DeIcing vem avgör detta?

Diskussion i 'Flygplatser' startad av ski, 9 December 2013.

  1. ski

    ski Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Flög i morse med SK015 från Luleå. Vi hade deicing (som inom parantes sagt är dåligt i Luleå pga att man måste åka bort till en särskild plattform) men inte Norwegian som avgick strax efter oss. Verkar underligt med likadana plan B738 bägge två och bägge hade stått övernatten.
    Är det kaptenen som har sista avgörandet?
     
  2. Llehs

    Llehs Medlem

    Finns det synbar påbyggnad så skall det göras. Och det är kaptenens ansvar/beslut.

    Dra era egna slutsatser av att Norwegian har markant färre avisningar efter att ha utsatt planen för identiska förutsättningar.
    Ledtråd: kostnadsdrivande aktiviteter bör minimeras...
     
  3. När jag flög Düsseldorf-Hamburg begärde kaptenen de-icing trots att det var varmt i Düsseldorf.
    Hans förklaring var att planet kom från Moskva och termometern visade att bränslet som fanns kvar hade för låg temperatur. :confused:
     
  4. Nystrom

    Nystrom Medlem

    Ett litet tips till Norwegian i så fall deicing the russian way.flv - YouTube
     
    2 personer gillar detta.
  5. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Chapter 2 - Theory and Aircraft Performance - Transport Canada

    " Ice can form even when the outside air temperature (OAT) is well above
    0°C (32°F). An aircraft equipped with wing fuel tanks may have fuel that is at a sufficiently low temperature such that it lowers the wing skin temperature to below the freezing point. This phenomenon is known as cold-soaking. Liquid water coming in contact with a wing, which is at a below freezing temperature, will freeze to the wing surfaces. "
     
    1 person likes this.
  6. Llehs

    Llehs Medlem

    Jo, det är kallt uppe bland molnen. Ett plan som landar med nedkylt bränsle kan behöva avisning. Men planet bredvid, som stått hela natten utomhus, behöver det inte. I vissa fall.
     
  7. Men alla jetplan flyger över 10.000 meters höjd och där är det alltid minusgrader väl?
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det hänger ju på om det just tankats eller om det stått med soppa i tanken över natten...
     
  9. lnixon

    lnixon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Men där är det torrt.
     
  10. andreas

    andreas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Förklaringen till att man kör till de-icingplattformen är att all överflödig avisningsvätska samlas upp utav brunnar i marken. Vätskan kan sen återanvändas och svinnet blir minimalt.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×