Senaste nytt

Den stora guiden till billigare flygbiljetter

bstark

Medlem
En fråga som jag har har är hur viktigt det är att vara ute i god tid? Finns det några möjligheter att hitta bra priser för en sån som jag som inte kan bestämma mig och väntar tills det är ca 30 dagar kvar?<br />
<br />
Eller måste man boka i x antal månader i förväg?
 

Gnopps

Medlem
Både och. Reguljärflygbolag släpper sällan billiga biljetter nära på avresa utan gör istället tvärtom. Deras tanke är att hellre sälja en dyr plats till någon som är desperat än två billiga platser. <br />
<br />
En del biljetter har också förköpskrav, vilket brukar kräva att man måste köpa biljetten senast 3, 7, 14, 21 eller 28 dagar före avresa. Detta blir dock enligt min erfarenhet allt ovanligare och ovanligare, även om det fortfarande förekommer ofta.<br />
<br />
Billiga biljetter behöver dock inte per automatik vara utsålda nära inpå avresa. Reser du på opopulära tider/dagar går det ofta att hitta bra priser även en månad i förväg. <br />
<br />
Kort sagt, att vara ute i god tid är för det mesta bra men inte alltid nödvändigt.
 

bankb

Medlem
Det är kanske svårt att veta exakt, men med tanke på all kunskap här i forumet så ställer jag frågan. Kanske finns svar i nån annan tråd, men har inte lyckats se det hittills.

Vad finns det för ”knep” för att få så lågt pris på en biljett som möjligt. Såklart förutom kampanjer och dyl.

Ska man stanna borta länge? Boka tidigt/sent? Se till att att ha en viss veckodag på utresan/hemresa osv.

Jag reser en del i tjänsten och är ganska flexibel med datum och reslängder, men de flesta resor hamnar mellan 3-10 dagar. Har inte lyckats hitta något vettigt mönster när jag bokar.

Har en rätt flexibel möjlighet att boka resor, men vill samtidigt föregå med gott exempel och inte bränna pengar i onödan :) Så tips mottages gärna.6
 

Ledstripe

Medlem
Det är kanske svårt att veta exakt, men med tanke på all kunskap här i forumet så ställer jag frågan. Kanske finns svar i nån annan tråd, men har inte lyckats se det hittills.

Vad finns det för ”knep” för att få så lågt pris på en biljett som möjligt. Såklart förutom kampanjer och dyl.

Ska man stanna borta länge? Boka tidigt/sent? Se till att att ha en viss veckodag på utresan/hemresa osv.

Jag reser en del i tjänsten och är ganska flexibel med datum och reslängder, men de flesta resor hamnar mellan 3-10 dagar. Har inte lyckats hitta något vettigt mönster när jag bokar.

Har en rätt flexibel möjlighet att boka resor, men vill samtidigt föregå med gott exempel och inte bränna pengar i onödan :) Så tips mottages gärna.6
Generellt kan man säga att det lönar sig att boka i god tid, samt även hålla ögonen öppen för kampanjer. SAS brukar köra kampanjer på torsdagar mellan 18-24
 

Kris

Medlem
Bli under 26 år gammal.
Eller under 12 år. Eller ännu bättre, under 2 år och res gratis med betalande vuxen ...

Skämt å sido. Är det någon specifik destination du har i åtanke? Om det är longhaul är det oftast mycket billigare att stanna över helg. Det är nog svårt att ge ett generellt tips så lite mer inramning kan säkert hjälpa. Är det uteslutande SAS du tänker dig resa med?
 

bankb

Medlem
Eller under 12 år. Eller ännu bättre, under 2 år och res gratis med betalande vuxen ...

Skämt å sido. Är det någon specifik destination du har i åtanke? Om det är longhaul är det oftast mycket billigare att stanna över helg. Det är nog svårt att ge ett generellt tips så lite mer inramning kan säkert hjälpa. Är det uteslutande SAS du tänker dig resa med?

Nästan uteslutande longhaul, vanligaste destinationerna är Seoul, Bangkok, Hong Kong, Shanghai, New York. Försöker att uteslutande flyga med *A och SAS i första hand om möjlighet ges (priset i en premiumkabin är hyfsat) men blir sällan SAS då deras Plus ofta kostar mycket mer än nån annans business. Därför jag tänker att jag gör något tokigt.
 
Toppen