Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Anfield

Medlem
Nu är man på rätt sida om 45 i alla fall !

Jag får en bonusdag nästa år att tjäna in poäng på :)

upload_2015-11-13_14-17-4.png


Bara att kämpa på !
 

Trox

Medlem
Kanske någon av dem har EBG eller högre hos SAS då kan man boka säten som är bredvid en annan med samma status, torts att man kan se det som blockad på te.x expert flyer.

Kanske. Det var en flygrädd person. De har en tendens att bli väldigt pratiga och prata med hög röst. Jag bytte plats för att få lite lugn. Löste sig m a o.
 

mha321

Medlem
Ca 20.000 personer som skulle ha EBD enligt SAS beräkning i 2013.
Det kan dock ha ändrats med tanke på att SAS American Express Elite kort ger 20.000 baspoäng.

Frågan är om det inte är fler personer som tappar statusen tack vare lägre intjäning, än som faktiskt vinner eller behåller den tack vare Amex elite. Den lägre intjäningen borde väl börja slå igenom ungefär nu... I slutändan kanske det jämna ut sig.

Någon som hört någon information om hur många som faktiskt har Amex elite?
 
Frågan är om det inte är fler personer som tappar statusen tack vare lägre intjäning, än som faktiskt vinner eller behåller den tack vare Amex elite. Den lägre intjäningen borde väl börja slå igenom ungefär nu... I slutändan kanske det jämna ut sig.

Någon som hört någon information om hur många som faktiskt har Amex elite?
Precis vad jag tänkte skriva.
 
Jag funderade också på hur fördelningen mellan dem som kvalificerar sig på poäng och dem som kvalificerar sig med antal flygningar ser ut. Någon som vet?
Utan att veta så gissar jag att det framför allt är inrikesresenärer, typ veckopendlare och liknande som reser många leg och longhaul som tar poäng. Kan man tänka sig en 50/50 fördelning ungefär?
 

mha321

Medlem
Du får även Diamond automatiskt på TravelPass Unlimited 12 månader. Men det är naturligtvis för att du bara köper ett sådant om du ändå kommer upp i sådana nivåer - enda skillnaden är att du får Diamond redan innan du flugit in dem.

Innan förändringarna tror jag det var en stor majoritet som tog det på poäng, eftersom man fick väldigt mycket poäng på många resor. Efter förändringarna är det nog betydligt närmre en jämn fördelning.
 

Canadien

Medlem
Fast det är ju ännu lättare nuförtiden att få EBD för de som flyger långt och lite högre klasser.
En enda t o r ARN-GRU via FRA i business plus ett Amex Elite ger EBG. Två till vändor så har du EBD med råge.
 

DonM

Medlem
Fast det är ju ännu lättare nuförtiden att få EBD för de som flyger långt och lite högre klasser.
En enda t o r ARN-GRU via FRA i business plus ett Amex Elite ger EBG. Två till vändor så har du EBD med råge.

Det är helt säkert korrekt, men för de som inte flyger de högsta klasserna så har det blivit mycket svårare trots ganska stor "spend" att få behålla EBD. Flyger själv till jobbet i Paris och många andra europeiska destinationer mer eller mindre varje vecka. Betalar ofta 3-4000,- och får ca 1500 poäng för hela resan. Rejält mycket dåligare än innan ändrad intjäning.

Att blanda normal intjäning från flygningar med 20.000 baspoäng från Amex Elite (som bara är tillgänglligt i Sverige) är lite som att blanda äpplen och päron. Dels har inte jag som bosatt i Norge den möjligheten och dels så verkar det som om värdet / exklusiviteten av ett EBD förringas i detta forum eftersom man "bara" kan skaffa sig ett Amex Elite för att nå nivån.
 
Såg att diamond innehavare i Norge får ett Amexkort avgiftsfritt precis som vi har MC och Diners här. Kan inte se på SAS svenska sida något om detta. Någon som vet om de bjussar på ett SAS Amex classic här i Sverige?
 

flum

Medlem
Kan inte annat än tycka att EBD-gränsen är satt alldeles för lågt. Min övertygelse är att dom borde slå ihop EBD o EBP samt sätta en hög men officiellt kommunicerad gräns, säg 150k, 200k, el 250k. Som det är nu tycker inte jag att EBD fungerar, speciellt inte om man frekvent åker på C el D-klass (inrikes och long haul). Jag vill inte undervärdera alla som innehar EBD men för dom som samlar 25k poäng per månad är fördelarna marginella, vilket gör att man väljer andra alternativ. Vad jag skulle önska är att SAS inför en riktig EBD-lounge (ARN,OSL,CPH) med riktig mat(bordsservering) där access kräver biljett på SK-metall. En annan önskvärd perk skulle vara att dom garanterar seatblock på short/medium haul.
 
Toppen