Senaste nytt

Debiterat och reserverat belopp på samma gång på AMEX Elite

mha321

Medlem
Jag var just inne och kollade mitt Amex och noterar att ett gäng transaktioner från förra veckan ligger som både transaktioner och reservationer - Taxi, SJ, lokala ICA-affären mm. Bak till 10 jan (tisdag) verkar bara en enda transaktion ha försvunnit från listan på reserverade när de har dykt upp på definitiva.

Med betalkort så gör det mig inget, men man börjar ju undra om problemen ligger hos Amex och inte BA i trådstartarens läge...
 

mha321

Medlem
Ligger nog snarare i de stordatorsystem som ligger bakom hur kreditkort fungerar skulle jag tro.
Trådstartaren har kreditkort, jag har betalkort. Vi verkar ha samma problem.

För mig påverkar det i praktiken inte eftersom jag har betalkort, men samma symptom med att betalningarna ligger både som transaktion och reservation.

Har inte haft det problemet tidigare - såsom har inte haft det i år före 10 januari, t.ex.
 

hg1980

Medlem
Trådstartaren har kreditkort, jag har betalkort. Vi verkar ha samma problem.

För mig påverkar det i praktiken inte eftersom jag har betalkort, men samma symptom med att betalningarna ligger både som transaktion och reservation.

Har inte haft det problemet tidigare - såsom har inte haft det i år före 10 januari, t.ex.
Intressant, bra feedback för mig när de ringer mig från AMEX nästa vecka.
Tack!
 

peng

Medlem
Trådstartaren har kreditkort, jag har betalkort. Vi verkar ha samma problem.

För mig påverkar det i praktiken inte eftersom jag har betalkort, men samma symptom med att betalningarna ligger både som transaktion och reservation.

Har inte haft det problemet tidigare - såsom har inte haft det i år före 10 januari, t.ex.

Jag har också noterat att det ligger kvar reservationer samtidigt som debiteringarna är gjorda, vilket det inte gjort tidigare. För den 10/1 har jag tre reservationer som även är debiterade och för den 11/1 ligger det en. Har Elite betalkort.
 

agehall

Medlem
Trådstartaren har kreditkort, jag har betalkort. Vi verkar ha samma problem.
Systemen som processar transaktioner lär vara desamma oavsett om man har betalkort eller kreditkort. Det är stora kösystem där det kan bli överbelastningar som resulterar i en backlog.

Om jag skulle skriva ett system för att hantera korttransaktioner, så skulle det vara mycket mindre prioriterat att släppa reservationer än att faktiskt registrera betalningar. Då skulle systemet få exakt det som observerats - dvs att reservationer ligger kvar längre än de borde för att det inte är prioriterat att släppa på dem. Dessa operationer skulle sedan betas av allt eftersom när det finns tid till det.

edit: För övrigt har jag sett reservationer som ligger kvar tidigare också, men det är ju som sagt inget som spelar så stor roll för oss som har det gamla kortet, så jag har inte reagerat på det.
 

aldrighemma

Medlem
Underligt! Jag har aldrig sett det här fenomenet förrut. Jag tittade just på mitt konto och jag har cirka 10 transaktioner som ligger både under reservation och på det "riktiga" kontot. Någonting måste ha ändrats den sista tiden om det inte bara är en tillfällig glitch i systemet.
 
Toppen