Senaste nytt

Dansk jättestrejk 2018-MAJ-06, kommer det att påverka flygresandet i landet?

Dr. Miles

Expert
Jag läste att ca 440.000 statliga, regionala och kommunala anställda i Danmark kommer att strejka 10 april 2018.
Jag undrar om strejken kommer att påverka flygresandet i Danmark eller inte,

Sydsvenskan skrev:
Över en halv miljon offentliganställda danskar berörs av den hotande arbetsmarknadskonflikten. Sedan avtalsförhandlingarna bröt samman i början av mars varslade flera fackförbund om strejk för cirka 100 000 personer från den 4 april.
Arbetsgivarna har svarat med ett massivt lockoutvarsel för 440 000 anställda i statlig, regional och kommunal verksamhet från den 10 april.
.
.
Men om det blir strejk och lockout drabbas även svenska arbetspendlare hårt.

• Öresundstågen slutar gå. Där har Skånetrafiken beslutat att sätta in ersättningsbussar så att det går att jobbpendla över bron, och ta sig till Kastrups flygplats.
• Alla annan tågtrafik i Danmark riskerar att ställas in. Det påverkar den som reser med SJ-tåg, anslutningståg på Själland, och fjärrtåg från Köpenhamn.
• Flygtrafiken från Kastrup kan komma att påverkas. Främst för att flera flygledare och meteorologer på DMI varslats om strejk och lockout. Men företrädare för arbetsgivarna och för flygplatsen menar att det inte alls behöver betyda inställda flyg.
Dansk jättestrejk skjuts upp två veckor - Sydsvenskan
 

riche

Medlem
Svaret är ja. Till en början mest från/till flygplatser i Danmark, inte överflygande trafik. Men träder lock-outen i kraft finns stor risk att inga tekniker kommer jobba och då blir det heller ingen flygtrafikledning. Går det så långt kommer förmodligen Danskt luftrum stänga. Hört från fackliga källor.
 

Agö

Medlem
Strejken är "uppskjuten" till 22 april och lockout likaledes "uppskjuten" till 28 april. Ändra datum i rubriken.
 

Agö

Medlem
I sak gäller att meteorologer hos DMI och Naviair (som organiserar flygledarna) är uttagna i strejk.

»Vi er i dialog med DMI og Naviair, hvad det vil betyde for afviklingen af flytrafikken i Danmark og København, men vi ved ikke endnu, hvilket omfang det i givet fald får,« siger han.

På nuværende tidspunkt kan han derfor ikke sige mere.

Har en lufthavn ikke en TAF, en særlig vejrmelding, skal luftfartsselskabet have to alternative lufthavne med en vejudsigt, hvor flyet kan lande.

»Næsten alle vores meteorologer er varslet strejket, og hvis det bliver sådan, vil det påvirke de vejudsigter, vi laver til flytrafikken i Danmark,« siger Carsten Simonsen, der er operationschef i DMI.

Storstrejke kan ramme flytrafikken i Danmark | Berlingske Business
 
  • Gilla
Reactions: pep

srg

Medlem
Kan tågtrafiken också bli påverkad tro? Jag ska med ett tåg till Sverige den 22a.

Edit: svarar mig själv; Banedanmark stoppar all tågtrafik över bron.
 

Agö

Medlem
Kan tågtrafiken också bli påverkad tro? Jag ska med ett tåg till Sverige den 22a.

Edit: svarar mig själv; Banedanmark stoppar all tågtrafik över bron.
Det kommer sannolikt att bli ersättningsbussar över bron precis som när det var strejk på den svenska sidan för några år sedan.
 

Airman

Medlem
Ok. Jag är arbetstagare, inte arbetsgivare, gillar generellt fack och strejkrätt. Men... Allvarligt talat, hur ofta strejkar de i Danmark? Känns som om det är varannan vecka och att hälften av gångerna är det olaglig strejk. Och vad kommer de eventuellt strejka för denna gång, någon procent högre lön. Betald lunchrast(!) Ja, jag skulle gärna också ha betald lunchrast, vet inte om det är värt att strejka för. Är det alltså vanligt i Danmark med detta?? Jaja, själv påverkas jag inte denna gång, hoppas de kommer överens
 
Toppen