Dags för lägsta pris-garanti på SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jan Stenberg, 5 Maj 2015.

  1. Jan Stenberg

    Jan Stenberg Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker det är irriterande att ha bokat en resa t.ex. ut i Europa på SAS website ett par månader i förväg och sedan efter någon vecka upptäcka att priset för exakt samma resa sänkts signifikant, utan att det är någon kampanj eller liknande. Då tycker jag de borde sänka mitt pris också och skicka tillbaka överskottet alternativt ge mig ett tillgodohavande jag kan använda nästa gång.

    Jan
     
  2. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej Jan, välkommen till BC!

    Jag kan väl förstå din frustration, men så går det ju inte till i någon annan bransch väl? Så jag tycker inte det är speciellt konstigt, även om det såklart är irriterande när det händer.
     
  3. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Håller med johhenrik.
    Om du köper en oxfile i matbutiken för 299 kronor/kg och sen visar det sig att nästa vecka har de kampanj på oxfile för 199 kr/kg, då får man ingen mellanskillnad tillbaka.

    Det är riktigt surt när flygbiljetter blir billigare någon vecka/månad efter att man själv bokat. Har man bokaten SAS PLUS biljett kan man dock avboka och boka om till en ny. Kostar ofta inte mer än några hundra extra för SAS PLUS och man får då lounge, gratis tilltugg/dryck ombord samt att biljetten är helt återbetalningsbar.
     
  4. Jan Stenberg

    Jan Stenberg Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Skillnaden för flyg är att jag köper en tjänst som jag ska förbruka någon gång i framtiden. En bättre jämförelse är hotell där jag också betalar för en tjänst jag ska förbruka senare. På hotell förekommer det "lägsta pris"-garanti, även om de oftast/alltid är tidsbegränsade, t.ex. inom 72 timmar
    Men visst, jag håller med om era resonemang också.
     
  5. United i Japan erbjöd lägsta pris garanti förut när man köpte biljetten från dem.
    Om priset hade gått ner efter köpet kunde man få mellanskillnaden i voucher som man kunde använda till nästa köp.

    Kruxet var dock att lägre priset måste vara i samma bokningsklass.
    Om man bokade i H klass och sedan lägre kampanjpris kom i T klass hade man inte rätt till lägsta pris garanti. (med tanke på olika fare har olika regler, kan man förstå "lite grann")
     
  6. Mikael S

    Mikael S Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Charterbolagen har så, åtminstone Ving, Fritidsresor och Detur
    Elgiganten har så.
    Bauhaus likaså
    XXL.se med flera.
    Med vissa begränsningar dock (inom 30 dagar från köp, eller till x antal dagar innan avresa etc).

    En del kreditkort har det dessutom inbyggt. Mastercard hos SEB har tex:
    "90 dagars prisskydd
    Ersätter mellanskillnaden om du hittar en redan köpt vara billigare någon annanstans. Gäller på varor du köper i Sverige."

    så nog förekommer det även i andra branscher.
     
  7. Aurora

    Aurora Medlem

    WOW, dette ante jeg ikke. Det har vært x antall tilfeller hvor jeg og familien har kjøpt tv, kjøleskap, vaskemaskin og så videre - og senere har produktene vært mye billigere. Tror ikke denne prisgarantien finnes i Norge.

    Men hva er egentlig da vitsen til f.eks xxl's timessalg? Helgeerbjudande? Hva er vitsen med salgsperioder? Nyttårssalg? Eller f.eks nyåpning av butikk-salg?
     
  8. Mikael S

    Mikael S Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vi pratar banker nu. Givetvis har de skyddat sig själva mot allt sånt. :mad:

    "Produkter som säljs till ett pris som understiger det pris produkten normalt säljs för i butiken. Exempel på detta är
    introduktionserbjudanden, ”köp två betala för en” och mellandagsrean. Undantaget tillämpas dock inte i de fall där rabatterade priset är tänkt att bli produktens nya normalpris i butiken under längre tid än 30 dagar."
     
    Aurora gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×