Senaste nytt

"Den første gang"... Tur med Air Canada Dreamliner

obs

Medlem
Der er jo en første gang for alting, og denne rejse skulle så blive min første tur med Dreamlineren. En billet på business class med AirCanada til Boston via Toronto blev booket til en pris på lige godt 10.000 kroner, og det må jo siges at være i orden. I første omgang skulle kun udturen have foregået ombord på Dreamlineren, men held i uheld gjorde at det skulle ændre sig...

AirCanadas afgang fra Kastrup til Toronto er kl. 12.15, og det var derfor ikke nødvendigt at stå alt for tidligt op hvilket jo er meget behageligt. Check-in hos AirCanada var ret hurtigt overstået og det var herefter blot et spørgsmål om at komme igennem security. Som SAS Guld medlem kunne jeg gå igennem SAS Fast Track, men ellers skulle Air Canada passagerer også kunne anvende CPH Express. Security var dermed hurtigt overstået og der kunne således også lige blive tid til en lille pre-departure morgenmad i SAS Gold loungen. Der var rimeligt godt fyldt op i loungen denne onsdag selvom det var midt i sommerferien, men det generede nu ikke. Jeg havde egentlig troet at turen igennem paskontrollen i C-fingeren ville tage længere tid fordi der er rigtigt mange afgange lige efter kl. 12. Men det gik nu også ret hurtigt, så alt i alt gik turen igennem Kastrup egentlig meget smertefrit. Det er altid en fornøjelse når man bare synes at det hele glider derudaf.

Boeing 787-800 i traditionel AirCanada bemaling:
DSC_0052.JPG


København er faktisk en af kun en håndfuld europæiske lufthavne som Air Canada betjener med Dreamlineren, og det er jo altid fantastisk lækkert at komme til noget som er næsten helt nyt. Business-kabinen er meget lys og rummelig da der blandt andet ikke er bagagehylder i midten af kabinen. Det lavere loft i den forreste del af kabinen skulle angiveligt dække over et hvilerum for personalet som skulle få adgang til dette via en trappe ude i galleyet.

DSC_0056.JPG


Også ved take-off mærker man at Dreamlineren er et fly der adskiller sig lidt fra andre. Jeg kunne nærmest ikke mærke at flyet løftede sig fra jorden og støj var der ikke meget af, men alligevel gik der ikke længe før det befandt i cirka 40.000 fods højde. Det er en lidt underlig fornemmelse at sidde sådan lidt skråt i forhold til flyveretningen hvilket man gør i business class på AirCanada's Dreamliner, hvor alle sæderne er sat på skrå.

Sædet er også ganske fint og pladsmæssigt er der ikke noget at klage på. Jeg kunne i hvert fald også fint ligge fladt ned uden at støde fødderne mod noget (er 183 cm. høj). Sædet kan indstilles i alle led og har også en ganske let massagefunktion indbygget i ryglænet. Der er god plads til aflægning af personlige ting, blandt andet i det lille rum som findes i konsollen. Her findes også USB-stik til eksempelvis opladning af mobiltelefoner m.m. samt controller til IFE systemet der også kan styres via touch screen. Sædet styres på et særskilt panel som findes ved siden af sædet. Øverst ved sædet findes også en lille læselampe. Amenity-kittet er rimelig standard men ganske OK og leveres i en lille mappe-lignende taske. Derudover udleveres efter afgang et noise cancelling headset hvis ikke man allerede skulle være i besiddelse af et sådant.

DSC_0057.JPG


IFE-anlægget fungerede ganske fint bortset fra at det på et tidspunkt var svært at få slukket skærmen. Om det var derfor at anlægget undervejs på turen blev genstartet ved jeg ikke, men ellers fungerede det fint. Jeg brugte det dog ikke ret meget ud over at lige tage et hurtigt kig rundt i de forskellige kategorier. Indholdsmæssigt synes jeg ikke lige at der var så meget der fangede min interesse, men jeg var heller ikke rundt om alt i systemet. Systemet har også mulighed for at foretage bestilling af forskellige ting men det fik jeg dog ikke afprøvet. Skærmen er ganske fin og i passende størrelse.

