Senaste nytt

Destination Barcelona - LÄMNA ERA TIPS

Ubbe

Medlem
Här kommer ett tips om hur man får en behaglig och professionell transfer mellan flyget och centrum - och tillbaka åxå.
När jag landat i Barcelona och är på väg ut till taxi och passerar chaffisarna med namnskyltarna ser jag en som inte har något namn på sin skylt. På skoj frågar jag honom, eftersom du inte har något namn på skylten kan du väl ta mig istället. Han sa ja och så högg vi lite om priset, enades om 25€ in till Hilton by the sea.
Vet inte om detta var en bra deal då man lätt kan pruta sig till en resa motsvarande detta för 18-20€. Detta utan att tala spanska. Kan du spanska någorlunda utan brytning ligger man ytterligare ca 30% ner.. Sett detta ggr flera!
 
Några tips.

1. Jag skulle rekommendera Restaurant Cachitos, Tapas y Copas, Rambla de Catalunya 33, 08017 Barcelona. En jätte bra tapas restaurang en stenkast från Place Catalunya. Prisvärt och kan varm rekommenderas. Trevlig personal och jätte bra vinlista inklusive många champagne alternativ. (CACHITOS BCN | © 2012 costaeste)

2. Att göra: Prova en segway tur runt i Barcelona. Ett jätte bra sätt att se lite mer om staden och njuta av farten. Cykelbanorna är bredda så det är enkelt att åka där jämfört för t.ex. Amsterdam. Det är inte så svårt som du kanske tror. Här finns ett alternativ (Segwaytours.cat | Barcelona Segway Tour).

3. Ett måste är ju den klassiska La Sagrada Famila, kyrkan som kanske aldrig blir färdigt. Det kanske inte finns mer klassiska ställen i Barcelona som just La Sagrada Familia. En tips: köp biljetterna förväg på webben La Sagrada Família så du slipper köa vid entren.

4. Ta en gondol tur runt om kring Olympia Parken men missa inte MIlitär museet nära Parc de Montjuic.

Det var allt från mig på den här gången... Det finns ju så mycket att se och göra i Barcelona eller varför inte ta en dagtur till Sitges med tåget och njut av den katalanska strandstaden som är full med liv dygnet runt.
 

possum

Medlem
Efter at ha besökt Barcelona 7 gånger de senaste två åren har jag tröttnat rätt rejält på bröd med vitlök och tomat men det finns några pärlor :)

Barer: El Bosc de les Fades - ligger off Ramblas, bredvid vaxmusset. En märklig pub i en articifiell skog. Rekommenderas :)
Fabrica Moritz, Ronda de Sant Antoni, 41 - Ett microbrewery med god öl och intressant inredning, komplett med rosa elefanter.

Tapas: ska man äta eländet så är Irati bland de bästa. Ligger också off la Rambla, tvärgata in vid Hotel Paris, utmärkta baskiska tapas.

Sen är ju området vid Barceloneta trevligt i största allmänhet. Se upp för "the elephant man" bara, annars kan du få en nakenchock mitt i maten.
 

bstark

Medlem
1. Hotel 1898 La Rambla, 109. Som flera andra har nämnt, ett hotell något utöver det vanliga. Det var takpoolen som sålde in mig men det har mycket annat trevligt att erbjuda också. Har adress La Rambla men ligger några meter in på en sidogata så det är lätt att missa om man bara går förbi.

barcelona_1.jpg barcelona_2.jpg

2. VINÇON (www.vincon.com) Passeig de Gràcia, 96. Trevlig butik om man är designintresserad eller är allmänt svag för prylar.

barcelona_3.jpg

3. Hamnen Port Vell + strandpromenaden bort till W Rambla de Mar. Nere vid hamnen är det trevligt att bara promenera runt, brukar finnas ett antal fina lyxyachts att titta på. Framåt kvällskvisten kan man bege sig bort till strandpromenaden. Gärna i samband med att Busker's Festival pågår - en riktig folkfest!

