Senaste nytt

Den stora Tequila-tråden

kaktusen

Medlem
Även bra Mescal smakar som diesel:) Masken i flaskorna är en turistfälla men kan förstås se lite häftigt ut. Vid lite eftertanke så är Mescal lite som grappa. Hade en kollega som verkligen gillade grappa. Han frågade även alltid efter grappa med "spritig" smak. Grappa kan jag dricka men den spritiga versionen var för mig nästan odrickbar. Min kollega älskade dock denna smak.

Vin, öl, tequila, Mescal eller whiskey. Smaken är som baken.
 

palmen

Moderator
Lite OT men för drygt ett år sedan besökta jag the mothership:) Vi befann oss under ett par månader mest vid kusterna i Mexico men åkte även runt lite och passade på att besöka Tequila. Numera mer turistfälla än tidigare. En trevlig liten stad där man kan besöka destillerier och haciendas. Vi bodde på ett mysigt hotell inne i staden som liksom många andra hotell hade sin egen butik för att sälja tequila.

Många väldigt trevliga märken som görs i små partier. Ofta med fantastiska flaskor och handgjorda korkar. Man kan förstås smaka på all dryck vilket är riktigt trevligt. Man kan då på plats känna hur olika tequila kan smaka. De som står i dessa små nichade butiker är ofta mycket kunniga. Att jag talar spanska var hjälpsamt.

Ännu mera OT. En favorit bland alla märken har varit familjeföretaget Herradura. De gör fantastisk tequila och vi planerade därför ett besök vid deras hacienda utanför staden Tequila. Haciendas är som enormast stora herrgårdar, ofta med anrik historia. Vi tog bilen men efter bara ett par kilometer blev det tvärstopp några hundra meter från en järnvägsövergång. Konstigt med köer ute på en liten väg på landet. Efter en stunds väntan tog Kaktusen trots protester från chefen barnen och promenerade fram för att se vad som hänt.

Ett enormt godståg hade stannat och blockerade nu övergången. Vid sidan av spåret stod en SUV som var helt mosad. I bilen satt det två döda föräldrar och ett svårt skadat litet barn väntande på ambulans. Människor på sidan försökte hjälpa till men det var inte mycket som kunde göras. De hade försökt korsa övergången och inte hunnit, alternativt inte sett tåget. Efter denna hemska olycka kände vi att Herradura inte var så viktigt längre utan vi vände och begav oss hemåt.

Lite on topic igen. Den trevligaste flaskan jag sett var av märket Esperanto. Denna Tequila var en gåva som skulle tas med till Sverige. En härlig Añejo som måste packas i resväskan vilket inte var lätt. Flaskan var så snygg att man bara ville titta på den. Att dricka tequilan kändes nästan synd. Flaskan packades ned och klarade sig faktiskt till Sverige trots sin konstiga form. En av de bättre tequilas jag provat.

En annan favorit som är lättare att få tag på är Jose Cuervos 1800 Añejo. Mycket fin och len men samtidigt inte brutalt dyr. Man känner igen den på träkorken och flaskans form.


Tequila
Visa bifogad bild 52158

Visa bifogad bild 52157

Fantastiska flaskan från Esperanto

Visa bifogad bild 52160


Jose Cuervos 1800 Añejo

Visa bifogad bild 52159
Inte det minsta off topic skulle jag säga, det är precis sådan är info vi letar efter på forumet :)
 

kaktusen

Medlem
Jag uppfattade det som att @Johanna frågade om jag förutom Cointreau även la till något annat. I detta fallet Triple sec. Och det gör man inte. Men Cointreau kanske räknas som Triple sec?
 

kaktusen

Medlem
För ett par veckor sedan köpte jag en Patron Reposado i Munich på väg hem från Asien. Ganska dyr, 55 Euro, men utbudet av tequila var rätt dåligt tyckte jag. Jag gav flaskan till fru (ex)Kaktus och hon öppnande flaskan igår. Helt fantastisk och en av de bättre hon har provat lyder hennes feedback. Eftersom hon är mexikanska så innebär det att hon har provat på väldigt mycket tequila:) Om du vill ge bort en trevlig tequila, eller dricka den själv, är alltså detta ett bra val.