DSC_0054_2.jpg


Der er desværre ikke WiFi ombord på AC's Dreamliner hvilket måske godt kan undre en når det er så nyt et fly.

I luften kom vi, hvorefter serveringen kunne begynde. AirCanadas service var faktisk nærmest en tro kopi af hvad jeg havde oplevet året før ombord på en interkontinental flyvning med United. Inden middagen blev der serveret en lille drink og varme nødder (og før afgang havde de selvfølgelig også serveret den obligatoriske pre-departure drink). Forretten bestod af en lille salat med vinaigrette og en lille let fiskeanretning med laks og en hvid fisk. Men velsmagende var det, serveret med et glas mousserende vin til. Til hovedretten havde jeg valgt en anretning med kylling som også smagte ganske udmærket og afslutningsvis blev der serveret dessert og ost samt kaffe og avec. Alt var ganske OK.

Forret:
DSC_0077.JPG


Hovedret:
DSC_0078.JPG


Dessert og kaffe:
DSC_0079.JPG


Efter serveringen blev lyset dæmpet og vinduerne blev blændet næsten helt ned så der var mulighed for at kunne sove. Undervejs på turen gjorde kaptajnen på et tidspunkt opmærksom på at vi befandt os over det sydlige Grønland, og der blev således også lige lejlighed til at lade sig betage af den grønlandske natur med de uendelige mængder af is:
DSC_0085.JPG


DSC_0086.JPG


Ca. halvanden time før ankomst blev det sidste måltid serveret. En lille kold anretning med kalkun (røget, tror jeg) og pasta samt salat og drikkevarer efter eget valg. Ganske velsmagende og lækkert, til trods for at kalkun jo kan være noget af det sværeste at tilberede så det ikke bliver tørt og smagsløst.

DSC_0088.JPG


Ellers forløb turen ganske gnidningsløst og vi ankom til Toronto ca. en halv time før planlagt tid. Personalet ombord var meget venligt og smilende og ydede alle en udmærket service. Da det jo er et canadisk flyselskab foregår alt selvsagt på både engelsk og fransk, og kommer man til steder som Montreal m.fl. er fransk selvsagt "la langue préférée". Alt det personale jeg mødte syntes at kunne tale både engelsk og fransk lige godt.

Men alt i alt en meget fin tur med god service ombord som godt kan anbefales. Der var ikke på den måde noget luksuriøst over flyveturen, men jeg følte mig på ingen måde skuffet og synes at det var alle pengene værd. Alene det at have et sæde med tilstrækkelig plads til ens lange ben er jo meget værd :) Læser man de sociale medier kunne man godt få et andet indtryk, men min oplevelse var nu at der ikke var noget at komme efter. Jeg tror at AirCanada på nogle måder, blandt andet historikken, minder lidt om SAS som jo bestemt også får deres andel af negative kommentarer, berettiget eller uberettiget. Hjemturen forløb som tidligere nævnt heller ikke helt efter planen og blev noget længere end planlagt, hvilket blandt andet skyldtes Air Canada. Men på den anden side - uheld sker jo, og så længe at der i øvrigt bliver sørget godt for en, så må man jo blot tage det med.

At rejse til USA via Toronto eller en anden canadisk lufthavn synes jeg faktisk er lidt af en fordel, da man her får klaret immigrationen mens man alligevel venter. Det betyder så at du ankommer som indenrigspassager når du endelig lander i USA. Ventetiden i Toronto var 2 timer i alt, men køen til immigrationen var forholdsvis kort, så snart var jeg igennem her og ude på den anden side af det ekstra security-check som man også skal igennem inden man kan stige ombord på flyet til USA. Der kunne således også lige blive tid til at besøge AirCanadas Maple Leaf lounge.

