beroende på hur man bor så kanske man behöver handla matvaror så ofta men om så är fallet är Whole Foods Market värt ett besök, finns på flera ställen t ex 270 Greenwich Street (nära City Hall och WTC). Mycket stort utbud, mycket "organic", finns även färdigmat och möjlighet att äta på plats. Kul att uppleva lite "vardagsliv".

Dean & DeLuca är en annan matbutik mer år lyx/gourmethållet. Största butiken ligger på Broadway i SoHo och är perfekt om man har behov av tryffelsalt, störrom eller liknande...
 

ulagun

Medlem
Detta blir säkerligen en utmärkt guide och så här i slutet innan deadline vill jag näma B.B King Blues Club and Grill för er som gillar Blues och kanske framförallt Rythm & Blues.
Stället ligger ner i en källare vid Times square, mittemot Hilton Times Square.
Tyvärr besöks stället ofta av turistgrupper, men de får en drink och drar strax vidare. Maten är lite till och från, dock hyfsade priser. Jag går dit för musiken. Oftast helt okända band som spelar otrolig R&B. En njutning för oss som gillar denna musik.
 

Nemo

Medlem
Varning för StubHub. Skulle iväg till NYC men kom inte iväg på Hurricane Sandy. Sålde då biljetterna till Knicks-matchen, till underpris, på StubHub. Fick dagen efter matchen beskedet att köparen blivit nekad entré pga ogiltig biljett. Jag får nu alltså betala både originalbiljetter och ersättningsbiljetter till köparen. Det blev dyra biljetter för en icke-gjord resa.
 
image14.jpg

Strip House
13 East 12th Street New York, NY 10003
Steak Restaurant In New York & Las Vegas | Striphouse

Beställ 24 OZ. CENTER CUT CHATEAUBRIAND $43 per person. Det är det absolut bästa kött jag någonsin har ätit och alla fyra jag tagit med mig till Strip House säger samma sak. Efter mina tre besök här har jag slutat beställa kött på vanliga restauranger, det finns liksom ingen poäng när det inte kan jämföras med "hur det ska vara" :)
 
Millenium Hilton
55 CHURCH STREET, NEW YORK, NEW YORK, 10007, USATEL: 1-212-693-2001

New York Hotels | Millenium Hilton | New York, NY

Detta hotell ligger tvärsöver gatan från fd World Trade Center där bygget pågår för fullt. Hotellrummen har gått att få billigt pga detta men man har inte påverkats av arbetet.

Boka Highfloor Corner room. Grym utsikt från våning 50-54 över t ex frihetsgudinnan. Fantastiskt att vakna upp på morgonen och se hela stan nedanför sig - riktig NYC känsla! Frukosten är inget speciellt. Gym och pool är trevligt med utsikt över arbetet vid WTC.
 
Toppen