Denied boarding och ombokad utanför OneWorld - Tier points/miles?

Diskussion i 'Oneworld' startad av flybob, 6 Juli 2014.

1. Vi skulle flugit BKK-DOH-ARN med Qatar men flighten var översåld och vi fick inte åka med. Det fanns inga alternativ inom OneWorld utan vi blev ombokade till Emirates (mer detaljer kommer i reserapporten http://www.businessclass.se/forum/r...rways-cathay-pacific-emirates.html#post250942).
    Min fråga är rätt och slätt, vad händer med de miles och TPs vi skulle tjänat till American Airlines och British Airways? Min sambo är på väg mot British Airways Gold och skulle behöva de 280TPs som flygningarna skulle inneburit.
    agehall, Homer, några tips?

2. Spontant tycker jag att det är kört.
    Om du hade krediterat till operating carriers bonusprogram (i detta fall är Qatar Airways Privilege), hade du kunnat kräva dem att ge dig poäng/kvalificerad segment, men det är ingenting med British Airways Executive Club att göra.

3. Homer

Homer Medlem

Om det var British Airways som bokat om er hade det varit solklart att ni skulle fått poäng och TPs,
    nu är det ju Qatar Airways som är ansvarigt och vad de har för policy gentemot partners i såna här fall har jag ingen aning om. Troligtvis är det kört men du ska ju naturligtvis kontakta Qatar Airways och även BAEC, träffar man på
    rätt person så finns det ju alltid en liten chans till gesture of goodwill .

Ta en titt på de här trådarna
    British Airways
    re-routed from AA to DL. TPs and Avios?
    Rerouted on another carrier, claiming TPs?

American Airlines
    Involuntary Reroute and Original Routing Credit (ORC)

4. Tack för svar, misstänkte att det skulle bli struligt. Kontaktar American Airlines, British Airways och Qatar Airways och ser vad som händer. Annars får jag väl öppna ett konto hos Emirates och kreditera dit.

5. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man kan aldrig ha för många FFPs ;)

1 person likes this.
  6. Det är sant, men det blir lätt att man "bara" skall upp en nivå och då blir det dyrt att ha många :D

7. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mmm.. jag har 2st *G, vilket ju är rätt meningslöst, men jag kan inte låta att behålla dem. :)

1 person likes this.
  8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dina EK-flighter ska du givetvis kreditera till EK, oavsett vad som händer med dina TP.

1 person likes this.
  9. remymartin

remymartin Medlem

EK går ju att kreditera till American Airlines, men det blir bara RDM isåfall.

10. Är du säker på det? Menar du inte EY (Etihad Airways)?
    Emirates (EK) är inte American Airlines AAdvantages partner enligt den här sidan.
    American Airlines AAdvantage Airline Partners | aa.com

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!