barcelona_4.jpg barcelona_5.jpg
barcelona_6.jpg
 
Last edited:
Ubbes förslag är också ett alternativ..
Var och en blir lycklig efter sin börs - eller varför inte flyga Ryan till Barcelona och ta bussen in till stan och slippa Limo-service. Garanterat billigare, fast kanske inte lika roligt när man inte kan pruta vare sig på Ryan eller bussen.
 

speedwing

Medlem
Fem tips:

Bar/mat:
Bar Lobo som ligger ett kvarter bakom Hotel 1898 och Meridien på Las Ramblas. Mycket trevligt ställe med blandad publik (locals, vilsna turister, hipsters etc). Mycket bra mat med diverse tapas till förvånansvärt modesta priser. Avkopplande både inne och ute där man kan studera aktiviteten på det lilla torget. Detta ställe är perfekt för frukost, lunch eller bara allmänt shoppinguppehåll (ej testat kvällstid).

Hotell:
Eurostars Grand Marina är ett 5-stjärnigt, ganska nytt hotell som ligger på en pir i hamnen några hundra m nästan rakt nedanför början av La Ramblas. Prisvärt för sin standard och lätt att gående ta sig in till city. Bra restaurang, bar samt pool på taket. De högre våningarna erbjuder panoramautsikt över staden och delar av Port Vell.

W Hotel är nytt och flashigt (ritat av arkitekten Ricardo Bofill, känd bl a för sin "båge" på Södermalm, Stockholm), bra beskrivningar i tråden redan. Man kan väl tillägga att W passar bäst på sommarhalvåret när man vill ha lite sol och bad. På vintern känns läget, en bit utanför city, mindre attraktivt.

Hotel Arts var ju tidigare kanske det mest spektakulära hotellet i stan men känns lite bedagat idag (trots renovering) jämfört med W. Fortfarande mycket hög standard men läget känns "off" när man måste ta taxi till allt.

Arkitektur:
Torre Agbar, ett spektakulärt torn ritat av Jean Nouvel. Kul arkitektur som ger utrymma för olika tolkningar. Det lustiga är att det finns en liknande byggnad i London, "The Gherkin" som designats av Sir Norman Foster och byggdes av Skanska något år innan. Man undrar lite hur idéer och inspiration flödat...
 

rvarttinen

Medlem
Kan rekommendera W, trevlig prommenad in till stan', om du inte tar någon av bussarna som stannar utanför hotellet. En av linjerna går förbi Parc Guell.

I Barceloneta så kan jag vamrt rekomemndera rest. Somorrosrto: Restaurante Somorrostro

Ett besök på La Vinya del Senyor för ett eller flera glas vin. Ligger fint vid ett litet torg; Santa Maria 5.

Sagardi - SAGARDI COCINEROS VASCOS
Kul tapasställe. Ligger i Gotico och du plockar smårätterna och redovisar antalet tandpetetare efteråt när det är dags att betala...

Besök gärna en av saluhallarna: Mercat Santa Catarina, gärna för en bit mat: homeok

Har egna bilder, Säg till om de behövs ...
 
Last edited:

guapeton

Medlem
Jag vill tipsa om min favoritrestaurang i Barcelona. Restaurang Me som ligger i hörnet Aribau med Paris.
En blandning av katalaskt, vietnamesiskt och creolkök. En riktig fusion. De vietnamesiska vårrullarna är underbara. Jag har ätit där en kväll under mina fem senaste vistelser i Barcelona och alltid varit lika nöjd. Priser för huvudrätt ligger på 18-25 Euro.

Boka bord innan för det finns cirka 40 platser. Personalen pratar bra engleska och krögare och tillika ägaren tar personligen beställningarna och förklarar kvällens meny.
 

nilsson

Medlem
Har man vägen förbi Bar Marsella så rekomenderar jag att följa i Ernest Hemingways fotspår och dricka en absinth. Jag tror inte man har bytt ut något sedan han var där. Möjligen har man inte haft stängt sedan dess heller...

Själv tänker jag försöka besöka Tickets nästa gång jag är i Barcelona. Det är en tapas-bar som ägs av Ferran Adria, en av de främsta namnen inom molekylär gastronomi.
 
Toppen