Senaste nytt

Debiterat och reserverat belopp på samma gång på AMEX Elite

Valley

Medlem
Ser fortfarande inte problemet om man inte ligger på gränsen ekonomiskt och har stora lån i förhållande till inkomst. Bara att visa några fakturor och lönebesked så förstår rätt bank.

Har du bara en stor inkomst av tjänst är det inga problem.
Hur man värderar kapitalinkomster och övriga tillgångar är en annan sak.

Jag som själv funderar på att byta ut mitt Gold mot ett SAS får kanske tänka om.
Som företagare tar man inte ut några större löner.
Och kommer nu framgent några månader med betydande kortbetalningar skulle säkert limiten bli körd i botten väldigt, väldigt fort.
Å andra sidan kanske A'x tar hänsyn till ens record om man pratar med dem.
 

blobloblo

Medlem
Har du bara en stor inkomst av tjänst är det inga problem.
Hur man värderar kapitalinkomster och övriga tillgångar är en annan sak.

Jag som själv funderar på att byta ut mitt Gold mot ett SAS får kanske tänka om.
Som företagare tar man inte ut några större löner.
Och kommer nu framgent några månader med betydande kortbetalningar skulle säkert limiten bli körd i botten väldigt, väldigt fort.
Å andra sidan kanske A'x tar hänsyn till ens record om man pratar med dem.

Ansöker du idag och inte varit kund tidigare så får du ett förscoreat kreditbelopp. Om du varit kund under flera år, med en god historik, får du en högre kredit på kortet.
 

Valley

Medlem
Ansöker du idag och inte varit kund tidigare så får du ett förscoreat kreditbelopp. Om du varit kund under flera år, med en god historik, får du en högre kredit på kortet.

Då så. Då borde jag kunna vara lugn.
Eller så går det väl i och för sig att köra båda korten.
Nackdelen då är att jag missar 2-4-1
 

bankb

Medlem
Ser fortfarande inte problemet om man inte ligger på gränsen ekonomiskt och har stora lån i förhållande till inkomst. Bara att visa några fakturor och lönebesked så förstår rätt bank.

Ja, du har såklart rätt i att en bank som är vettig förstår. Men jag har gillat att man inte ens har behövt ta det i beaktning med Amex tidigare.

Dom flesta kortutgivare har ett riktmärke att inte lämna kredit på mer än 25% av årsinkomsten. Det går såklart att snacka till sig mer.

Med 300k i limitbehov är det nog rätt många som passerat 25% av en årsinkomst ;)
 

johhenrik

Medlem
Hade ingen aning om detta. Min senaste faktura var på 150k. Jag har aldrig ansökt om kreditgräns osv vad jag kan minnas, dock var det någon form av limit på 80-100k i början vill jag minnas. När infördes dessa begränsningar?
 

mha321

Medlem
Hade ingen aning om detta. Min senaste faktura var på 150k. Jag har aldrig ansökt om kreditgräns osv vad jag kan minnas, dock var det någon form av limit på 80-100k i början vill jag minnas. När infördes dessa begränsningar?
Det var väl oktober eller november förra året. De stängde för nya ansökningar en period, och efter den kunde man bara ansöka om kreditkort. Så är ditt kort äldre än några månader så har du "gamla kortet".
 

blobloblo

Medlem
Tyckte Amex var rätt generösa med krediten när jag ansökte, men konstigt att man inte fick begära en gräns själv
Det gör dom för att kunna godkänna fler ansökningar. Hade du sökt, säg 150.000 men "bara" får igenom 100.000 hade du fått ett avslag och förmodligen inte sökt igen. Nu blir du beviljad i nästan alla fall om du har en god kreditvärdighet.
 

Fredrik_

Medlem
Det gör dom för att kunna godkänna fler ansökningar. Hade du sökt, säg 150.000 men "bara" får igenom 100.000 hade du fått ett avslag och förmodligen inte sökt igen. Nu blir du beviljad i nästan alla fall om du har en god kreditvärdighet.

Ja det är faktiskt en förstålig approach, för min del klagar jag icke och UC spelar mindre roll i dagsläget och ändrar sig det behovet tänker jag att jag byter över till ett platinum.
 
Toppen