Delays på Abu Dhabi -- ombokning m.m.

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av staff, 3 Januari 2015.

1. Sitter för närvarande på Park Rotana Hotel (trevligt hotell för övrigt) i Abu Dhabi dit jag blivit inkvarterad efter kraftiga förseningar på AUH pga. först trasiga lampor på landningsbanan, och sedan dimma hela morgonen (mellan 1am och 10am var flygplatsen i princip offline). När jag anlände med min Etihad Chauffeur Service på flygplatsen meddelade de mig att flight EY460 till Melbourne skulle avgå kl 05:25 istället för kl 21:30 som var den ursprungliga avgångstiden. Detta visade även informationstavlorna. Etihad erbjöd sig att ordna privatchaufför till och från hotellet med upphämtning kl 03:25 dvs två timmar innan den nya avgångstiden.

När jag kom till hotellet så tittade jag på Abu Dhabis hemsida och då står det att flyget nu är "scheduled" att avgå kl. 21:45, dvs. den ursprungliga tiden. Jag ringde nyss till Etihad och de bekräftade detta först, varpå jag sa "då har jag ju missat min flight" (kl var då efter 21:45), varpå personen säger "vad vill du göra nu?". Det verkar alltså som de har noll koll på Etihad's customer service centre.

Efter många minuters väntan så kommer han tillbaka och säger "kanske är det fortfarande försenat, vi har inte den senaste informationen här", så nu befinner jag mig i någon slags limbo där jag inte vet om mitt flyg har avgått eller inte, och vad nästa steg är. Jag ringde ner till hotellreceptionen och frågade om de kunde ta reda på mer info eftersom det bor många strandade gäster här av samma anledning som jag.

Tacksam för tips om vad man borde göra nu!

2. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trist situation...

Jag tittar just nu på "Departures" från Abu Dhabi och där framgår att flyget beräknas avgå kl 22.30...

Departures | Flight Information | Abu Dhabi International Airport

Jag tror det bästa är att be receptionen igen kolla vad som gäller!

Skriv här om Du behöver hjälp med något som kan göras på distans!

Brandten och staff gillar detta.
  3. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om inte flygbolaget vet om flyget har gått är det ju ganska illa... Normalt vore ju rådet 'ring!'

Om det är någon hjälp så säger flightradar24 att planet inte lyft ännu (ingen ATD loggad).

Abu Dhabi International Airport Live Flight Information @ OurAirports (verkar inte säga något om försening, men visar ej heller att den avgått).

staff gillar detta.
  4. Även Amadeus inte visar någon info om försening, men inte heller att flyget har avgått.

ROYAL e-booking:

staff gillar detta.
  5. Tack för era svar, @Stefan62, @nota bene och @Dr. Miles.

Pratade med conciergen på hotellet och tydligen är det fler Melbourne-bound passagerare som är i samma sits. Onekligen verkar det som att flygplatsens (och flygbolagets) informationssystem inte fungerar eller är korrekt uppdaterat, eftersom flighten i nuläget är schemalagd att avgå normal tid, men ändå inte har avgått.

Följande står att läsa på Etihad's Facebook-sida:

Ska försöka få några timmars sömn och får se vad som händer när jag anländer till flygplatsen runt 4-tiden imorgon bitti. Om inte annat får man åtminstone besöka Etihad's nya First & Business Class Lounge på AUH som plåster på såren.

6. Uppdatering:

Steg upp 3:00 för att bli upphämtad kl 3:25 som överenskommet. Ingen chaufför i sikte dock så jag tog en vanlig taxi och har fått ersättning av Etihad.

EY460 hade tydligen avgått på utsatt tid vilket innebär att jag förlorat en natt här i Abu Dhabi. Har nu blivit ombokad till EY450 till Sydney istället och vidare till Melbourne därifrån.

Har alltså 6 timmar att spendera på flygplatsen som jag hade kunnat spendera i mitt hotellrum istället. Är det rimlig att kräva någonslags ersättning för detta? Typ vouchers eller liknande? Etihad har hanterat detta minst sagt bristfälligt, speciellt med tanke på att det är en Business Class-biljett.

7. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Helt klart skall du göra det!

Är ju totalt undermåligt att informera dig att ditt flyg är 6h sent och köra iväg dig till hotell för att sedan låta flyget avgå i tid.

Du får väl komma med lite kreativa förslag - uppgradering till F, miles i kompensation (om du har någon nytta av det) eller voucher/cash. Tror dock att det är lättare att lyckas få något 'mjukt' än kontant/voucherersättning.

staff gillar detta.
  8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på hur andra gulfbolag behandlat kunder vid problem, så kan du nog kräva vad du vill, men räkna med att inte få något, speciellt med tanke på att du bara flyger i business.

Om jag vore i din sits så skulle jag åka till flygplatsen i god tid och härja med någon chef där. Ge dig inte förens du har ersättning i handen där, för annars tror jag du kommer att ha svårt att få ut något av det.

staff gillar detta.
  9. pep

pep Medlem

Herligt eventyr, make the best of it! For mig at se er dit største problem at du stresser dig selv. Erstatning vil jeg ikke insistere paa, det stresser bare yderligere..?? Sikke alt det du oplever med gode hoteller, masser af lounges, og masser af ekstra miles. Hvad kan man ønske sig mere (forudsat du har tid til disse fuldt betalte sidespring) ?

staff och Christian R gillar detta.
  10. Du har så klart rätt, men i detta fallet handlar det om att jag missar jobb och kundmöten på måndag i Australien.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!