Definition av red-eye flight?

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 15 Juli 2015.

1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Hur ska man definiera en red-eye flight?
    Det nämndes i en annan tråd att Lufthansa mellan Frankfurt och Buenos Aires var en Red-eye flight vilket jag tyckte kändes lite konstigt.

Tittade lite på wikipedia hur de benämner detta
    Red-eye flight - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det stämmer in på att det är en flight som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen, det är dock en 14 timmars flight. Är detta per definition då en red-eye flight?

Jag trodde mest att det användes när man reste österut i några timmar (3-6h) sent på kvällen och landade tidigt på morgonen (tack vare tidsskillnad).

Hur definierar ni en red-eye flight?

2. Ja, en 14 timmars flight kallar jag inte Red-eye flight.

agehall och Christian R gillar detta.
  3. Anfield

Anfield Medlem

När fikat varit så välsmakande på planet, att man glömt bort att sova :)

Eller som min kamrat som höll sig vaken hela nattflyget med en tv serie, och landade super trött i Asien.

jsn gillar detta.
  4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser redeye flygningar som de som avgår sent på kvällen och ankommer tidigt på morgonen. Exempelvis Asien-Europa flyg som går vid midnatt och landar kl 5 på morgonen, eller USA transcontinental, eller liknande.

5. Jag tror (fokus på tror) att begreppet kommer från USA och är kopplat till kvällsavgångar från t.ex. SFO eller LAX till NYC (transcont) eller kanske HNL till LAX/SFO som sedan landar tidigt på morgonen med lite sömn.

Mina ögon har i alla vara blodröda de gånger jag har gjort detta

JohnnyWilde, Christian R, FF#1 och 1 annan gillar detta.
  6. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Japp,några timmars resa österut under en kort natt...

7. mha321

mha321 Medlem

En poäng är väl att fighten är så kort att man inte hinner sova, men natten är ändå slut när man kommer fram.

En del av de kortaste österut över Atlanten borde också räknas då, kanske.

8. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Men då ä rju frågan om en flight på 14h ska ses som en red-eye flight? Där har man alla möjligheter att få 8-10 timmars sömn (förutsatt att man kan sova bra på ett flygplan).

Pho och Dr. Miles gillar detta.
  9. Precis.. Red eyes på grund av sömnbrist

10. Pho

Pho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade aldrig kallat en 14 timmars flight för Red eye. I min värld så är det kortare nattflighter i östlig riktning... Likt de senator nämnde ovan.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!