Senaste nytt

Deponera kreditkort

ACervin

Medlem
Som boende i Australien kan jag tyvärr bara instämma i att man har extra avgifter för att betala med kreditkort på många ställen. Det är tillåtet. Precis som i Danmark, där gårdagens lunch på utmärkta Oubeck kostade 42 DKK i gebyr (AMEX).
 

fcx

Medlem
Tycker att man i Australien lite för ofta kör på principen "går det så går det" vad gäller att plocka lite extra pengar av folk. Min personliga favorit var när jag bad om ett glas vatten till vinet. Enligt notan kostade det 26 kr extra...
 

JonW

Medlem
Iofs är det nog mest vi skandinaver som är bortskämda med gratis vatten, troligen en följd av att man inte skulle tänka tanken att servera en gäst kranvatten söderut.
Kan lätt bli 50-60 kr på Rivieran, så australiensarna utmärkte sig knappast i detta fall.
 

ACervin

Medlem
Tycker att man i Australien lite för ofta kör på principen "går det så går det" vad gäller att plocka lite extra pengar av folk. Min personliga favorit var när jag bad om ett glas vatten till vinet. Enligt notan kostade det 26 kr extra..
.

Det förvånar mig. Är det något dom brukar vara bra på så är det att omedelbums ställa fram en flaska vatten på bordet. Dom brukar fråga om det skall vara mineral eller tap water. Säger man tap water så är det enligt min erfarenhet, efter ett antal hundra restaurangbesök, alltid gratis. Du var inte på en BYO restaurang så det var corkage du betalade??
 

Kricka

Medlem
Det är väl inte alltför få hotell som kräver att man deponerar sitt pass under vistelsen, undviker ni alla dessa också?
b

Jag lämnar aldrig vare sig pass eller kreditkort i "pant". I det gamla Sovjetunionen var man tvungen då passet
(personen) skulle registreras men nuförtiden får de gärna ta en kopia men aldrig behålla passet.
 

nota bene

Medlem
Instämmer 100% Kricka. Jag vägrar lämna pass, kort eller andra värdeföremål hos hotellet. I mer suspekta miljöer brukar jag vägra lämna kortuppgifter också, och om det krävs förbetala kontant vid incheckning.

Vad gäller trådens upplevelse så tycker jag att det är förkastligt av hotellkedjan att ha detta som policy - vilken dålig goodwill de måste få av detta, även om de spar in en springnota var 300:e kund... Det är ett säkerhetsmässigt dåligt system, och jag skulle känna ett obehag över att restaurangen inte litar på mig som gäst.

Detta har aldrig hänt mig under mitt resande...

Ang. diskussionen med vatten brukar jag vara mycket noggrann med att beställa tap water överallt (där kranvattnet går att dricka!), och det är nästan alltid gratis. Det fåtal gånger de tar betalt brukar det vara några få kronor.
 

Ozz

Medlem
Vi "råkade ut för det" i lördags igen, denna gången på Outback's där servitören bad om kortet. Nu var jag lite bättre förberedd och tog diskussionen direkt innan vi hade beställt in maten, dessutom hade jag inget kreditkort med mig. Vi såg väl så pass beskedliga ut att han accepterade mina argument och vägran att lämna någon deponering.

Han berättade efter en stund att antalet "Runners" hade ökat explosionsartat sedan i vintras och att det var ett stort problem, speciellt i västra Australien där flera restauranger tvingats börja med detta. Hans teori var att priserna gått upp väldigt mycket och att antalet backpackers var större än på länge.

Det vanliga var inte att ett två-bord smet från notan utan ofta handlade det om något större bord och notor på 4-500 dollar där några gick och rökte, nån gick på toa och sen var alla puts väck. Och som han sa, det är inte lätt att ta upp en jakt med en fullsatt restaurang där ärliga gäster skall ha service. Och fick dom tag på nån av smitarna så var det alltid samma förklaring. -Oh sorry, jag trodde han betalade. Jag har inga pengar på mig...
 
Vi "råkade ut för det" i lördags igen, denna gången på Outback's där servitören bad om kortet. Nu var jag lite bättre förberedd och tog diskussionen direkt innan vi hade beställt in maten, dessutom hade jag inget kreditkort med mig. Vi såg väl så pass beskedliga ut att han accepterade mina argument och vägran att lämna någon deponering.

Han berättade efter en stund att antalet "Runners" hade ökat explosionsartat sedan i vintras och att det var ett stort problem, speciellt i västra Australien där flera restauranger tvingats börja med detta. Hans teori var att priserna gått upp väldigt mycket och att antalet backpackers var större än på länge.

Det vanliga var inte att ett två-bord smet från notan utan ofta handlade det om något större bord och notor på 4-500 dollar där några gick och rökte, nån gick på toa och sen var alla puts väck. Och som han sa, det är inte lätt att ta upp en jakt med en fullsatt restaurang där ärliga gäster skall ha service. Och fick dom tag på nån av smitarna så var det alltid samma förklaring. -Oh sorry, jag trodde han betalade. Jag har inga pengar på mig...

Varför sätter dom inte bara upp kamerabevakning och arkebuserar förövarna, tror ryktet skulle sprida sig ganska fort.
 

Olsson91

Medlem
Skulle nog bara betalat för ölen och gått där ifrån. Skulle aldrig lämnat bort mitt kort i 1 timmas tid till någon annan.
 
Toppen