Senaste nytt

Dagsutflykter med bil från San Francisco. Tips mottages!

palmen

Moderator
Monterey och Carmel är trevligt, även Santa Cruz. Det är dock lite långt att åka för en dagsutflykt om man även ska se silicon Valley (inte för att det är något speciellt enligt mig). Tar man dig ner mot dessa städer skulle jag definitivt stanna en natt. Besöker ni Monterey måste ni besöka Alvarado Street Brewery som ligger mitt i stan, bra mat och bland den bästa ölen jag druckit
 

Friskytten

Medlem
Sen måste jag säga att jag gillar highway 1 söderut. Visst, Monterey och Carmel må vara turistiga, men jag är turist. Det är en väldigt vacker väg att köra, och Carmel med några stopp är en lagom dag.
+1 på Monterey/Carmel-området.

Lunch i Montery hamnkvarteren, spana efter sjölejon. Åk 17 mile drive. Besök Carmel-by-the-Sea, kör Scenic Road längs havslinjen söderut. Till solnedgången, ta ett glas vin på Pebble Beach, uteserveringen mot havet. Ät middag på Clint Eastwoods restaurant, Mission Ranch.... Sedan bara att låta designated driver köra ca 2 timmar hem till hotellet i SF.
 

ARN-MIA

Medlem
Dagstur till Napa... Lagom långt att köra och trevlig miljö, bra mat och ni kan åka till en vingård och få lite historia och kunskap.

Vi åkte till Sterling Vineyards - mycket trevligt, och då den ligger upp på ett berg som man tar linbanan till så får du en mycket fin utsikt.
 
Åk (eller ännu hellre cykla) över Golden Gate bron. Kör runt lite på västra sidan av norra brofästet. Sen ner Sausalito. Med cykel tar man med fördel båt hem så slipper man uppförsbacken till bron.

Med bil kan man ju fortsätta norrut på 1/101 ut i Californiens ödemarker. Många fina vyer längs kusten och upp till redwood skogarna. Men kan vara riktigt grått, rått, kallt och allmänt ruggigt. Ta med varma kläder.
Uppe i Mendocino och Humboldt County skall man inte bege sig in i skogen utom på de markerade lederna. Finns många ´"märkliga" människor där som vill leva ostört med sina odlingar.
 
Körde en dagsutflykt i oktober. Lämnade SF strax efter 7 för att köra till Muir Woods. Bara det att vara en av få bilar i SF en lördagsmorgon var häftigt. Gröna vågen hela Lombard Street och efter en sväng så uppenbarade sig golven gate-bron i all sin prakt. Fin motorväg och få bilar gjorde att hästkrafterna i bilen fick jobba lite extra. Motorväg blev riksväg blev stig kan man uttrycka förvandlingen av vägen fram mot Muir Woods. Jag var där i tid för att få en parkeringsplats vid ingången. Tur var det, när jag lämnade skogen 1,5 timmar senare såg jag svettiga människor som gått utmed vägen flera kilometrar för att besöka skogen. Besöket i sig var lyckat. Stora majestätiska träd i kombination med få människor gjorde att man kände sig tillfreds med livet på något sätt.

Highway one, inte mellan LA och SF utan norr om SF, kan också vara vacker. "stanna-bilen-och-ta-bilder-och-tänka-på-livet"-vacker. De majestätiska fåglarna svävar högt uppe i skyn. Den obrutna Stilla Havs-kusten går ihop med den ljusblå himlen. De många motionscyklisterna färgar landskapet i regnbågens alla färger i sina funktionsträningskläder. Målet var Stinson beach. I just detta fall var resan mer än målet mödan värd.

