Senaste nytt

Dagsutflykt till Armenien från Tbilisi (Georgien)

Gus

Medlem
I sommar planerar vi (jag, frugan och vår 1,5-åring) att åka till Tbilisi i Georgien i några dagar. Eftersom jag samlar på länder så vill vi besöka Armenien över dagen. Någon som har ett tips på ett bolag som har dagsutflykt dit? När jag googlade dök Envoy Tours upp men de har bara turer två gånger i veckan och de dagarna passar inte så bra.

Eller kan man hyra bil själv alternativt hyra en guide med bil över dagen? Vi behöver inte vara i Armenien så länge, vill mest äta lite lokal mat och titta runt lite.
 

Canadien

Medlem
Det går även bussar och marschrutka Tbilisi-Yerevan, ta en tidig rackare kring 07.00 så hinner du fram till lunch. (5-6 timmar tar det med tull/passkontroll vid gränsen)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mangostan

Medlem
Armenien (och Georgien) är ett fantastiskt land att besöka. Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att bara åka in över gränsen och vända. En vecka är det alla gånger värt. När det gäller att samla länder brukar man säga att en övernattning krävs för att räknas, men man kan ju såklart ha egna regler också.
 

Gus

Medlem
Armenien (och Georgien) är ett fantastiskt land att besöka. Jag måste säga att jag inte förstår vitsen med att bara åka in över gränsen och vända. En vecka är det alla gånger värt. När det gäller att samla länder brukar man säga att en övernattning krävs för att räknas, men man kan ju såklart ha egna regler också.
En vecka i Armenien låter härligt men det är tyvärr tiden som styr! Och om man som jag samlar länder kan man tyvärr inte unna sig en vecka på samma ställe! Får jag till två nätter är jag mer än nöjd! :) När jag uppnått mina 100 länder så tänker jag åka tillbaka till godbitarna och stanna en vecka! :)

Jag kör med lite egna regler när det gäller att samla länder. Tex Vatikanstaten är ju svårt att sova över i. Jag räknar minst några timmar utanför flygplatsen! Och då inte bara sitta på en stubbe och titta utan jag vill göra en utflykt och äta lokal mat.

Tack @Gus för tipset att besöka Armenien! Blev inspirerad och tittade närmare på Envoy Tours. Om man vill göra utflykt utanför de schemalagda dagarna går det att boka privata utflykter. Prislista finns här:
1 Day De-tour to Armenia
Bra tips! Det där var ju överkomliga priser! Hur är det annars att hyra bil i Georgien? Får man ta med sig bilen in i Armenien?

Det står på UD att det är oroligt i gränsen mellan Armenien och Azerbadjan. Är det något man märker av om man bara åker från Georgien till Armenien?

Har nu bokat Lufthansa till Tbilisi sista helgen i september och dagsutflykt till Armenien. Första gången i Kaukasien för mig, ska bli intressant :)
Härligt! :) Vi ska dit i augusti, annars kunde vi tagit en öl! :) Om du som jag samlar länder så går det direktplan till Azerbadjan från Tbilisi! Både Qatar och Azerbadjan air flyger. Vi ska åka med Qatar.
 

Gus

Medlem
Det går även bussar och marschrutka Tbilisi-Yerevan, ta en tidig rackare kring 07.00 så hinner du fram till lunch. (5-6 timmar tar det med tull/passkontroll vid gränsen)
Det ska inte vara några säkerhetsproblem att åka från Tbilisi till Armenien? Jag tänker på det som står på UD att det är oroligt i gränsen mellan Armenien och Azerbadjan. Är det något man märker av om man bara åker från Georgien till Armenien?
 

Mangostan

Medlem
Det ska inte vara några säkerhetsproblem att åka från Tbilisi till Armenien? Jag tänker på det som står på UD att det är oroligt i gränsen mellan Armenien och Azerbadjan. Är det något man märker av om man bara åker från Georgien till Armenien?
Absolut inte. Den enda gränsen som kan anses vara farlig är den mellan Azerbajdzjan och Armenien, eller rättare sagt Nagorno-Karabach. De är fortfarande i krig och prickskyttar är fortfarande aktiva från framförallt den azeriska sidan. Jag rekommenderar verkligen ett besök till Nagorno-Karabach för övrigt. Vänliga människor som försöker överleva i en region drabbad av politiska konflikter. En blick på deras egen flagga säger mycket. Majoriteten känner samhörighet till Armenien.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Absolut inte. Den enda gränsen som kan anses vara farlig är den mellan Azerbajdzjan och Armenien, eller rättare sagt Nagorno-Karabach. De är fortfarande i krig och prickskyttar är fortfarande aktiva från framförallt den azeriska sidan. Jag rekommenderar verkligen ett besök till Nagorno-Karabach för övrigt. Vänliga människor som försöker överleva i en region drabbad av politiska konflikter. En blick på deras egen flagga säger mycket. Majoriteten känner samhörighet till Armenien.
Okej, tack för svar! :) Jag tycker inte att Nagorno-Karabach verkar så lockande med tanke på dessa prickskyttar! :eek:
 
Toppen