Dagens KAOS på Oslo

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av yopeyo, 26 Mars 2015.

  1. yopeyo

    yopeyo Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ok det har kommit en hel del snö. Det kan leda till förseningar och problem, men det var inte oannonserat att det skulle komma stora mängder och jag är inte på LHR.

    Det KAOS som pågått och pågår här hos SAS i OSL är helt enkelt inte acceptabelt! Här saknas ledning som styr upp på plats och ser till att uppfylla det grundläggande i såna här situationer: att kontinuerligt komma med iaf ett minimum med information till sina kunder.

    Hoppas fortfarande komma hem ikväll, är inne på min tredje ombokning nu. De tidigare flighterna har efter att ha flyttats fram några timmar sen bara ställts in. Nu har även denna flyttats fram ytterligare en timma...

    Jag gillar SAS men i situationer som denna brister de rejält i kompetens.
     
  2. Vad ska de göra och säga när de själva inte vet med säkerhet vad som kommer ske?
    Deras och allas förhoppning är att komma igång med trafiken men tillåter inte vädret det så går det liksom inte.
     
  3. yopeyo

    yopeyo Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det jag förväntar mig av SAS är att de i alla fall visar sig och säger att de inget vet. Som det var idag gick kön till infodisken i princip tredubbel hela vägen från entréen till utrikes. Och situationen var likadan inne i loungen. Det satt "hela fyra" personer från SAS i disken. Det slutade med att SAS fick kalla på polis för att lugna sina kunder. Tänk så enkelt om de istället haft 10 personer som cirkulerat runt bland kunderna i kön, delat ut vouchers, bjudit på godis och bara varit synliga och mottagliga för folks frågor/oro, om än bara för att svara: - Jag vet tyvärr inte så mycket mer än du just nu, men vi är här och gör vårt bästa för att hantera situationen, och ta gärna en godis till eller en voucher för att köpa något att äta så länge.
     
  4. Hmm, det händer på någon flygplats i Kina varje dag om man byter ordet SAS till andra flygbolags namn.
    Det som SAS borde ha gjort är som kinesiska flygbolaget gör, dela ut matlådorna med en flaska vatten. :) Märkligt nog folkets aggression minskar kraftigt.
     
    yopeyo gillar detta.
  5. Yden

    Yden Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kön till SAS-disken var milslång och det hade säkert tagit över 3h om man orkade vänta.
    SAS har skött allt oerhört dåligt. De uppdaterade tiderna var helt orealistiska och min gate var helt obemannad. Men efter 2,5h oviss väntan så dök det upp en ur personalen som meddelade att dom inte ha hittat någon som kunde flyga vårt plan, men han skulle dock gå och LETA efter en crew.
    Det hela resulterade i att jag spenderade 5h timmar i onödan på Gardemoen, SK488 blev inställd och jag är strandad i Oslo.
     
  6. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror inte vi skulle villa betala de biljettpriserna, om SAS hade 10 personer att bara kasta in och dela ut godis för att det kommit snö.
     
    palmen, Aurora och Palle Kuling gillar detta.
  7. yopeyo

    yopeyo Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    "Vi" betalar redan ganska bra och borde kunna ha en viss förväntan på att SAS prioriterar att ha lite extra personal på plats en dag då det förvarnats om mycket snö. Det kallas för kundvård och att bygga respekt för kunden som företagets viktigaste tillgång. Pengarna som det kostat SAS hade, jämfört med att ha en helsida i någon dagstidning om att "du alltid kommer hem i tid att umgås med familjen om du väljer SAS", varit som fläkten av en Cessna 172 som lyfter mellan några A380.
     
  8. Yden

    Yden Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ligger Customer Care nere nu?
     
  9. Siljevm

    Siljevm Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Virker som om det fortsetter i dag..... ser på Avinor.no at noen avganger er forsinket.

    Bussen til oslo er i rute i alle fall! Holder tummen upp for at mitt fly 13:30 går!
     
  10. Aurora

    Aurora Medlem

    Problemet ang bakkemannskap (gatepersonell) er at det er så lavt bemannet som man overhodet klarer å presse det per dag i alle handlingselskaper, fra aviator til SAS ground handling. Dette er fordi bakkemannskap koster penger, og som alle europeiske selskaper må man kutte til beinet for å få rom til å selge billetter til 399 kr. Jeg har flere ganger klaget min nød til bakkemannskapet i SGH fordi de er seine til gate på Arlanda. Flyet har stått på gate, cabin og cockpit crew er på plass, men det er ingen på gate så man får ikke begynt boarding før veldig sent og dermed kan flyet bli forsinket. Dette gjelder især de få flightene fra T5 som går fra F-piren. Når jeg har klaget og spurt SGH-crewet er svaret at de har 1-3 minutter mellom hver flight, og hvis du da har en flight som går fra gate 8 eller 9 så tar det mer enn 1-3 minutter å gå/sykle derfra til gate F30. Enda verre hvis en flight bare blir litt forsinket. Planning av gatepersonell er altså kjempepresset, det er ikke mye ekstra tid å ta av på de større flyplassene som Arlanda og Oslo. Da skjønner man hvorfor det blir KAOS ifht manglende gatepersonale for info, hvis hele rutenettet kollapser og man får en backlog på pax som står og venter på flyplassen.
    Så da har vi iallefall lokalisert det problemet, jeg synes det er kjempesynd at luftfartshverdagen er blitt sånn. Hadde det vært opp til meg skulle det vært mange, mange flere bakkemannskaper tilgjengelig på en vanlig hverdag, og enda flere i en kaotisk situasjon, men skulle man hatt det måtte billettprisen gått opp. Og det vil ikke folk betale for, erfaringsmessig :(

    Deretter ser vi at som @Siljevm sier, det er enda kaotiske tilstander på OSL i dag. Særlig for SAS. Årsaken er dessverre også relatert til SAS' rutenett i Norge. SAS har mange morgenavganger fra Norske byer. En kjempetidlig flight som sluser pendlere inn til Oslo. Crewene som flyr disse morgenavgangene bor på hotell i alt fra Kirkenes, Tromsø, Harstad, Molde, Kristiansund og you name it. Langs hele kysten, fra nord til sør. Dessverre måtte disse hentes ut fra hotellet tidligere for å fly folk, siden Oslo stengte og man ikke fikk ut fly. Dermed går disse crewene ut på arbeidstid på et tidspunkt man ikke planla (myndighetene tillater ikke at cabin og cockpit crew jobber noe mer enn x antall timer per dag, husker ikke i farta hva det er, mellom 12-14 timer. Hvis dette brytes kan selskapet få inndratt flyvelisensen sin ganske raskt, så dette er en regel man IKKE bøyer på). Når det også finnes crew som er "strandet" i disse kystbyene fordi man ikke har fått i gang en flight dit, så har man et stort etterslep (backlog) også i dag. Man mangler rett og slett crew, fordi crewplanen måtte forkastes og man måtte stitch together as best you could et lappeteppe av crewplanning i går. Dette gir ringvirkninger utover dagen.
     
    Gyllenbock, Thomasn och englundjesper gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×