Senaste nytt

Den accepterade transaktionsfördröjningen?

flybob

Medlem
Har funderat en del på alla fördröjningar man accepterar när det gäller inkommande transaktioner. Varför kan t.ex. inte ditt FF-konto uppdateras direkt du landar? Varför bokförs inte hotellnätter direkt när de avverkats?
Utgående däremot, då är det en annan femma. Drar du ditt kort i baren på ett hotell kan du ge dig fan på att det är registrerat när du nått rummet. Ni förstår principen.

Varför är det så, och varför är det accepterat?
 

agehall

Medlem
Jag tror att anledningen att det är accepterat är att konsumenter inte har något val. Det finns få alternativ där transaktionen skulle ske snabbare till min fördel.

Det finns dock visst ljus i tunneln. Choice registrerar ju tex hotellpoäng samtidigt som man checkar ut och betalar.
 

David

Medlem
Det varierar ju väldigt mycket hur lång tid det tar dessutom.

Jag brukade dock få ett SMS från Air China som tackade för att rest med dem och hur många poäng som satts in på kontot så snart jag slog på telefonen efter landning. Det var när jag krediterade till Phoenix Miles. Fler borde försöka sig på detta.
 

Senator

Moderator
Att jämföra kredikortstransaktioner med kredititering av bonusprogram blir ganska missvisande tycker jag då antalet integrerade operatörer av denna typ transaktioner är mindre, hanterar flera transaktioner och ärligt talat är lite mer mission critical än dina och mina miles/poäng (IMHO) :)

Däremot tycker jag hemmabolagen och deras program: som t.ex. SAS flygning till SAS Eurobonus borde nästan vara direkt, eller inom 24t. Lufthansa flyg krediteras inom 24t på M&M medan Swiss kan ta dagar. Konstigt nog är mina poäng för mitt Swiss M&M Amex kort på mitt konto samma dag som räkningen kommer den 28:e i månaden, med andra ord är Credit Suisse snabbare än Swiss Int'l. BA är också rätt snabba, normalt 24t.

När jag jobbade med detta 2007 hade vi på vår sida inte möjligheten att integrera fullt ut med API. Därmed fick vi göra något så svårt som CSV filer. Då blev det gjort en gång i veckan. Skulle inte förvåna mig om t.ex. Något bolag inom Star har en sådan process även idag mot andra alliansbolag :)
 

flybob

Medlem
Senator:169167 skrev:

Det är sant. Jämförelsen skulle givetvis gjorts med ett exempel på en feldebitering där du får vänta upp till 14 bankdagar för att få tillbaka pengarna.
Csv alltså, så primitivt.

Tycker bara att det är taskigt att man t.ex. bor på ett hotell 3 nätter och är en natt ifrån högsta status och så får du inte njuta av de extra förmånerna de två dagarna du egentligen har "rätt till" för att status inte uppdaterats.
 

nilsson

Medlem
Enda gången detta är till problem är väl när man tar sig uppåt i ett bonussystem men inte kan nyttja nivån man "egentligen" är på. Det sker väl inte så ofta. Jag har bara varit med om det en gång själv.
 
Toppen