Debiterar Uber alltid i US dollar?

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av Dr. Miles, 2 Juni 2015.

1. Jag har åkt med Uber i Kina april och när jag såg räkningen på mitt Amex visade det sig att alla debiteringar var i US dollar trots att originalkvitton under My Trips visar i CNY.
    E-mailkvitto som jag fick från Uber efter åkning var också i CNY. :confused:

Ett exempel:
    Originalpriset ¥39.00 (CNY)

Debitering på mitt Amex:
    Kod:
    UBER UBER SAN FRANCISCO 
    6.28 UNITED STATES DOLLAR
    56,00 kr
    Därför vill jag fråga er, debiterar Uber alltid i US dollar?

2. Nej.. Det är nåt konstigt i vissa länder. I Sverige står det annat än i Norge :)

3. Nu förstår jag inte riktigt, vad menar du med det?

4. Förlåt, nu var jag lite otydlig. På bilden ser du hur AMEX visar detta för resor i Sverige och resor utomlands. Om din profil är registrerat i Sverige är default valuta SEK. Men alla transaktioner utomlands går via Uber San Fran, men i den valutan i det land du vistades i. I mitt fall var detta Norge. Det ser ut som att transaktionen är i USD, men vad jag ser är bara en NOK till SEK transaktion.

5. Ja, för ditt exempel är i NOK men i mitt fall står det tydligt debitering i US dollar trots att jag åkte med Uber i Kina och fick kvittot i CNY.

6. Ok, ser det nu. Men svaret är NEJ på frågan: "Debiterar Uber alltid i US dollar?"

Kan tänka mig att visa länder/valutor har en transaktion via USD. Men jag har betalat NOK i Norge, SEK i Sverige och EURO i Frankrike...

Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!