Senaste nytt

Definition av mellanlandning

agehall

Medlem
Personligen tycker jag att mellanlandning borde vara samma sak som ett tekniskt stopp, dvs man landar en stund och sedan flyger man vidare utan att någon passagerare går på eller av. Men i praktiken används det nog för alla situationer där man landar med ett flygplan och sedan ska fortsätta sin resa med ett flygplan.
 

Nemo

Medlem
Min slutsats: Mellanlandning är ett generiskt ord som går att använda olika beroende på om man ser från flygplanets eller passagerarens perspektiv :)
Bättre att hålla sig till tydligare termer med tydliga definitioner. Tack för att ni hjälpt mig tänka!
Man kan ju också säga: "På väg till flygplatsen från jobbet mellanlandade jag i hemmet och hämtade väskan." Detta utan att ett enda flygplan är involverat.
 

Senator

Moderator
inte för att vara taskig, men det känns som sommaren är på inmarsch. Detta är väl en semantisk diskussion som på gött norska skulle benämnas som "Agurk nyheter" eller "Silly Season" i UK :)

Agurktid - Wikipedia

Agurktid er et begrep som benyttes i forbindelse med avisers magrere innhold om sommeren. Både journalistene og kildene deres tar ferie (dette gjelder både Storting, regjering og lokalpolitikere), og vikarene overtar sakene.
 

David

Medlem
Själv använder jag, rätt eller fel, benämningen mellanlandning såväl vid stopp med samma flygplan/flightnummer som vid något längre stopp med byte plan/bolag/klass och även övernattning. Det är inte ovanligt att jag "har en mellanlandning" på 24-36 timmar nånstans. Mina 22 timmar i Bangkok och 12 timmar i Heathrow idag och imorgon är för mig mellanlandningar på väg hem. Även mina 48 timmar i Hong Kong skulle jag kunna tänka mig benämna som "mellanlandning" på vägen hem från Kina med vissa personer.

Sen om det är enligt språkreglerna är ju en annan sak. Det är ju dock oavsett en landning mellan avreseort och nästa resmål.
 
Toppen