patronreposado.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bryant

Medlem
För ett par veckor sedan köpte jag en Patron Reposado i Munich på väg hem från Asien. Ganska dyr, 55 Euro, men utbudet av tequila var rätt dåligt tyckte jag. Jag gav flaskan till fru (ex)Kaktus och hon öppnande flaskan igår. Helt fantastisk och en av de bättre hon har provat lyder hennes feedback. Eftersom hon är mexikanska så innebär det att hon har provat på väldigt mycket tequila:) Om du vill ge bort en trevlig tequila, eller dricka den själv, är alltså detta ett bra val.

Visa bifogad bild 52277

Jag har den gröna boxen (snål) och den gillar jag skarpt.
 

Johanna

Medlem
Jag uppfattade det som att @Johanna frågade om jag förutom Cointreau även la till något annat. I detta fallet Triple sec. Och det gör man inte. Men Cointreau kanske räknas som Triple sec?
Försökte svara men jag är i Kina. Nätet är allt annat än tillförlitligt.

Nej, det var inte min fråga. Frågan var om du inte använde Triple sec istället Cointreau? När jag har varit i USA och Mexico har jag aldrig sett Cointreau användas. Det kanske är godare. Jag är långt ifrån en finsmakare som du.
 

kaktusen

Medlem
Det jag har fått lära mig i Mexico är att använda Cointreau. Margheritan blir otroligt bra och det är även enklare att blanda när man har mindre ingredienser. Skulle nog inte betrakta mig själv som finsmakare. Kan man vara det och även var uppvuxen i norra Norrland?:) Jag började på universitet i USA att dricka den billigaste tequilan. Den var ju billig och äcklig men man var då mindre kräsen. Under alla år i Mexico har man ju lärt sig ett och annat. De gamla familjerecepten är oftast bäst.

I USA kör man precis som i Sverige mer med "tex-mex" stilen. Man blandar Mexico med lite annat. Inget fel med detta, det kan fortfarande vara gott. Det är dock inte genuina smaker från Mexico utom i undantagsfall. När man blandar en margherita i en bar låter det säkert bättre att man har mer ingredienser. Det blir dock inte godare.

Det viktigaste med en god margherita är handsqueezad lime. Man får inte vara för snål med detta även om det tar ett bra tag att få ur juicen. Tequilan ska även vara "blanco", dvs av den billigare sorten. Man ska inte använda fin tequila av typen reposado eller añejo eftersom smakerna skär sig. Smaken blir sämre med riktigt bra tequila.

Den som förresten gillar att laga mexikansk mat och vill ha riktiga smaker hittar en hel del bra saker hos Extreme Food. Äkta såser, Molé, tortillas, posole, etc.
 

kaktusen

Medlem
Jag menar att saker kan smaka otroligt bra om man har ett fåtal bra ingredienser. Mindre antal ingredienser av bra kvalitet fungerar oftast bäst. Lite OT men eftersom vi pratar tequila och Mexico så tänker många på avocadoröra. De flesta blandar in allt möjligt skräp som vitlök, olja, kesella, creme fraîche, cheddarost eller gräddfil. Det blir en katastrof.

Mer OT. För att göra världens bästa avokadoröra använder man en bra avocado, finhackad röd lök, finhackade tomater, salt, lime och koriander. Då blir det oslagbart och enkelt. Alla, inklusive barn som normalt hatar "dips", älskar detta. Alltid en hit på middagarna. Ett insidertips är att ALLTID lämna kvar kärnan från avokadon i röran. Då blir den inte brun utan behåller den fina gröna färgen.

Mer on topic:) Det ser fräsigare ut på drinklistan i en bar om margharitan har tio ingredienser men det smakar inte bättre. Ett favorittips som alltid blir succé är att ALDRIG lägga salt runt glaset. Använd istället socker. Jag brukar använda brunt rörsocker men det ser finare ut med vitt socker.
 
Toppen