Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

gotblu

Ny medlem
Hej! Håller helt med tidigare inlägg om att man absolut inte kan kräva nåt som helst vad gäller CU som Diamond. Det får bli som I reklamen - plötsligt så hander det! Dock är jag nyfiken om nån känner till prioriteringen mellan med poäng/pengar betalda uppgraderingar och just CU? Är det endast när Inga "bra" bud finns som det finns chans för CU? Till/från Asien lär det I så fall bli marigt då det oftast är fullt. För oss som tyvärr inte kan boka Business utan får hålla oss till Plus/Go så gör Diamond och eventuella CU:s att man kör de resor man har mer troget med SAS vilket man annars kanske inte hade gjort alltid...
 

palmen

Moderator
Hej! Håller helt med tidigare inlägg om att man absolut inte kan kräva nåt som helst vad gäller CU som Diamond. Det får bli som I reklamen - plötsligt så hander det! Dock är jag nyfiken om nån känner till prioriteringen mellan med poäng/pengar betalda uppgraderingar och just CU? Är det endast när Inga "bra" bud finns som det finns chans för CU? Till/från Asien lär det I så fall bli marigt då det oftast är fullt. För oss som tyvärr inte kan boka Business utan får hålla oss till Plus/Go så gör Diamond och eventuella CU:s att man kör de resor man har mer troget med SAS vilket man annars kanske inte hade gjort alltid...
CU sker ju 24h efter plusgrade så SAS kommer ju med största sannolikhet först titta på Plusgrade och fylla utifrån det och sedan eventuellt flytta folk med CU. Det händer ju dock att en del får plusgrade nekade och sen får en CU i alla fall. Kan ju vara så att SAS tycker budet var för lågt för att ta det och istället väljer att bygga goodwill och ge det gratis (hur de tänker vet jag dock inte).

Det är väldigt sällan man får CU till business även om det händer, störst chans är Plus på A330 som har 7 rader plus och det är mig veterligen nästan aldrig fullbokat utan man behöver flytta folk dit. När SAS överbokar go så kommer diamonds oftast att få en CU till plus istället för att ge någon annan en opup. Varit med om det själv några ggr.
 

gjohansson

Medlem
Det är väl fortfarande så att plusgrade är en automatisk process medans CU är manuell så känns mer som lotteri än någon direkt logik?!
 

Agö

Medlem
Flög SK1417 i morse (Stockholm-Köpenhamn), bokade om från SK1415. Hamnade på rad 7, sista raden i Plus. Väl ombord noterade jag att "dividern" mellan Plus och Go satt på 6C och 6D. Jaha tänkte jag i det tillstånd man befinner sig i kl. 6:50. Ytterligare tre pax kom och satte sig på rad 7. Serveringen påbörjades och vagnen med frukost stannade vid rad 6. Jag kan inte äta så tidigt så brydde mig inte om att påkalla personalens uppmärksamhet att Plus faktiskt omfattade även rad 7. Föll i halvdvala.

Kanske kvarten senare kände jag mig törstig och bad att få en flaska vatten. Fick ett glas. Bad igen om en flaska vatten. Flygvärdinnan går ut i galley och kommer tillbaka med en flaska vatten utan att säga något särskilt.

Tror ni...

1. ...att de insett att de gjort ett misstag avs. Pluskabinen?

2. ...att det är Diamond Recognition för en Go-resenär? (andra gången det i så fall händer för min del).
 
Toppen