Vinnörd som man är så var ett besök i Sonoma inplanerat. Sonoma som är Napa Valleys lite mer bångstyriga lillasyster. Inte lika tillrättalagt, lite mer rock n roll. Då jag själv satt bakom ratten och jag var mol allena i bilen så fick det bli medköp av vin mer än provningen. Vad passar till vin? Vän av ordning svarar såklart ost. Gå in på cheesetrail.org och skriv ut en karta till små, oftast ekologiska, osttillverkare norr om SF. Lägligt så ligger ett antal mellan Stinson Beach och Sonoma. På köpet får man böljande kullar, små ensliga vägar och en inblick i vardagslivet. Istället för att bara köra motorväg och få trafikstockning som ett brev på posten.

I Sonoma besökte jag ett par vingårdar, men slogs av kommersen och den stigande alkoholhalten i mina medmänniskor. Däremot var naturen återigen oslagbar med de många vinodlingarna, en och annan gammal Ford pickup från 60-talet som gjorde bilden fulländad.
 

Jompa

Medlem
När jag var i San Fransisco åkte vi till napa valley och besökte Beringer, trevlig vingård och bra rundvandring, jag var vid tillfällig minderårig för att dricka alkohol i USA då, så kan inte säga hur vinet var då, dock har jag köpt det i Sverige och gillar det, har testat deras Zinfandel och deras Rosé, trevliga bägge två!
 

jerixon

Medlem
Jag är basketnörd på riktigt och har varit på både Sacramento Kings matcher och Golden State Warrios matcher.
Får ni tag på matcher till Warriors så är de just nu världens överlägset bästa lag :)
 

Kimmen00

Medlem
De flesta tipsen är redan tagna :). Muir Woods var fint, vi gled runt i napa och sonoma några dagar. Monteray är mkt fint, deras aquarium är grymt! Åker ni längre ner så besök Solvang, en uppbyggd dansk småstad. Mkt charmigt!
 
Jag skrev ju tidigare vad jag tyckte ni skulle göra under er dagsutflykt. Lägger in lite bilder också (fast @Jonas C har kanske redan åkt?). Sorry för ett långt inlägg, har förminskat bilderna i alla fall ;). Blir det för jobbigt så kan jag ta bort detta inlägg igen, säg bara till i så fall.

IMG_1441 (640x427).jpg

Muir Woods, lugnt och skönt, och så fick jag uppleva en bröllopsfotografering också.

IMG_1461 (640x427).jpg

Highway 1 upp från Muir Woods till Stinson beach. Väldigt vacker väg, helt klart värd att köra tycker jag

IMG_1472 (640x427).jpg

Stora fina fåglar också!


IMG_1511 (640x427).jpg

När ni tagit er från Stinson beach så föreslår jag att ni använder er av Cheesetrail för att ta er upp mot Sonoma på småvägar. Igen väldigt vacker natur, och väldigt god ost!

IMG_1537 (640x427).jpg

Väl i Sonoma så kan man ta sig lite utanför de stora husen och uppleva pittoreska byar och vackra småvägar

IMG_1544 (640x427).jpg

Som sagt, pittoreskt värre med en gammal Ford pickup bland vinodlingarna

IMG_1547 (640x427).jpg

Någon vecka efter skörden

IMG_1560 (640x427).jpg

Efter ni varit i Sonoma och tar er ner mot SF igen, så se till att vara där innan solnedgången. Åk upp mot Marin Headlands State Park och njut av utsikten. Värt att veta är att det kan vara rejält mycket folk (och bilar) där.

IMG_1705 (640x427).jpg

Bonusbild, the American Dream (och Alcatraz)
 

taxvalp

Medlem
Flera bra tips redan postade men Muir Woods och akvariet i Monterey är mina favoriter. Mycket fin kust både norr och söder om SF med många fototillfällen. Ano Nuevo State Park Ao Nuevo SP har bra sjölejonspotting och Los Gatos är också värt ett besök om man vill ha lite pseudoeuropeisk känsla.

Silicon Valley saknar inte helt sevärdheter, Computer History Museum Welcome | Computer History Museum är värt ett besök för alla med det minsta intresse för teknikhistoria.

En tur över La Honda och San Gregorio är också spännande, stanna till på San Gregorio General Store San Gregorio General Store och det känns som ni är långt från civilisationen.
 
Toppen