Senaste nytt

Dansk SAS fack strejkar på Köpenhamn Kastrup

Traveller

Medlem
Vild strejk hos SAS på Kastrup Köpenhamn

Det är riktigt sorgligt hur Danskarna bara faller i strejk. Dom ligger helt klar i nivå med Fransmännen då det gäller att vara opålitliga avseende strejker. Nu har dom plötsligt, igen, strejkat på Kastrup. Jag hoppas SAS tar så mycket som möjligt från Danmark till Sverige som man har sagt så det blir stabilt. Att dom inte fattar att dom förstör för sig själva... För sina kollegor och kunderna. Det finns inget gott i en sådan här strejk i dagens läge

di.se - Vild SAS-strejk stoppade flyg
 

Palazzi

Medlem
Börjar bli ren parodi detta....

På long haul är t.o.m Arlanda närmre än CPH på samtliga destinationer, i östlig och västlig riktning. Spelar ingen roll hur bra Kastrup är så länge inte flygen går... Flytta över loung haul till ARN (undantaget OSL-EWR) och lägg ut Europalinjerna på OSL, ARN, HEL, GOT, BGO

De i södraste Sverige, och Danmark, får åka med andra bolag från CPH, som har rätt många alternativ ändå...

Får vara nog med daltande med dansk personal och fackföreningar snart.
 

Carl

Medlem
Eftersom dom gått ut i en vild strejk så borde det väl vara skäl till att bli av med sin anställning? Det behövs statuera exempel på vad som är tillåtet och inte tillåtet!
 

GOTATH

Medlem
Åh, suck! Känns som att det är CAU som kommer driva Sas i konkurs... CAU påminner mig en hel del om Göteborgs hamn som också har en mycket stark facklig rörelse som kan komma att hindra fortsatt utveckling...
 

Ubbe

Medlem
Åh, suck! Känns som att det är CAU som kommer driva Sas i konkurs... CAU påminner mig en hel del om Göteborgs hamn som också har en mycket stark facklig rörelse som kan komma att hindra fortsatt utveckling...

Nej nu får du kamma till dig. Jämförelsen är ju i storleksordningen 1 till 100. Göteborgs hamn går ju fortfarande med vinst trots att det är i Muteborg.. När det gäller CPH är det väl dags att lägga om limjerna så att CPH enbart blir en matarstation till SAS-flygplatser i Skandinavien.
 

Randy Marsh

Medlem
På Mats Janssons tid var det tal om flytta trafik till ARN och OSL vid strejkerna
Rickard visa vad skåpet skall stå!
Det finns flera hundra kabinanstälda som vill ha deras jobb!
Ja, det var verkligen synd at Mats Jansson fegade ur i sista stund, det var ju faktiskt väldigt nära att en stor del av produktionen blev flyttad från CPH.

Flytta all IC-trafik NU! Asien = ARN, USA = OSL (som snart är färdigutbyggd för ökad kapacitet).
 

Alx

Medlem
Jag trodde faktiskt uppriktigt att danskarna åtminstone skulle ha den goda smaken att vänta med sina vilda strejker tills SAS fick sin första indikation på vinst efter alla år av förluster. Men icke! SAS i Danmark går verkligen från klarhet till klarhet...

Nu får Rickard Gustafson ett gyllene tillfälle att bli nominerad till "Årets chef 2013" genom att sätta ner foten en gång för alla. Han bör ta chansen att avskeda samtliga strejkare med omedelbar verkan och samtidigt påbörja flytten från Strejkehamn till OSL och ARN.
 

Johan_G

Medlem
Det är lätt att skriva här att man bör avskeda de som strejkar men är det någon här som vet hur detta faller inom dansk arbetsrätt? Kan det vara så att de strejkar för att de kan, att de vet att det är svårt att avskeda p.g.a. detta? Själv vet jag inte men det känns ju som om personalen iskallt räknar med att få vara kvar.

Hur som helst är detta ett skandalöst beteende, SAS går på knäna för att personalen har roffat åt sig så våldsamt mycket under åren och nu bemöter man konsekvenserna av dessa problem genom att försöka roffa åt sig igen. Hur fan kan man hålla på och måla in sig i samma hörn om och om igen?
 
Många här skriver att SAS bör flytta fokus från CPH till ARN. Om det nu av olika anledningar är strategiskt viktigt att ha CPH som utgångspunkt för de flesta longhaul, finns det en enkel lösning hur man rundar CAU men samtidigt har kvar CPH: Återupprätta Malmö-basen vilket innebär personal som utgår från CPH. Tänk på det SAS när ni läser mitt inlägg :)
 
Toppen