Den sidste del af turen fra Toronto til Boston var ombord på et Embraer 190 som havde både business og economy class. Indretningen er bestemt ikke af nyeste dato, hvilket blandt andet kunne ses af den mængde støv som havde ophobet sig i mit sæde. Ryglommen i sædet foran var også lidt ødelagt og havde bestemt set bedre dage. På denne flyvning blev der serveret drikkevarer samt en lille kold anretning. Ikke noget specielt, men på dette tidspunkt havde jeg også fået så meget andet godt at spise. Også her var personalet smilende og venlige så intet at klage på i den henseende. Ankomst til Boston terminal B skete til tiden selvom afgangen havde været lidt forsinket.

Skulle jeg sætte en endelig karakter på oplevelsen så bliver det nok med karakteren 9 ud af 10 . Der mangler lige lidt småting, såsom Wi-Fi etc., men ellers var der ikke meget at klage over. Jeg kunne i hvert fald godt finde på at benytte Air Canada igen på kommende ture til USA, og håber da også at de vil blive ved med at flyve med 787'eren til København.
 
Last edited:

mha321

Medlem
IFE-anlægget fungerede ganske fint bortset fra at det på et tidspunkt var svært at få slukket skærmen. Om det var derfor at anlægget undervejs på turen blev genstartet ved jeg ikke, men ellers fungerede det fint. Jeg brugte det dog ikke ret meget ud over at lige tage et hurtigt kig rundt i de forskellige kategorier. Indholdsmæssigt synes jeg ikke lige at der var så meget der fangede min interesse, men jeg var heller ikke rundt om alt i systemet. Systemet har også mulighed for at foretage bestilling af forskellige ting men det fik jeg dog ikke afprøvet. Skærmen er ganske fin og i passende størrelse.

Jag har bara flugit AC på A330 och 777 i Business, och där har deras IFE alltid långa reklamfilmer (upp till ett par minuter) före varje program/film man väljer. Enligt deras kundtjänst på grund av att det är samma system som i Economy (vilket det inte är - men det finns säkert några gemensamma delar). Finns det problemet kvar på 787 också, eller har de tagit bort den?
 

obs

Medlem
Jag har bara flugit AC på A330 och 777 i Business, och där har deras IFE alltid långa reklamfilmer (upp till ett par minuter) före varje program/film man väljer. Enligt deras kundtjänst på grund av att det är samma system som i Economy (vilket det inte är - men det finns säkert några gemensamma delar). Finns det problemet kvar på 787 också, eller har de tagit bort den?

Jeg erindrer ikke om der var reklamer. Men jeg brugte heller ikke IFE-systemet ret meget, det var nok max 15 minutter eller deromkring.
 
Rigtig fin rapport @obs!

Air Canada virker til overordnet at levere et ganske godt produkt. 1-2-1 seating, luftig og frisk kabine, servering på dugen uden bakker og mad som ser ganske appetitlig ud.

Jeg har selv fløjet ruten i Premium Economy for mange år siden, måske skulle man gøre det igen - bare på business :)
 

obs

Medlem
Rigtig fin rapport @obs!

Air Canada virker til overordnet at levere et ganske godt produkt. 1-2-1 seating, luftig og frisk kabine, servering på dugen uden bakker og mad som ser ganske appetitlig ud.

Jeg har selv fløjet ruten i Premium Economy for mange år siden, måske skulle man gøre det igen - bare på business :)

Selv tak. Leverer gerne et lille bidrag, med tanke på alt det man får igen herfra :)

Jeg var også ganske godt tilfreds, men jeg må dog skuffe dig en lille bitte smule: Første del af serveringen kommer godt nok inden på en bakke, men med dug på, og der er ikke folie eller plast over maden! ;) Øvrige dele af serveringen kommer ind enkeltvis som man nu bliver færdig til det.

Premium Economy ombord på 787'eren så også ganske fornuftig ud. Opstillingen her er 2-3-2, og sæderne ligner faktisk meget dem som SAS får installeret så vidt jeg kunne se.
 

chazzie

Medlem
Trevlig rapport!

Air Canada verkar ha en trevlig C-produkt! Har bara åkt Eco med dem, men även det var juste, i alla fall på de flygningar jag gjorde =}
 
Toppen