Senaste nytt

Debiterat och reserverat belopp på samma gång på AMEX Elite

mha321

Medlem
Om jag skulle skriva ett system för att hantera korttransaktioner, så skulle det vara mycket mindre prioriterat att släppa reservationer än att faktiskt registrera betalningar. Då skulle systemet få exakt det som observerats - dvs att reservationer ligger kvar längre än de borde för att det inte är prioriterat att släppa på dem. Dessa operationer skulle sedan betas av allt eftersom när det finns tid till det.

Så vitt jag vet är det inte så kortnäten fungerar. Nu blir det ju visserligen lite speciellt med Amex som spelar "flera roller", men det processorn typiskt känner till är stegen Authorize och Capture. Authorize skapar i de flesta fall en reservation (men det är upp till kortutgivaren), och Capture gör om den till en transaktion. Eventuell asynkronitet efter det ligger helt hos kortutgivaren.

Sedan kan det absolut vara så att man gör den typen av prioritering - men det görs inom Amex, och därmed är det just Amex som har problemet. Om det var i inlösningsnätet, så skulle hela posten bli "fast" i reservationsstatus länge (t.ex. som hände för de som hade problem med Betalo (DIBS var det väl?) runt årsskiftet).

(Ja, verkligheten är betydligt mer komplex än så, men lite förenkling kan man unna sig)

edit: För övrigt har jag sett reservationer som ligger kvar tidigare också, men det är ju som sagt inget som spelar så stor roll för oss som har det gamla kortet, så jag har inte reagerat på det.
Jag har sett det tidigare också, i något enstaka fall. Skillnaden nu är att det är samtliga transaktioner som ligger på båda ställena.
 

agehall

Medlem
Helt klart är det en komplex värld att processa korttransaktioner. Men det du säger motsäger inte det jag säger - dvs att systemen köar upp saker. Jag säger inte heller att det inte är hos AmEx problemet ligger, men jag tror att det beror på att deras datorer har för mycket att göra för att tröska igenom reservationer just nu. (Detta är dock enbart spekulation från min sida!)
 

aldrighemma

Medlem
Underligt! Jag har aldrig sett det här fenomenet förrut. Jag tittade just på mitt konto och jag har cirka 10 transaktioner som ligger både under reservation och på det "riktiga" kontot. Någonting måste ha ändrats den sista tiden om det inte bara är en tillfällig glitch i systemet.

Lustigt!, under tiden från mitt första inlägg till nu, så har alla min "dubbel-reservationer" försvunnit! Då jag tittar på mitt konto nu så finns endast 3 reservationer kvar, och ingen av dom syns än under mina transaktioner. Vilken timing att det löst sig precis då jag skrev ett inlägg om det...
 

Bankiren

Medlem
Lustigt!, under tiden från mitt första inlägg till nu, så har alla min "dubbel-reservationer" försvunnit! Då jag tittar på mitt konto nu så finns endast 3 reservationer kvar, och ingen av dom syns än under mina transaktioner. Vilken timing att det löst sig precis då jag skrev ett inlägg om det...

Jag reagerade över det här när jag tog min första längre bilresa efter att ha skaffat Premium-kortet. Obemannade tankstationer som till exempel Ingo reserverar 2 000 kronor vid varje tanktillfälle. När man då under julledigheten tankade typ 6 gånger, blev det en hel del reservationer... För min del var det inga problem den här gången, men det hela känns ju lite lustigt i det längre loppet med dyrare inköp etc.

Men det märkligaste av allt är att det disponibla saldot inte ökade när reservationerna inte längre var med i transaktionslistan... För mig dröjde det nämligen ytterligare några dagar innan det disponibla saldot ökade.

Så min fråga till dig aldrighemma: är du säker på att reservationerna fortfarande inte ligger och belastar din kredit?
 

aldrighemma

Medlem
Jag reagerade över det här när jag tog min första längre bilresa efter att ha skaffat Premium-kortet. Obemannade tankstationer som till exempel Ingo reserverar 2 000 kronor vid varje tanktillfälle. När man då under julledigheten tankade typ 6 gånger, blev det en hel del reservationer... För min del var det inga problem den här gången, men det hela känns ju lite lustigt i det längre loppet med dyrare inköp etc.

Men det märkligaste av allt är att det disponibla saldot inte ökade när reservationerna inte längre var med i transaktionslistan... För mig dröjde det nämligen ytterligare några dagar innan det disponibla saldot ökade.

Så min fråga till dig aldrighemma: är du säker på att reservationerna fortfarande inte ligger och belastar din kredit?
Det kan jag tyvärr inte se, eftersom jag har ett betalkort som teckandes innan Amex började med kreditkort för SAS co-brand. Så det presenteras inte något disponibelt belopp på deras hemsida för mig.
 

MrDollar

Medlem
Samma "problem" här. Transaktioner som gjorts 10-11/1 ligger både som reserverat samt debiterat. Amex SAS Premium OldSchool betalkortet.
 

Valley

Medlem
Jag var just inne och kollade mitt Amex och noterar att ett gäng transaktioner från förra veckan ligger som både transaktioner och reservationer - Taxi, SJ, lokala ICA-affären mm. Bak till 10 jan (tisdag) verkar bara en enda transaktion ha försvunnit från listan på reserverade när de har dykt upp på definitiva.

Med betalkort så gör det mig inget, men man börjar ju undra om problemen ligger hos Amex och inte BA i trådstartarens läge...
För länge sedan haft ett bråk med MC och Hertz där jag fick min kredit maxad och till slut blev det ett moment 22 där alla skyllde på alla.
Slutavräkning kunde inte dras eftersom så mycket var reserverat och så var cirkusen i full gång
 

Valley

Medlem
Systemen som processar transaktioner lär vara desamma oavsett om man har betalkort eller kreditkort. Det är stora kösystem där det kanbli överbelastningar som resulterar i en backlog.

Om jag skulle skriva ett system för att hantera korttransaktioner, så skulle det vara mycket mindre prioriterat att släppa reservationer än att faktiskt registrera betalningar. Då skulle systemet få exakt det som observerats - dvs att reservationer ligger kvar längre än de borde för att det inte är prioriterat att släppa på dem. Dessa operationer skulle sedan betas av allt eftersom när det finns tid till det.

edit: För övrigt har jag sett reservationer som ligger kvar tidigare också, men det är ju som sagt inget som spelar så stor roll för oss som har det gamla kortet, så jag har inte reagerat på det.
Lite OT
Väl lite åt hållet som med lagersystem där order enbart markeras som en reservation och plocken som reel händelse. Här finns allt för många system som särskiljer detta vilket gör att en reservation minskar saldot lika mycket som plocken = dubbeldragning
:mad:
 

AABack2ARN

Medlem
OT: Har Eurocard och har aldrig sett tidigare sett något reserverat belopp om man går in på "mina sidor". Idag när jag kollade fanns det både en rad som sa hur mycket som totalt var reserverat och dessutom specades de reserverade beloppen i transaktionslistan men det framgick tydligt att just de raderna var reserverationer (och summan stämde överens med den första raden). Däremot finns det inget (så vitt jag kan se) som nämner något kreditutrymme.
 
Toppen